Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Toegepaste didactiek 2 cluster mens en maatschappij (EBA-SO1-1OV)34286/1976/2021/1/52
Studiegids

Toegepaste didactiek 2 cluster mens en maatschappij (EBA-SO1-1OV)

34286/1976/2021/1/52
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor secundair onderwijs (1 onderwijsvak, Antwerpen)
    Keuzeoptie:
    • Bedrijfsorganisatie
    • Economie
    • Geschiedenis
    • Gezondheidsopvoeding
    • Project Algemene Vakken
    • Techniek
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Christiaens Maja, Colman Vicky, Tanghe Els, Van Camp Alena, Verleyen Ellen, Vermeiren Kristel
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2 of Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2020 (1ste semester) of 15.03.2021 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: inspirerend coachen
kan op een coachende manier feedback geven aan leerlingen en cursisten.
Interactie: taal ontwikkelen
kan door middel van de specifieke vakleerinhouden de taalontwikkeling bij de leerlingen en cursisten stimuleren.
kan lessen die taalsteun bieden, ontwikkelen.
zet het eigen taalgebruik zinvol in, afgestemd op de leercontext.
Interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
toont leergierigheid en betrokkenheid. (goesting)
Leerbevordering: doelgericht werken
werkt enkele complexe(re) werkvormen uit voor een les(fase) die specifiek bij het vak hoort.
gebruikt doelgericht relevante digitale hulpmiddelen in een les(fase) of in lesmateriaal.
Leerbevordering: gevarieerd evalueren
ontwerpt een leermiddel waarin de principes van taalontwikkelend lesgeven adequaat worden ingezet.
kan verschillende vaardigheden evalueren en adequaat feedback geven.
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
de student integreert specifieke vakdidactische elementen in het ontwerpen van een krachtige leeromgeving
past differentiatiemogelijkheden toe, aangepast aan het specifieke onderwijsvak. in zowel de lesvoorbereiding als de leermiddelen.
integreert specifieke vakdidactische elementen die leerlingen uitdagen tot ontdekkend en onderzoekend leren.
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
kan de structuur en opbouw van het vak (en vakinhouden) weergeven en leerinhouden daarin situeren.
Zelfontwikkeling: planmatig handelen
Neemt verantwoordelijkheid op voor zichzelf, de ander en de taak (grondhouding ENGAGEMENT)

Leerinhoud

Je scherpt je vakdidactische expertise aan in vakdidactische leerknooppunten.
Tijdens dit opleidingsonderdeel gebruiken we de taxonomie van Bloom als referentiekader voor het inzetten van werkvormen, evalueren en differentiëren. We passen verschillende complexere vakeigen werkvormen toe in een vakspecifieke context. Uit de waaier aan evaluatievormen worden de meest courante uitgewerkt tot een doelgerichte manier om te differentiëren en bij te sturen. Je ontwikkelt lessen en lesmaterialen in jouw vakgebied waar deze vakspecifieke klemtonen uitspringen.
Kortom, in dit opleidingsonderdeel ga je als vakleraar in opleiding uitgebreid in op aspecten die van jouw onderwijsaanpak een krachtige leeromgeving maken.
Je werkt op zelfstandige basis aan verdiepingsopdrachten. Dit vraagt een behoorlijke mate van zelfsturing.

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
De Taxonomie van Bloom in de klasAanbevolen€ 22,50
  • Auteur: Eef Rombaut, Tine Van Severen, Ingrid Molein
Digitale leeromgevingVerplicht€ 5,00

Onderwijsorganisatie

Avondtraject
Hoor- en/of werkcolleges (avondtraject)9,00 uren
  • Duur: Semester
Werktijd buiten de contacturen (avondtraject)66,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Projectopdracht permanent (Permanente evaluatie)50,00
Semester 2Vaardigheidstoets hands off50,00examenopdracht met mondelinge bevraging
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)50,00Indien niet geslaagd voor de projectopdrachten, bepaalt de lector welke deeltaken dienen aangepast te worden. De student dient ten laatste op de dag voor de zomerstop zelf contact op te nemen met de lector. Opdracht in te dienen op de dag van het mondeling examen.
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off50,00examenopdracht met mondelinge bevraging