Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Praktijk E234371/1924/2021/1/08
Studiegids

Praktijk E2

34371/1924/2021/1/08
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Bachelor in de orthopedagogie, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • Community Care
    • Intercultureel werk
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 18 studiepunten
Co-titularis(sen): Der Kinderen Gwenda, Verjans Joël
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2020 (1ste semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 468,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd voor Praktijk B1 OF geslaagd voor Praktijk C1.

Korte omschrijving

In Praktijk E2 brengt de student alle theorie en kennis die hij verworven heeft en alle ervaringen die hij opdeed samen in een intensieve praktijkervaring gedurende 365 uren (345 uren op de stageplaats, 10 uren stagesupervisie en 10 uren schriftelijke rapportage). De student loopt stage in een voorziening en wordt in zijn leerproces ondersteund door een stagebegeleider van deze voorziening. Naast deze werkervaring die hij opdoet, ervaring vanuit de relaties met hulpvragers en collega’s op de werkvloer zijn de contacten met de opleiding via schriftelijke rapportage en supervisiebijeenkomsten een wezenlijk onderdeel van de stage. Stagesupervisie als leermethode biedt de student de mogelijkheid om zicht te krijgen op het eigen functioneren in het beroep van de gespecialiseerd opvoeder-begeleider.

Begincompetenties (tekst)

De student beschikt over een diploma van Gegradueerde in de Orthopedagogie (Gespecialiseerd Opvoeder/Begeleider Klasse 1 - sociaal hoger onderwijs) opleiding 1440 LT
De student past de spellings-en grammaticaregels correct toe in verslaggeving.
De student refereert conform de APA-normen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

De PBA orthopedagogie bouwt vanuit een (ortho)(ped)agogische grondhouding op een professionele manier een begeleidingsrelatie op met de cliënt en het cliëntsysteem, en draagt zorg voor het onderhouden en het afronden ervan.
De student beschrijft de wijze waarop hij begeleidt; met aandacht voor afstand-nabijheid, emotionaliteit-rationaliteit, sturen en volgen, individueel en groepsgericht werken
De student gaat respectvol en constructief om met het referentiekader van de ander
De student houdt in zijn handelen rekening met de verschillende fases in een professionele relatieopbouw ( opstarten, actief onderhouden en afronden)
De student stelt zichzelf in communicatie met de cliënt en het cliëntsysteem sensitief responsief op
De student biedt de cliënt en de cliëntengroep leiderschap i.f.v. hun ondersteuningsvraag
Binnen de context van een team en in samenspraak met de cliënt en het cliëntsysteem maakt de PBA orthopedagogie op autonome wijze een inschatting van de mogelijkheden en beperkingen van de cliënt.
De student geeft de ondersteuningsvraag van de cliënt weer o.b.v. communicatie met de cliënt, gerichte observatie, doornemen van observatieverslagen, dossiers en handelingsplannen, uitwisseling met vaste medewerkers, theoretische kaders en cultuurgebonden factoren.
De student omschrijft de cliëntengroep (mogelijkheden en beperkingen, specifieke problemen, interesses, gevoeligheden, contactname, communicatie, sociale perspectieven, maatschappelijke context, cultuurgebonden factoren,…)
De PBA orthopedagogie ondersteunt, begeleidt, organiseert en coördineert wonen, werken, leren en vrije tijd in de dagdagelijkse context. Hij doet dit op een methodische en duurzame wijze, met aandacht voor creativiteit en innovatie. Hij neemt bewust initiatieven om de ontwikkelingskansen en kwaliteit van leven/bestaan te garanderen.
De student begeleidt autonoom intentioneel activiteiten van het dagelijks leven rekening houdend met het klimaat en inspelend op onverwachte situaties en kansen die zich voordoen
De student organiseert op eigen initiatief en autonoom planmatig bijkomende activiteiten (muzisch-agogisch, sportief,…) afgestemd op interesses en talenten van de cliënt of zichzelf
Als de student individueel werkt verliest hij de groep niet uit het oog
Als de student met een groep werkt heeft hij oog voor elk individu
De PBA orthopedagogie draagt op micro-, meso- en macroniveau actief bij tot begrip en betrokkenheid aangaande beroepsgerelateerde ethische, normatieve en maatschappelijke vragen. Hij handelt vanuit universele rechten en waarden.
De student gaat op een deontologische manier om met informatie
De student integreert rechtenkaders en de verblijfsrechtelijke positie van de cliënt in zijn/haar (ped)agogisch handelen.
De student stelt kritische vragen t.a.v. maatschappelijke thema's
De student informeert zich over actuele thema’s verbonden met de stage(plaats)
de student handelt vanuit universele rechten en waarden
de student signaleert situaties waarin mogelijks sprake is van discriminatie en volgt dit op
De PBA orthopedagogie stuurt zijn (ortho)(ped)agogisch handelen bij aan de hand van kritische (zelf)reflectie, actuele inzichten uit wetenschappelijk onderzoek en regionale, Europese en internationale evoluties.
De student bespreekt praktijksituaties aan de hand van orthopedagogische en andere theoretische kaders en de daarin gehanteerde begrippen
De student maakt zijn leerprocessen, eigen kwaliteit en aandachtspunten zichtbaar voor zichzelf, het team, de stagebegeleider en de stagementor
De student brengt het eigen referentiekader en de effecten ervan in kaart
De student gaat actief om met feedback
De student gaat zelfstandig en doelgericht op zoek naar informatie uit verschillende en internationale bronnen (dus ook andere bronnen dan deze aangeboden in de opleiding.) in functie van het eigen leerproces
De student integreert deze informatie op kritische wijze in eigen handelen en rapportage.
Hij draagt bij tot de analyse van de ondersteuningsvraag en begeleidt op actieve wijze mee het proces van handelingsplanning. Op basis van zijn (ortho)(ped)agogische kennis selecteert de PBA orthopedagogie doelen en geschikte methodes in overleg met de belanghebbenden.
De student hanteert het bestaande handelings- of begeleidingsplan als leidraad
De student ontwerpt een plan van aanpak om de doelen vanuit de ondersteuningsvraag van de cliënt te bereiken
De student bespreekt evoluties van de cliënt
De student formuleert doelen vanuit de ondersteuningsvraag van de cliënt
De student benoemt het bestaande plan van aanpak en de gehanteerde methoden en technieken om deze doelen te bereiken.
De PBA orthopedagogie treedt preventief op om probleemsituaties voor de cliënt te voorkomen. Hij signaleert knelpunten en participeert (pro-)actief aan preventie op organisatieniveau.
De student beschrijft kritisch hoe en waarom begeleiders de uitlokkende factoren (op cliënt, team of organisatieniveau) van gewenst en ongewenst gedrag hanteren
De student werkt preventief door de factoren (op cliënt, team of organisatieniveau) die gewenst en ongewenst gedrag kunnen uitlokken zelf te hanteren
De student beschrijft en signaleert factoren (op cliënt, team en organisatieniveau) die gewenst en ongewenst gedrag kunnen uitlokken
De PBA orthopedagogie werkt (interdisciplinair) samen en communiceert, ook in complexe en gespecialiseerde contexten, helder en respectvol met zijn cliënt, het cliëntsysteem, collega’s en externen.
De student profileert zich constructief in een team en alle samenwerkingsverbanden
De student bespreekt zijn reflecties met anderen
De student houdt zich consequent aan gemaakte afspraken
De student neemt actief deel aan intern en extern overleg
De student neemt initiatief in het opnemen van taken
De student rapporteert mondeling op heldere, volledige en relevante wijze zowel intern als extern
De student stelt het teamfunctioneren kritisch in vraag
de student zet anderen aan tot verdere reflectie
De student rapporteert schriftelijk op heldere, volledige en relevante wijze zowel intern als extern (dagboek, verslag, overlegmomenten,…)
De student brengt een wisselwerking tot stand tussen zichzelf en de vaste begeleiders, vrijwilligers, mantelzorgers,…
De PBA orthopedagogie creëert in samenspraak met de cliënt en het cliëntsysteem een stimulerend klimaat voor diens emotionele, sociale, cognitieve, en motorische ontwikkeling.
De student analyseert het huidige klimaat in functie van de ondersteuningsvraag van de cliënten/cliëntsysteem
De student hanteert groepsdynamische processen
De student benoemt het klimaat dat cliënten nodig hebben om zich veilig te voelen en zich te kunnen ontplooien.
De student analyseert groepsdynamische processen
De student neemt medeverantwoordelijkheid op in het beïnvloeden van het klimaaat i.f.v. de ondersteuningsvraag van de cliënt/cliëntsysteem
De PBA orthopedagogie ondersteunt de cliënt in het kwalitatief en duurzaam versterken van zijn netwerken, om het welzijn en de maatschappelijke participatie te vergroten.
De student benoemt hoe hij in zijn takenpakket invloed kan hebben op het netwerk van de cliënt
De student houdt in zijn handelen rekening met het netwerk van de cliënt
De student ondersteunt de cliënt om een stevig(er) netwerk uit te bouwen en zijn maatschappelijke participatie te vergroten.
De student stelt zich meerzijdig partijdig op.
De PBA orthopedagogie levert actief een bijdrage aan de visieontwikkeling, het beleid en het beheer van de organisatie.
De student beschrijft kritisch de plaats van de organisatie binnen de hulpverlening (verwijzers, doorverwijzers, samenwerkingsverbanden, de positie binnen een hulpverleningstraject)
De student stelt kritische vragen t.a.v. de organisatie (structuur, werking, visie)
De student beschrijft hoe hij de visie integreert in zijn handelen

Leerinhoud

Handelend vanuit de praktijksituatie komen volgende thema's aan bod: werken met de doelgroep, werken in teamverband, werken binnen een organisatie en werken rond zichzelf als gespecialiseerd opvoeder-begeleider. We benaderen deze thema's vanuit integratie, reflectie en evaluatie.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Studiewijzer: Praktijk E2
Stagecontract, uurschema, stagereglement, rapportage, evaluatieformulier
Handboek Geenen, M.J. (2017). Reflecteren. leren van je ervaringen als sociale professional. Bussum: Couthino.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Vormen van groepsleren12,00 uren
Werkplekleren en/of stage365,00 uren
Werktijd buiten de contacturen91,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarStage100,001. Korte omschrijving van de toets
De stagebeoordeling gebeurt op basis van:
° De tussentijdse en de eindevaluatie aan de hand van het evaluatieschema waarbij de stagiair aanwezig is.
° Een kwalitatieve beoordeling aan de hand van het scoringsinstrument. (zie stagebundel)
° Een appreciatie onder de vorm van een synthese gegeven aan de stagiair door de stagementor. De stagementor adviseert de stagebegeleider over het resultaat behaald tijdens de stage.
Voor het toekennen van de punten door de stagebegeleider wordt rekening gehouden met:
° De evoluties van de stagiair over de ganse stageperiode
° De stagesupervisies, de eventuele individuele gesprekken en de evaluatiebesprekingen.

Voor studenten op internationale stage gebeurt de bekendmaking van de stagebeoordeling
aan het einde van semester 2.

2. Toetsmethode
Gedragsobservatie, werkstukken en presentatie
3. Bron
/
4. Toetsmedium
Mondeling en schriftelijk
5. Toetsmoment
Permanent uitgesteld
6. Beoordelaar
Stagebegeleider (= lector)
7. Afspraken rond verplichte aanwezigheden en afwezigheden
In geval van afwezigheid brengt de stagiair onmiddellijk de stageplaats en de hogeschool op de hoogte. Wanneer de stagiair afwezig is wegens ziekte, bezorgt hij een doktersattest aan de stageplaats. Voor de school dient de student het officiële document dat de afwezigheid staaft te uploaden via de module ‘Mijn afwezigheden’ in iBamaflex. Uiterlijk 4 kalenderdagen na de dag van de afwezigheid uploadt de student zijn afwezigheidsattest. Dit vanaf de eerste dag afwezigheid.
Bij ongewettigde afwezigheid op het arbeidsgeneeskundig onderzoek wordt 1 punt van het totaalcijfer afgetrokken voor elke afwezigheid. De procedure “Medische opvolging bij practicum en stage” zoals raadpleegbaar op het digitaal leerplatform moet worden nageleefd.

De student dient de vooropgestelde stage-uren uit te voeren. De student moet maandelijks en in elk geval voor elke evaluatie een overzicht bezorgen aan de stagebegeleider van de gepresteerde uren.

Als de student ongewettigd afwezig is, wordt er een 0 op 20 toegekend voor de stage.
Als de student stopt met de stage wordt een 0 op 20 toegekend voor de stage.

Bij gewettigde afwezigheden is het de verantwoordelijkheid van de student om in functie van het kunnen behalen van alle eindcompetenties van het opleidingsonderdeel, in samenspraak met de stagebegeleider en de stageplaats, de uren waarop hij gewettigd afwezig was, in te halen.
Als de student aan het einde van de stageperiode echter meer dan 10% van de totaal uit te voeren stage-uren gewettigd afwezig was, wordt er een 0 op 20 toegekend.

Het opleidingshoofd kan afwijken van deze regels op basis van een schriftelijke gemotiveerde aanvraag na overleg met stageplaats en stagebegeleider.

Zie ook artikels 15 en 16 van het stagereglement.
Een tekort op stage is niet tolereerbaar. Er is geen tweede examenkans mogelijk.