Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Toegepaste didactiek 1 Islamitische godsdienst (EBA-SO1-1OV)34289/1976/2021/1/57
Studiegids

Toegepaste didactiek 1 Islamitische godsdienst (EBA-SO1-1OV)

34289/1976/2021/1/57
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor secundair onderwijs (1 onderwijsvak, Antwerpen)
    Keuzeoptie:
    • Islamitische godsdienst
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): El Meziani Mourad
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2 of Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2020 (1ste semester) of 15.03.2021 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: diversiteit hanteren
kan aandachtspunten voor onderwijs voor specifieke doelgroepen verwoorden in zijn lespraktijk
kan aandachtspunten voor onderwijs voor specifieke doelgroep implementeren in zijn lespraktijk
Interactie: taal ontwikkelen
kan taalgericht vakonderwijs concreet toepassen
kan tekstueel didactisch materiaal correct opstellen
Leerbevordering: doelgericht werken
kan een goede evaluatie bij een les(senreeks) opstellen
Leerbevordering: gevarieerd evalueren
kan de basisprincipes van evaluatie beargumenteren, afwegen
kan de basisprincipes van evaluatie concretiseren in een geschikte evaluatiemethode voor een les(senreeks)
kan de kwaliteitscriteria van een goede toetsing weergeven en beargumenteren
kan een goede evaluatie bij een les(senreeks) opstellen
kan evaluatievormen opnoemen en selecteren
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
kan complexe werkvormen implementeren, in functie van de aanwezige diversiteit en in functie van differentiatie
kan differentiërend werken, in functie van de aanwezige diversiteit in de klas
kan verschillende didactische werkvormen doelgericht inzetten in een lesontwerp
kan werkvormen selecteren in functie van de beginsituatie en doelstellingen
kan aandachtspunten voor onderwijs voor specifieke doelgroep implementeren in zijn lespraktijk
kan aandachtspunten voor onderwijs voor specifieke doelgroepen verwoorden in zijn lespraktijk
Zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
De student kan de Islamleer en aan ethiek gerelateerde onderwerpen in een les integreren.
Zelfontwikkeling: planmatig handelen
kan de administratieve verplichtingen van een leerkracht weergeven

Leerinhoud

In het opleidingsonderdeel ‘Toegepaste didactiek 1 islamitische godsdienst’ passen we de kennis en vaardigheden uit ‘Algemene didactiek 1’, ‘Toegepaste didactiek 3’ en ‘Toegepaste didactiek 5’ toe, specifiek voor het vak islamitische godsdienst.
We werken in dit opleidingsonderdeel aan het verwerven en verwerken van de nodige kennis en vaardigheden om een goede leraar islamitische godsdienst voor de 1ste en 2de graad SO te worden.
In dit opleidingsonderdeel werken we onder andere rond het verkennen van het leerplan, taalgericht onderwijs, interlevensbeschouwelijke competenties, transversale eindtermen, evaluatievormen en differentiatie.
Het vak islamitische godsdienst kent zijn eigen vaktermen die gekend moeten worden en tegelijkertijd moeten deze correct worden gebruikt. Daarnaast leren de studenten de verschillende vormen van evalueren en het toepassen hiervan. De eerste stap is het bepalen van de lesdoelstellingen door gebruik te maken van het leerplan om eigen cursusmateriaal op te stellen. Hieraan worden de verschillende evaluaties gekoppeld.
Een vak zoals islamitische godsdienst vraagt om een concrete en efficiënte aanpak. We leren de meeste geschikte werkvormen en hulpmiddelen hiervoor uit te kiezen en toe te passen in klassikale oefeningen. Daarnaast dient de leerkracht islamitische godsdienst gebruik te maken van de transliteratiegids (zie Digitap).
Tot slot hebben we nog aandacht voor een kritische(re) kijk op de ontwikkelingen binnen de islamitische godsdienst en hoe je leerlingen ook kan leren met deze nieuwe bril te kijken.

Studiematerialen (lijst)

Cursus Islamitische godsdienst 2 toegepaste didactiekVerplicht
Cursus Islamitische godsdienst 3 toegepaste didactiekVerplicht
Powerpoint-presentatiesVerplicht
StudiewijzerVerplicht

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Projectopdracht100,00De evaluatie voor dit opleidingsonderdeel bestaat uit meerdere deelexamens. De student dient voor alle opdrachten ten minste een 10 op 20 te halen om voor dit vak in zijn geheel te slagen. Als de student in de eerste examenperiode voor de opdrachten een deelcijfer behaalt dat ten minste 10 op 20 bedraagt, dan wordt dit deelcijfer overgedragen naar de tweede examenperiode en moet de student dit gedeelte niet opnieuw afleggen in de tweede examenperiode. De opdrachten waarvoor de student in de eerste examenperiode minder dan 10 op 20 behaalde, moet die wel opnieuw afleggen in de tweede examenperiode.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00Schriftelijk.