Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Toegepaste didactiek 2 cluster wetenschappen (EBA-SO1-KPB-1OV)34277/1976/2021/1/37
Studiegids

Toegepaste didactiek 2 cluster wetenschappen (EBA-SO1-KPB-1OV)

34277/1976/2021/1/37
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor secundair onderwijs (1 onderwijsvak, Antwerpen)
    Keuzeoptie:
    • Aardrijkskunde
    • Biologie
    • Wiskunde
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Bollaert Hiram, Christiaens Maja, Duchatelet Lisa, Gadeyne Judith, Meskens Ad, Revis Nathalie
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2 of Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2020 (1ste semester) of 15.03.2021 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: taal ontwikkelen
Kan taalgericht onderwijs toepassen binnen het gekozen lesvak
Kan tekstueel didactisch materiaal correct opstellen binnen het kader van het gekozen lesvak.
Kan eigen communicatiestijl analyseren en evalueren in opeenvolgende spreekoefeningen, presentaties en lesmomenten.
Kan taalgericht onderwijs integreren in een les wetenschappen/wiskunde
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
Kan specifieke vakkennis integreren in lesontwerp wetenschappen/wiskunde
Leerbevordering: gevarieerd evalueren
Kan schoolvisie op evaluatie binnen het leerproces omschrijven en deze in een leerlijn uitwerken.
Kan een toets (30’) en antwoordsjabloon ontwerpen waarbij rekening gehouden wordt met de technische en cognitieve aspecten eigen aan het lesvak.
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
Kan de structuur en opbouw van een lesvoorbereiding weergeven en een les uitvoeren aan de hand van een opgemaakte lesvoorbereiding.
Kan diverse werkvormen inpassen in lesfases en inzetten
Kan specifieke vakdidactische elementen integreren in het ontwerpen van een krachtige leeromgeving
Kan vakgebonden opdrachten ontwikkelen welke leerlingen aanzetten tot ontdekkend leren
Gebruikt elementen van doorgedreven differentiatie in lesvoorbereiding en lesuitvoering.
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
Ontwikkelt een attitude tot zelfsturing, zelfredzaamheid bij het verwerken van de aangeboden leerinhouden.
Zelfontwikkeling: veerkrachtig handelen
Neemt verantwoordelijkheid op voor zichzelf, de andere en de opdracht.

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Vaardigheidstoets hands on100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands on100,00