Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Toegepaste didactiek 2 cluster talen (EBA-SO1-KPB-1OV)34279/1976/2021/1/08
Studiegids

Toegepaste didactiek 2 cluster talen (EBA-SO1-KPB-1OV)

34279/1976/2021/1/08
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor secundair onderwijs (1 onderwijsvak, Antwerpen)
    Keuzeoptie:
    • Engels
    • Frans
    • Nederlands
    • Nederlands - niet thuistaal
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Adam Natacha, Christiaens Maja, Faes Eva, Faes Sophie, Van Elsacker Annick, Vollebregt Joos
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2 of Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2020 (1ste semester) of 15.03.2021 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 84,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: inspirerend coachen
Je weet hoe je feedback moet geven en hoe je de verschillende vaardigheden kan evalueren.
Interactie: taal ontwikkelen
Je kan je leerinhouden inzetten om taalontwikkeling bij je leerlingen en cursisten te stimuleren.
Je ontwikkelt lessen die taalsteun bieden.
Interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
Je kent verschillende scaffoldingstechnieken om een taak of een vakles tot een goed einde te brengen.
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
Je kan de structuur en opbouw van het vak (en vakinhouden) weergeven. 
Je kan de structuur en opbouw van het vak (en vakinhouden) weergeven 
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
Je werkt een complexe werkvorm uit voor een les(fase) die specifiek bij het vak hoort. 
Je integreert specifieke vakdidactische elementen in het ontwerpen van een krachtige leeromgeving. 
Je past differentiatiemogelijkheden toe aangepast aan je specifiek onderwijsvak. 
Je integreert specifieke vakdidactische elementen die leerlingen uitdagen tot ontdekkend en onderzoekend leren. 
Je stelt een opdracht op die leerlingen aanzet tot ontdekkend leren en je houdt hierbij rekening met vakeigen kenmerken. 
Je gebruikt elementen van doorgedreven differentiatie (in de lesvoorbereiding). 
Zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
Je neemt verantwoordelijkheid op voor jezelf, de ander en de taak. (engagement) 
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
Je zet je eigen taalgebruik zinvol in, afgestemd op je publiek.
Je toont je leergierig en betrokken. (goesting) 

Leerinhoud

Tijdens dit vak gebruiken we de taxonomie van Bloom als referentiekader voor het inzetten van werkvormen, evalueren en differentiëren. We ontdekken een waaier aan werkvormen voor taalonderwijs en weten wanneer in het leerproces welke werkvorm zinvol is. We werken voortdurend doel- en/of competentiegericht en we bekijken hoe we deze doelen kunnen toetsen / evalueren. Evalueren is meer dan alleen een momentopname maar is de basis tot differentiëren en bijsturen. Kortom in dit vak ga je als taalleraar in opleiding uitgebreid in op aspecten die van jouw klaslokaal een krachtige leeromgeving maken.

Studiematerialen (lijst)

De Taxonomie van Bloom in de klasVerplicht€ 22,50
  • Auteur: Eef Rombaut, Tine Van Severen, Ingrid Molein

Onderwijsorganisatie

Afstandstraject
Practicum en/of oefeningen (afstandstraject)9,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (afstandstraject)75,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Kennistoets60,00
Semester 2Vaardigheidstoets hands on40,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets60,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands on40,00