Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Toegepaste didactiek 1 mode (EBA-SO1-1OV)34293/1976/2021/1/96
Studiegids

Toegepaste didactiek 1 mode (EBA-SO1-1OV)

34293/1976/2021/1/96
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor secundair onderwijs (1 onderwijsvak, Antwerpen)
    Keuzeoptie:
    • Mode
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Adam Natacha, Smout Stef, Van Camp Alena, Van Elsacker Annick, Vollebregt Joos
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2 of Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2020 (1ste semester) of 15.03.2021 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: diversiteit hanteren
kan aandachtspunten voor onderwijs voor specifieke doelgroepen verwoorden in zijn lespraktijk
kan aandachtspunten voor onderwijs voor specifieke doelgroep implementeren in zijn lespraktijk
Interactie: taal ontwikkelen
kan taalgericht vakonderwijs concreet toepassen
kan tekstueel didactisch materiaal correct opstellen
Leerbevordering: doelgericht werken
kan een goede evaluatie bij een les(senreeks) opstellen
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
kan een jaarvorderingsplan uitwerken
Leerbevordering: gevarieerd evalueren
kan de basisprincipes van evaluatie concretiseren in een geschikte evaluatiemethode voor een les(senreeks)
kan een goede evaluatie bij een les(senreeks) opstellen
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
kan complexe werkvormen implementeren, in functie van de aanwezige diversiteit en in functie van differentiatie
Kan leerbelemmerende oorzaken die courant voorkomen bij leerlingen in het modeonderwijs flexibel omzeilen door flexibiliteit in denken en handelen.
kan aandachtspunten voor onderwijs voor specifieke doelgroep implementeren in zijn lespraktijk
kan aandachtspunten voor onderwijs voor specifieke doelgroepen verwoorden in zijn lespraktijk
kan een methode ontwikkelen om leerlingen te stimuleren om te werken met materialen bestemd voor de afvalstroom
Zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
kan milieubewustzijn integreren in alle facetten van het lesgeven binnen mode
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
kan vanuit een veelheid aan materialen een methode ontwikkelen om een estetische selectie te maken in functie van het uit te werken project
Zelfontwikkeling: planmatig handelen
kan een jaarvorderingsplan uitwerken
Kan een opgegeven rooster van een modeleerkracht vanuit het leerplan vertalen naar een (deel van een) jaarplan.

Leerinhoud

- modeonderwijs in de breedte en de diepte.

- didactisch materiaal voor het mode-onderwijs

- bronnenonderzoek voor mode-onderwijs

- kwaliteitsbewustzijn binnen modevakken

- milieubewustzijn binnen modevakken

- evaluaties voor mode-onderwijs

- vorderingsplannen voor mode-onderwijs

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Digitale leeromgevingVerplicht€ 5,00

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen63,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Kennistoets100,00Mondeling examen 15 min. per student
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00mondeling examen 15 min; per student.