Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Toegepaste didactiek 1 cluster talen (EBA-SO1-KPB-1OV)34278/1976/2021/1/71
Studiegids

Toegepaste didactiek 1 cluster talen (EBA-SO1-KPB-1OV)

34278/1976/2021/1/71
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor secundair onderwijs (1 onderwijsvak, Antwerpen)
    Keuzeoptie:
    • Engels
    • Frans
    • Nederlands
    • Nederlands - niet thuistaal
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Adam Natacha, Christiaens Maja, Van Camp Alena, Van Elsacker Annick, Vollebregt Joos, Wets Diana
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2 of Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2020 (1ste semester) of 15.03.2021 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: taal ontwikkelen
kan op een goede manier instructies geven
kan een goede vraagstelling gebruiken
kan een goed onderwijsleergesprek opbouwen
kan eigen leermiddelen ontwerpen, die de leerlingen zullen uitdagen om de vakeigen taal te leren
Leerbevordering: doelgericht werken
kan de relatie van de eindtermen en/of de beroepsprofielen naar lesdoelen toe verwoorden
kan doelgericht opzoeken in het leerplan van de vakken die jij gaat onderwijzen
kan een leerplan analyseren, waarna je er de relevante informatie uit selecteert
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
kan de structuur en opbouw van het vak en de bijhorende vakinhouden weergeven
Leerbevordering: gevarieerd evalueren
kan zelf een vakeigen evaluatie-instrument ontwikkelen
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
kan specifieke eigenschappen van het vak en de didactiek ervan toepassen bij het maken van een lesvoorbereiding
kan instructies geven op verschillende niveaus, je gebruikt daarbij een goede vraagstelling en weet een onderwijsleergesprek op te bouwen
kan op basis van je leerdoelen, leerinhouden en de steeds veranderende beginsituatie de geschikte leermaterialen selecteren of deze zelf uitwerken
kan de specifieke eigenschappen van het vak en de didactiek ervan toepassen bij het maken van een lesvoorbereiding. Daarbij gebruik je differentiatie en actief leren, waarbij je ook opdrachten kan opstellen die de leerlingen aanzetten tot actief en ontdekkend leren. Hierbij kan je complexe lesfasen ontwikkelen
Zelfontwikkeling: planmatig handelen
kan planmatig handelen en de structuur en opbouw van het vak en de verschillende vakinhouden weergeven

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Kennistoets50,00Vaardigheidstoets hands off 60,00 demolessen met mondelinge bevraging
Indien de student werkzaam is bij de doelgroep waarvoor hij het vereist basisdiploma heeft, aansluitend bij deze opleiding, kan de klassenraad er voor kiezen om deze vaardigheidstoets hands off geheel of gedeeltelijk te vervangen door een projectopdracht.
Semester 1Projectopdracht10,00De opdrachten hernemen is mogelijk. De student dient ten laatste op de dag voor de zomerstop zelf contact op te nemen met de lector. Opdracht in te dienen op de dag van het mondeling examen.
Semester 1Projectopdracht20,00Projectopdracht met mondelinge toelichting.
De opdrachten hernemen is mogelijk. De student dient ten laatste op de dag voor de zomerstop zelf contact op te nemen met de lector. Opdracht in te dienen op de dag van het mondeling examen.
Semester 1Projectopdracht20,00De opdrachten hernemen is mogelijk. De student dient ten laatste op de dag voor de zomerstop zelf contact op te nemen met de lector. Opdracht in te dienen op de dag van het mondeling examen.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets50,00Vaardigheidstoets hands off 60,00 demolessen met mondelinge bevraging
Indien de student werkzaam is bij de doelgroep waarvoor hij het vereist basisdiploma heeft, aansluitend bij deze opleiding, kan de klassenraad er voor kiezen om deze vaardigheidstoets hands off geheel of gedeeltelijk te vervangen door een projectopdracht.
Tweede examenperiodeProjectopdracht10,00De opdrachten hernemen is mogelijk. De student dient ten laatste op de dag voor de zomerstop zelf contact op te nemen met de lector. Opdracht in te dienen op de dag van het mondeling examen.
Tweede examenperiodeProjectopdracht20,00Projectopdracht met mondelinge toelichting
Tweede examenperiodeProjectopdracht20,00De opdrachten hernemen is mogelijk. De student dient ten laatste op de dag voor de zomerstop zelf contact op te nemen met de lector. Opdracht in te dienen op de dag van het mondeling examen.