Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Toegepaste didactiek 1 cluster mens en maatschappij (EBA-SO1-1OV)34339/1976/2021/1/11
Studiegids

Toegepaste didactiek 1 cluster mens en maatschappij (EBA-SO1-1OV)

34339/1976/2021/1/11
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor secundair onderwijs (1 onderwijsvak, Antwerpen)
    Keuzeoptie:
    • Bedrijfsorganisatie
    • Economie
    • Geschiedenis
    • Gezondheidsopvoeding
    • Project Algemene Vakken
    • Techniek
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Van Camp Alena
Andere co-titularis(sen): Christiaens Maja, Van Elsacker Annick
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2 of Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2020 (1ste semester) of 15.03.2021 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: taal ontwikkelen
ontwerpt een leermiddel dat leerlingen uitdaagt om de vakeigen taal te leren
Leerbevordering: didactisch handelen
past specifieke eigenschappen van het vak en diens didactiek toe bij het uitwerken van een lesvoorbereiding
Leerbevordering: doelgericht werken
kan de relatie van eindtermen en/of beroepsprofielen naar leerplannen tot lesdoelstellingen verwoorden
analyseert het leerplan en selecteert hieruit relevante informatie
kan doelgericht opzoeken in een leerplan of in de inhoudelijke en of transversale eindtermen (cahiers) voor het eigen vagebied
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
kan de structuur en opbouw van het vak (en vakinhouden) weergeven
Leerbevordering: gevarieerd evalueren
ontwerpt een vakeigen evaluatie-instrument
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
kan op basis van de leerdoelen, de beginsituatie en de leerinhoud geschikte leermaterialen selecteren of uitwerken
gebruikt elementen van actief leren in de lesvoorbereiding
stelt een opdracht op die leerlingen aanzet tot actief leren en houdt hierbij rekening met vakeigen kenmerken
Zelfontwikkeling: planmatig handelen
kan de structuur en opbouw van het vak (en vakinhouden) weergeven

Leerinhoud

We gaan er van uit dat je vertrouwd bent met de beginselen van de algemene didactiek en onderzoeken wat dit kan betekenen binnen jouw vakgebied.

We bespreken en oefenen vakdidactische vaardigheden. Zo verkennen we eindtermen (ook transversale) , leerplannen en didactische cahiers voor jouw vakgebied en geraak je vertrouwd met de opbouw van structuur van het vakgebied.

Je leert je lessen voor te bereiden met oog voor vakspecifieke aandachtspunten zoals de beginsituatie, vak typische lesstructuren, organisatie en gebruik van materialen en leermiddelen, evaluaties, …)

Je scherpt je vakdidactische expertise aan in vakdidactische leerknooppunten.

Je participeert aan de lessen van een vakleerkracht (min. 15u), met gerichte observatie, leer en doe-opdrachten. Hiervoor zorg je zelf voor een stageplaats.

Je werkt zelfstandig aan verdiepingsopdrachten. Dit vraagt een behoorlijke mate van zelfsturing.

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
De Taxonomie van Bloom in de klasVerplicht€ 22,50
  • Auteur: Eef Rombaut, Tine Van Severen, Ingrid Molein
Digitale leeromgevingVerplicht€ 5,00

Onderwijsorganisatie

Avondtraject
Hoor- en/of werkcolleges (avondtraject)9,00 uren
Werkplekleren en/of stage (avondtraject)15,00 uren
  • Opmerking: Hiervoor zorg je zelf voor een stageplaats.
Werktijd buiten de contacturen (avondtraject)51,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Portfolio50,00
Semester 1Vaardigheidstoets hands off50,00examenopdracht met mondelinge bevraging
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio50,00Indien niet geslaagd voor het portfolio bepaalt de lector welke deeltaken dienen aangepast te worden. De student dient ten laatste op de dag voor de zomerstop zelf contact op te nemen met de lector. Opdracht in te dienen op de dag van het mondeling examen.
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off50,00examenopdracht met mondelinge bevraging