Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Toegepaste didactiek 1 NCZ (EBA-SO1-1OV)34291/1976/2021/1/28
Studiegids

Toegepaste didactiek 1 NCZ (EBA-SO1-1OV)

34291/1976/2021/1/28
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor secundair onderwijs (1 onderwijsvak, Antwerpen)
    Keuzeoptie:
    • Niet-confessionele zedenleer
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Adam Natacha, Saey Mark, Van Camp Alena, Van Elsacker Annick, Vollebregt Joos
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2 of Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2020 (1ste semester) of 15.03.2021 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 72,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: constructief samenwerken
RSV in klas- en schoolbeleid kunnen plaatsen
Interactie: diversiteit hanteren
kan aandachtspunten voor onderwijs voor specifieke doelgroepen verwoorden in zijn lespraktijk
kan aandachtspunten voor onderwijs voor specifieke doelgroep implementeren in zijn lespraktijk
Interactie: inspirerend coachen
een stellingendiscussie voorbereiden waarbij de taxonomie van Bandura de argumentatie bepaalt
Interactie: interculturele betrokkenheid tonen
De grenzen voor een interlevensbeschouwelijke dialoog en samenwerking kunnen aangeven
De interne pluraliteit in levensbeschouwingenkunnen typeren
Interactie: taal ontwikkelen
kan tekstueel didactisch materiaal correct opstellen
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
De grenzen voor een interlevensbeschouwelijke dialoog en samenwerking kunnen aangeven
De interne pluraliteit in levensbeschouwingenkunnen typeren
De methode van Simon en Raths kunnen hanteren in een lesontwerp
De posities van de betrokkenen bij RSV benoemen
De stadia en niveaus van morele ontwikkeling volgens Lawrence Kohlbergkunnen afleiden uit een morele argumentatie of overweging
Deelaspecten van de Kohlberg-Blatt methode in een lesontwerp kunnen gebruiken
kan een jaarvorderingsplan uitwerken
Kennis over verschillen tussen stereotypering over een levensbeschouwing en de binnenkant van een levensbeschouwing inzichtelijk kunnen toepassen
theorieën en strategieën over morele opvoeding kunnen hanteren
Leerbevordering: gevarieerd evalueren
criteria voor evaluatie van leerlingen in de les ncz kunnen formuleren
kan de basisprincipes van evaluatie beargumenteren, afwegen
kan de basisprincipes van evaluatie concretiseren in een geschikte evaluatiemethode voor een les(senreeks)
kan de kwaliteitscriteria van een goede toetsing weergeven en beargumenteren
kan evaluatievormen opnoemen en selecteren
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
Didactisch spelmateriaal ontwikkelen voor interlevensbeschouwelijke lessen
kan complexe werkvormen implementeren, in functie van de aanwezige diversiteit en in functie van differentiatie
kan differentiërend werken, in functie van de aanwezige diversiteit in de klas
kan verschillende didactische werkvormen doelgericht inzetten in een lesontwerp
kan werkvormen selecteren in functie van de beginsituatie en doelstellingen
kan aandachtspunten voor onderwijs voor specifieke doelgroep implementeren in zijn lespraktijk
kan aandachtspunten voor onderwijs voor specifieke doelgroepen verwoorden in zijn lespraktijk
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
De stadia en niveaus van morele ontwikkeling volgens Lawrence Kohlbergkunnen afleiden uit een morele argumentatie of overweging
Zelfontwikkeling: planmatig handelen
kan de administratieve verplichtingen van een leerkracht weergeven
kan een jaarvorderingsplan uitwerken

Leerinhoud

Je volgt les samen met het reguliere traject de vakken Toegepaste didactiek 3 en Toegepaste didactiek 5. Een levensbeschouwing aanbrengen vereis een eigen didactiek, die in groep wordt ingeoefend. De theorie van de diverse didactische theorieën i.v.m. moraalonderwijs kunnen worden verworven via zelfstudie.

De cursus (TD3) is praktijkgericht en gaat vooral in zowel standaard werkvormen als meer bijzondere werkmethodes zoals projectwerk. Extra aandacht gaat naar evaluatie en moraaltheoretische onderbouwing van het lesgeven. De studenten oefenen het voorbereidingen maken met aangeleerde methodes, evaluatievormen en onderbouwingen.

Vanuit het perspectief van relationele en seksuele vorming (TD5) wordt de omgang met diversiteit sterk in de verf gezet, en wordt er geoefend om dit om te zetten naar de klaspraktijk aan de hand van complexere werkvormen. We projecteren dit op de principes van de interlevensbeschouwelijke dialoog en competenties. De plaats van RSV op school en in het volledige schoolbeleid worden onderzocht, en er wordt ok aandacht gegeven aan de posities van de betrokkenen bij RSV. De didatische onderbouw van RSV wordt geanalyseerd en ingeoefend. Daarnaast wordt de deontologie van de leerkracht NCZ bestudeerd vanuit praktisch oogpunt en worden er modellen opgebouwd om de administratieve verplichtingen van een leerkracht (evaluatie, jaarvorderingsplan etc.) uit te werken.

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Cursus 'Vakdidactiek NCZ'Verplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen60,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets100,00Schriftelijk examen
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00Schriftelijk examen