Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Toegepaste didactiek 2 Islamitische godsdienst (EBA-SO1-1OV)34290/1976/2021/1/91
Studiegids

Toegepaste didactiek 2 Islamitische godsdienst (EBA-SO1-1OV)

34290/1976/2021/1/91
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor secundair onderwijs (1 onderwijsvak, Antwerpen)
    Keuzeoptie:
    • Islamitische godsdienst
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): El Meziani Mourad
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2 of Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2020 (1ste semester) of 15.03.2021 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: de klas managen
kan het veiligheidsaspect in zijn onderwijs duiden en bewaken waar nodig
Interactie: diversiteit hanteren
kan bij het opstellen van vragen en instructies rekening houden met de kloof tussen de eigen taal en het taalniveau van de doelgroep
Interactie: interculturele betrokkenheid tonen
kan bij het opstellen van vragen en instructies rekening houden met de kloof tussen de eigen taal en het taalniveau van de doelgroep
Interactie: taal ontwikkelen
kan bij het opstellen van vragen en instructies rekening houden met de kloof tussen de eigen taal en het taalniveau van de doelgroep
kan instructies geven, een goede vraagstelling gebruiken en een onderwijsleergesprek opbouwen
Interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
kan het veiligheidsaspect in zijn onderwijs duiden en bewaken waar nodig
Leerbevordering: didactisch handelen
kan alle componenten van het didactisch model vertalen naar een geschikt lesverloop voor het vak
kan de theorie rond het didactische model (beginsituatie, doelstellingen, didactische principes, werkvormen, leerinhouden, media en differentiatie) toepassen in een concrete situatie
past specifieke eigenschappen van het vak en diens didactiek toe bij het uitwerken van een lesvoorbereiding
stelt een lesvoorbereiding op die alle componenten omvat
Leerbevordering: doelgericht werken
kan de relatie van eindtermen en/of beroepsprofielen naar leerplannen tot lesdoelstellingen verwoorden
kan doelgericht opzoeken in een leerplan van het vak
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
kan de structuur en opbouw van het vak (en vakinhouden) weergeven
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
kan complexe werkvormen uitwerken voor een concreet leerstofonderdeel
kan de principes en werkwijzen van differentiatie weergeven en beargumenteren
kan digitale didactiek en digitale media doelgericht verweven met de didactiek van het vak
kan eenvoudige differentiatietechnieken uitwerken in het lesontwerp
kan enkele complexe werkvormen inzichtelijk weergeven
kan het gebruik van complexe werkvormen relateren aan de principes van differentiatie
Zelfontwikkeling: planmatig handelen
kan de structuur en opbouw van het vak (en vakinhouden) weergeven

Leerinhoud

In het opleidingsonderdeel ‘Toegepaste didactiek 2 Islamitische godsdienst’ bouwen we verder op ‘Algemene didactiek 1’ en ‘Toegepaste didactiek 3’ en ‘Toegepaste didactiek 5’, met het toepassen van kennis en vaardigheden uit ‘Toegepaste didactiek 2’ en ‘Toegepaste didactiek 4’, specifiek voor het vak islamitische godsdienst.
We werken in dit opleidingsonderdeel aan het verwerven en verwerken van de nodige kennis en vaardigheden om een goede leraar islamitische godsdienst voor de 1ste en 2de graad SO te worden.
In dit opleidingsonderdeel werken we onder andere rond diversiteit, media, talentgericht differentiëren, interlevensbeschouwelijke competenties, kritisch reflecteren en planmatig handelen. Diversiteit wordt behandeld in een brede context en ook vakspecifiek. Je leert om rekening te houden met zowel de interne en als de externe diversiteit.
Het vak islamitische godsdienst kent zijn eigen vaktermen die gekend moeten worden en tegelijkertijd moeten deze correct worden gebruikt. Om deze termen toe te passen moet men het transcriptiemodel (zie Digitap) aanwenden. Verder gaan de studenten zich individueel verdiepen in het leerplan om de lesdoelstellingen te bepalen en dit gebruiken om eigen cursusmateriaal te ontwikkelen. Hieraan worden de verschillende evaluaties gekoppeld. Differentiëren staat hier centraal. Verder vraagt dit vak om een concrete en efficiënte aanpak. We leren de meeste geschikte werkvormen en hulpmiddelen hiervoor uit te kiezen en toe te passen in klassikale oefeningen.
Tot slot hebben we nog aandacht voor een kritische(re) kijk op de ontwikkelingen binnen de islamitische godsdienst en hoe je leerlingen ook kan leren met deze nieuwe bril te kijken.

Studiematerialen (lijst)

Cursus Islamitische godsdienst 4 toegepaste didactiekVerplicht
Powerpoint-presentatiesVerplicht
Studiewijzer (beschikbaar via Digitap)Verplicht

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Projectopdracht100,00De evaluatie voor dit opleidingsonderdeel bestaat uit meerdere deelexamens. De student dient voor alle opdrachten ten minste een 10 op 20 te halen om voor dit vak in zijn geheel te slagen. Als de student in de eerste examenperiode voor de opdrachten een deelcijfer behaalt dat ten minste 10 op 20 bedraagt, dan wordt dit deelcijfer overgedragen naar de tweede examenperiode en moet de student dit gedeelte niet opnieuw afleggen in de tweede examenperiode. De opdrachten waarvoor de student in de eerste examenperiode minder dan 10 op 20 behaalde, moet die wel opnieuw afleggen in de tweede examenperiode.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00Schriftelijk