Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Toegepaste didactiek 2 NCZ (EBA-SO1-1OV)34292/1976/2021/1/62
Studiegids

Toegepaste didactiek 2 NCZ (EBA-SO1-1OV)

34292/1976/2021/1/62
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor secundair onderwijs (1 onderwijsvak, Antwerpen)
    Keuzeoptie:
    • Niet-confessionele zedenleer
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Saey Mark
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2 of Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2020 (1ste semester) of 15.03.2021 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 72,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: de klas managen
kan het veiligheidsaspect in zijn onderwijs duiden en bewaken waar nodig
Interactie: diversiteit hanteren
kunnen eenvoudige gedifferentieerde vraagstelling ontwikkelen i.v.m. een lesonderwerp
Interactie: inspirerend coachen
de rol van gespreksleider in een lesontwerp kunnen gebruiken
kunnen een metagesprek voeren over FMK
Interactie: taal ontwikkelen
kan instructies geven, een goede vraagstelling gebruiken en een onderwijsleergesprek opbouwen
Interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
kan het veiligheidsaspect in zijn onderwijs duiden en bewaken waar nodig
Leerbevordering: didactisch handelen
kunnen alle componenten van het didactisch model NCZ vertalen naar een geschikt lesverloop voor het vak,
Leerbevordering: doelgericht werken
kunnen de theorie rond het didactisch model met bijvoorbeeld de selectie van procesdoelen, themavelden en thema’s weergeven
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
de rol van de onderzoeksgroep herkennen
kunnen een referentiekader voor een les NCZ selecteren
kunnen leerinhouden selecteren voor het vak NCZ
Leerbevordering: gevarieerd evalueren
kunnen de basisprincipes van een evaluatie concretiseren door het juist selecteren van een evaluatiemethode in functie van een bepaalde les NCZ
stelt een evaluatiemethode op voor een les NCZ
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
het FMK kunnen instrueren tijdens micro-teaching
kan complexe werkvormen uitwerken voor een concreet leerstofonderdeel
kan de principes en werkwijzen van differentiatie weergeven en beargumenteren
kan digitale didactiek en digitale media doelgericht verweven met de didactiek van het vak
kan eenvoudige differentiatietechnieken uitwerken in het lesontwerp
kan enkele complexe werkvormen inzichtelijk weergeven
kan het gebruik van complexe werkvormen relateren aan de principes van differentiatie
kunnen de specifieke eigenschappen (van concreet naar abstract) van het vak uitwerken in een lesvoorbereiding
kunnen een voorbereiding maken van een NCZ waar er in gefilosofeerd wordt
kunnen gedifferentieerde werkvormen selecteren in functie van operationele lesdoelstellingen en leerinhoud
kunnen het gebruik van ICT doelgericht en functioneel verweven in een les NCZ
Zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
kunnen een metagesprek voeren over FMK
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
de rol van de onderzoeksgroep herkennen
een onderzoeksplan kunnen opstellen in functie van een les NCZ
kunnen vrijzinnig humanistische wetenschappelijk verantwoorde bronnen selecteren

Leerinhoud

Je volgt les samen met het reguliere traject de vakken Toegepaste didactiek 2 en Toegepaste didactiek 4. Een levensbeschouwing aanbrengen vereist een eigen didactiek, die in groep wordt ingeoefend. Vooral het kunnen filosoferen vraagt veel oefening. De theorie van de diverse didactische theorieën i.v.m. moraalonderwijs kunnen ook hier verworven worden via zelfstudie. 

TD2: We analyseren het doel en het concept van de cursus NCZ. Onder begeleiding worden alle componenten van het algemeen didactisch model naar het vakspecifieke van NCZ vertaald. We analyseren de themavelden en de 5 procesdoelen, en zoeken naar thema's om dit concreet in te vullen. Het selecteren en formuleren van operationele lesdoelstellingen en invullen net een geselecteerde leerinhoud worden ingeoefend zowel in groep als individueel. Veel aandacht gaat naar het leren integreren van de specifieke didactische eigenschappen van het vak in een lesvoorbereiding. Er wordt geoefend in het samenstellen van referentiekaders in functie van de verschillende thema's, en de studenten worden wegwijs gemaakt in het selecteren en analyseren van wetenschappelijk verantwoorde bronnen. Er wordt veel aandacht besteed aan het leren creëren van de juiste sfeer en omgang met de leerlingen tijdens een les NCZ. 

TD4: Het gedifferentieerd werken, integratie van maatschappelijke ontwikkelingen en andere aan BBP B gekoppelde criteria, het gebruik van digitale media en FMKJ, worden alle doelgericht ingezet bij het leren ontwikkelen van lespakketten. Daarbij wordt verder gewerkt op de resultaten van het practicum in Analyse van ethische vraagstukken. 

Studiematerialen (lijst)

Cursus Vakdidactiek NCZ 2Verplicht
StudiewijzerVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen60,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets50,00Mondeling examen (TD2)
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on50,00Realiseren van lessenpakket (TD4)
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets50,00Mondeling examen (TD2)
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on50,00Realiseren lessenpakket (TD4)