Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Toegepaste didactiek 2 mode (EBA-SO1-1OV)34294/1976/2021/1/33
Studiegids

Toegepaste didactiek 2 mode (EBA-SO1-1OV)

34294/1976/2021/1/33
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor secundair onderwijs (1 onderwijsvak, Antwerpen)
    Keuzeoptie:
    • Mode
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Adam Natacha, Colman Vicky, Faes Eva, Meskens Ad, Smout Stef, Tanghe Els, Van Camp Alena, Verleyen Ellen, Vermeiren Kristel, Vollebregt Joos
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2 of Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2020 (1ste semester) of 15.03.2021 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: de klas managen
kan het veiligheidsaspect in zijn onderwijs duiden en bewaken waar nodig
Interactie: taal ontwikkelen
kan in een les juiste instructies geven, een goede vraagstelling gebruiken, afhankelijk van de fase van de les, en een onderwijsleergesprek opbouwen
Interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
kan het veiligheidsaspect in zijn onderwijs duiden en bewaken waar nodig
Leerbevordering: didactisch handelen
past specifieke eigenschappen van het vak en diens didactiek toe bij het uitwerken van een lesvoorbereiding
Leerbevordering: doelgericht werken
kan doelgericht opzoeken in een leerplan van het vak
kan een eenvoudige basistechniek demonstreren en verwoorden volgens een stappenplan
kan een theoretische en praktische les opbouwen (lesdoelstellingen) met de aangepaste noden voor de eerste graad maatschappij en welzijn zowel voor de A-stroom als voor de B-stroom
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
kan de structuur en opbouw van het vak (en vakinhouden) weergeven
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
kan complexe werkvormen uitwerken voor een concreet leerstofonderdeel
kan digitale didactiek en digitale media doelgericht verweven met de didactiek van het vak
Kan een didactische methode ontwikkelen om binnen mode-design, vormgeving en realisatie een ongeremde wisselwerking te doen ontstaan met het oog op differentiatie en remediëring
Kan een lessituatie binnen mode zodanig inrichten op vlak van werkvorm en organisatie, dat deze differentiatie stimuleert,
kan het gebruik van complexe werkvormen relateren aan de principes van differentiatie
kan nieuwe leerstof (begrippen, regels en eigenschappen) op de juiste manier aanbrengen
kan een eenvoudige basistechniek demonstreren en verwoorden volgens een stappenplan
Zelfontwikkeling: planmatig handelen
kan de structuur en opbouw van het vak (en vakinhouden) weergeven

Leerinhoud

- veiligheidsaspecten

- instructie en demonstratie

- complexe werkvormen voor concrete leerstofonderdelen

- specifieke (digitale) methodes voor leerstofonderdelen binnen mode.

- organisatie van praktijklessen

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Digitale leeromgevingVerplicht€ 5,00

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
  • Omschrijving: Aanwezigheid tijdens de contactmomenten in overleg met de lector.
  • Opmerking: Aanwezigheid tijdens de contactmomenten in overleg met de lector.
Werktijd buiten de contacturen63,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Kennistoets100,00mondeling examen 15 min. per student.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00mondeling examen 15 min. per student.