Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Toegepaste didactiek 1 cluster wetenschappen (EBA-SO1-KPB-1OV)34276/1976/2021/1/03
Studiegids

Toegepaste didactiek 1 cluster wetenschappen (EBA-SO1-KPB-1OV)

34276/1976/2021/1/03
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor secundair onderwijs (1 onderwijsvak, Antwerpen)
    Keuzeoptie:
    • Aardrijkskunde
    • Biologie
    • Wiskunde
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Bollaert Hiram, Christiaens Maja, Duchatelet Lisa, Gadeyne Judith, Heyrman Rita, Meskens Ad, Revis Nathalie
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2 of Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2020 (1ste semester) of 15.03.2021 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 88,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: taal ontwikkelen
Kan taalgericht onderwijs toepassen binnen het gekozen lesvak
Kan tekstueel didactisch materiaal correct opstellen binnen het kader van het gekozen lesvak.
Kan eigen communicatiestijl analyseren en evalueren in opeenvolgende spreekoefeningen, presentaties en lesmomenten.
Leerbevordering: doelgericht werken
Analyseert eindtermen en leerplannen en selecteert hieruit relevante informatie
Kan doelgericht opzoeken in eindtermen en leerplannen voor het gekozen lesvak.
Kunnen transversale eindtermen (ev. VOETEN) integreren in de uitwerkte lessenreeks.
Leerbevordering: gevarieerd evalueren
Ontwerpt een vakgebonden en efficiënt evaluatie-instrument
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
Kan de structuur en de opbouw van les lesvak (zowel inhoudelijk als didactisch) weergeven
Past specifieke eigenschappen van het lesvak en de vakgebonden didactiek toe bij het uitwerken van een lessenreeks en/of lesvoorbereiding
Kan op basis van eindtermen, leerplandoelen en beginsituatie en leerinhouden geschikte leermaterialen selecteren en uitwerken.
Zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
Ontwikkelt een attitude tot kritische zelfreflectie op eigen handelen, eigen studiehouding
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
Ontwikkelt een attitude tot zelfsturing, zelfredzaamheid bij het verwerken van de aangeboden leerinhouden.
Zelfontwikkeling: planmatig handelen
Ontwikkelt een open en alerte houding van reflecteren en anticiperen op leervragen eigen aan dit olod
Zelfontwikkeling: veerkrachtig handelen
Kan vlot en doelgericht anticiperen op uiteenlopende, ev. wijzigende omstandigheden

Leerinhoud

Het opleidingsonderdeel werkt grotendeels zelfsturend en is opgehangen aan vijf thematische opdrachten:

Opdracht 1: Wat is dit voor een lesvak? Wat maakt de expertise zo specifiek?
Opdracht 2: Eindtermen en leerplandoelen als context voor ons didactisch handelen.
Opdracht 3: Een efficiënte en doeltreffende lesvoorbereiding.
Opdracht 4: Mijn persoonlijke lessenreeks als toetssteen.
Opdracht 5: DEMO-les in uitvoering.

Het opleidingsonderdeel wordt ondersteund door door leerknooppunten (drie sets contacturen), telkens georganiseerd van 18u tot 21u.
Elke opdracht wordt uitgebreid ingeleid bij de start van de contacturen, zowel inhoudelijk als procesmatig.

Onderwijsorganisatie

Afstandstraject
Hoor- en/of werkcolleges (afstandstraject)9,00 uren
Voorziene tijd voor toetsing (afstandstraject)2,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (afstandstraject)77,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Projectopdracht permanent (Permanente evaluatie)50,00
Semester 1Vaardigheidstoets hands on50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)50,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands on50,00