Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Vakinhoud 2 Nederlands (EBA-SO1-KPB)34271/1976/2021/1/27
Studiegids

Vakinhoud 2 Nederlands (EBA-SO1-KPB)

34271/1976/2021/1/27
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor secundair onderwijs (1 onderwijsvak, Antwerpen)
    Keuzeoptie:
    • Nederlands
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 15 studiepunten
Co-titularis(sen): Christiaens Maja, Vollebregt Joos
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2 of Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2020 (1ste semester) of 15.03.2021 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: diversiteit hanteren
analyseert een praktijkvoorbeeld op basis van (inter)culturele en/of meer talige aspecten
Interactie: taal ontwikkelen
communiceert vlot en correct mondeling en schriftelijk
herkent, beschrijft en illustreert aspecten van taalwetenschap, taalvariatie en taalverwerving
maakt flexibel gebruik van media bij een presentatie
Leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
toont de huidige aanwezigheid van de Nederlandse taal in de wereld aan en verklaart die historisch
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
analyseert en duidt verschillende aspecten (eigenheid, functie, stilistische en inhoudelijke kenmerken, geschiedenis) van poëzie, film en drama
benoemt, illustreert en beoordeelt de verschillende deelaspecten van een taalbeleid op school.
Evalueert vanuit een tekstervarende en tekstbestuderende manier van lezen literaire teksten uit heden en verleden.
presenteert essentiële kenmerken van een hedendaagse dichter voor jongeren en zijn werk verantwoordt de classificaties van teksten (fictie/non-fictie; proza/poÙzie; epiek/lyriek/dramatiek; canonisering)
situeert en beschrijft de historische ontwikkeling van de Nederlandse taal in de maatschappelijke context
toont in stijlstromingen verschillen aan in de benadering van de werkelijkheid.
verantwoordt de classificaties van teksten (fictie/non-fictie; proza/poëzie; epiek/lyriek/dramatiek; canonisering)
Zelfontwikkeling: creatief denken
verwerkt een hedendaags werk uit de jeugdliteratuur op een analytische en een creatieve manier.
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
beoordeelt een kunstuiting (toneelvoorstelling, gedicht, film) op basis van vooropgestelde criteria.
beoordeelt poëzie voor volwassenen op zijn formele en inhoudelijke kenmerken met gebruik van vaktermen
legt verbanden binnen teksten, tussen teksten, tussen teksten en het brede socio-culturele veld en tussen tekst en auteur.
maakt flexibel gebruik van media bij een presentatie
Verwoordt de persoonlijke leeservaring van een hedendaagse roman met gebruik van vaktaal.
toont de taalkundige gelijkenissen en verschillen tussen het Nederlands en andere Germaanse talen aan
Durft ‘out of the box’ denken en het omzetten in opties (grondhouding ONDERZOEKEND HANDELEN)
Zelfontwikkeling: veerkrachtig handelen
kan innerlijke belevingen op een gepaste manier duidelijk maken
Perspectiefneming: kan je inleven in verschillende standpunten
kan je inleven in verschillende standpunten
kan en durft het eigen referentiekader loslaten

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Kennistoets50,00
Semester 2Vaardigheidstoets hands off50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets50,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off50,00