Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Business case LM34413/1911/2021/1/72
Studiegids

Business case LM

34413/1911/2021/1/72
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 1
    Afstudeerrichting:
    • logistiek management
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Snoeks Pierre
Andere co-titularis(sen): Cârlan Valentin, Hintjens Joost
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2021 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

We vertrekken van een business case die verder bouwt op het verhaal van Lotus Bakeries. Je moet een aantal problemen, gericht op het voorraadbeheer van de grondstoffen en afgewerkt producten, oplossen in groep.

Er zullen 4 deelcases aangereikt worden die in chronologische volgorde opgelost moeten worden. Elke drie weken moet er een deelcase ingeleverd worden. Je zal feedback krijgen op elke deelcase zodat jouw groep nog beter gewapend is om de volgende deelcase aan te pakken.

OLR-Leerdoelen (lijst)

OLR SCM 1.0 - De bachelor BM/SCM heeft inzicht in transport, goederen- en informatiestromen, processen en regelgeving binnen de logistieke sector, in algemene bedrijfs- en organisatieprocessen en hun onderlinge samenhang en kan dit inzicht toepassen in een ruime, geglobaliseerde, veranderende en (inter-) nationale context.
Je stemt via eenvoudige kwantitatieve en kwalitatieve technieken het voorraadbeheer af op de marktvraag.
Je beschrijft de verschillende technieken om de marktvraag te voorspellen.
OLR SCM 2.0 - De bachelor BM/SCM herkent opportuniteiten, stelt operationele doelstellingen en werkt proactief mee aan het behalen van de (strategische) doelstellingen van een bedrijf of een organisatie.
Je presenteert een oplossing en verdedigt dit op basis van bedrijfskundig inzicht en gemaakte analyses.
Je selecteert, verwerkt en visualiseert data om tot bruikbare oplossingen te komen, ter ondersteuning van het bedrijfsbeleid.
Je analyseert een domeinspecifiek bedrijfsprobleem in een authentieke of gesimuleerde omgeving en voert een opdracht uit.
OLR SCM 4.0 - De bachelor BM/SCM heeft een diversiteitsbewuste en coachende houding tijdens het klant- en servicegericht handelen en bouwt zelfstandig een professioneel netwerk uit met nationale en internationale stakeholders.
Je geeft een overzicht van de verschillende beroepsvelden in de sector.
OLR SCM 5.2 - De bachelor BM/SCM gebruikt op een efficiënte en effectieve wijze beroepsspecifieke planningssoftware en actuele logistieke ICT-pakketten ter ondersteuning van interne en externe stakeholders.
Je gebruikt de juiste digitale tools om een opdracht/probleem op een efficiënte manier op te lossen.
OLR SCM 6.2 - De bachelor BM/SCM toont een kritische onderzoekende houding, doorgrondt de betekenis achter de data en kan deze helder rapporteren om tot een bruikbaar advies te komen.
Je raadpleegt kwaliteitsvolle en relevante bronnen en onderzoeksresultaten rond beroepsgerelateerde thema's.
Je refereert volgens de APA-normen correct naar bronnen.
Je schrijft volgens de principes van de Nederlandse taal (spelling, grammaticaal correcte zinnen, woordgebruik).
Je biedt de informatie aan op een gestructureerde en visuele wijze.
OLR SCM 7.1 - De bachelor BM/SCM kan helder, doelgericht en op een professionele wijze schriftelijk en mondeling communiceren in het Nederlands, met integratie van beroepsjargon.
Je schrijft volgens de principes van de Nederlandse taal (spelling, grammaticaal correcte zinnen, woordgebruik).
OLR SCM 8.0 - De bachelor BM/SCM werkt projectmatig en constructief samen als lid van een multidisciplinair en intercultureel team en neemt verantwoordelijkheid in verschillende taken en rollen binnen een bedrijf of een organisatie.
Je houdt je aan de collectieve werkafspraken en deadlines.
Je werkt op een effectieve en respectvolle manier samen in een multicultureel team om een gezamelijk doel te bereiken.

Leerinhoud

De onderwerpen zijn kwantitatieve methodes (ondersteund met kwalitatieve reflecties) om de supply chain te optimaliseren.

Ze worden aangebracht via drie cases en een overkoepelende case.

De onderwerpen zijn:

  • Optimale bestelhoeveelheid, bestelmoment, bestelhoeveelheid, MRPI
  • Veiligheidsvoorraad
  • Voorspellingstechnieken: voortschrijdend gemiddelde en lineaire extrapolatie

Studiematerialen (lijst)

lesmateriaal op digitapVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
  • Omschrijving: Werkcollege
Vormen van groepsleren36,00 uren
  • Omschrijving: Casemethode in groep
Werktijd buiten de contacturen30,00 uren
  • Omschrijving: Begeleide zelfstudie & zelfstandig werk

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Projectopdracht40,00Werkstuk of presentatieOpen boek
Semester 2Projectopdracht permanent (Permanente evaluatie)60,00CasusOpen boek
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht40,00Werkstuk of presentatieOpen boek
Tweede examenperiodeProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)60,00CasusOpen boek