Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen
campus Mutsaardstraat
Mutsaardstraat 31 - 2000 Antwerpen
T +32 3 213 71 00 - F +32 3 213 71 19
academie@ap.be
History of Film 2: second half 20th century until today34349/2114/2122/1/07
Study guide

History of Film 2: second half 20th century until today

34349/2114/2122/1/07
Academic year 2021-22
Is found in:
  • Bachelor of Arts in Visual Arts, programme stage 3
    Choice package:
    • aan opleidingsonderdelen naar keuze
    • aan opleidingsonderdelen naar keuze I
  • Bachelor of Arts in Visual Arts
    Choice package:
    • Elective courses
This is a single course unit.
Study load: 3 credits
Co-ordinator: Ubben Eric
Languages: English
Scheduled for: Semester 2
This course unit is marked out of 20 (rounded to an integer).
Possible deadlines for learning account: 15.03.2022 ()
Re-sit exam: is possible.
Possibility of deliberation: You have to pass this course unit (will never be deliberated).

Prerequisites

There are no prerequisites for this course.

Short description

from Welles to Nolan, we will be discussing a broad range of influential directors and paradigm shifts. Illustrated with fragments and PPT slides, we will explore the evolution and pinpoint the landmarks.

Van Welles tot Nolan, zullen we een representatief overzicht krijgen van invloedrijke regisseurs en paradigma wissels. Geïllustreerd a.h.v fragmenten en PPT slides evoceren we de evolutie en benoemen de hoogtepunten

Prerequisite competencies (text)

Although Film history 2 benefits from the insights provided in the first part, it actually is a standalone course. In either way a basic knowledge of history of modern times and art history is manditory.

Voor het volgen van Filmgeschiedenis 2 is voorkennis via deel 1 gewenst, maar niet noodzakelijk. Er is geen volgtijdelijkheid. Wel verplicht is -net als deel 1- een basiskennis van de geschiedenis van de moderne tijden alsook kunstgeschiedenis.

Learning outcomes (list)

BA3 - The student knows about and understands the social, cultural, artistic, historical and international context of the visual arts and artistic praxis, and continues to develop this knowledge and understanding.
The student has an insight in the way the Hollywood scene carefully mixes the influences of European cinema and gracefully adopts the European born directors who searched for refugee in the States and confirms its dominance.
The student knows that after World War II both America and the rest of the world recover, that the new middle class found a new form of entertainment (television), and understands that the industry had te re invent itself.
The student has knowledge of and understands that European and Asian film developed into new grounds and that Hollywood saw the decline of the studio dominance.
The student has knowledge of and understands that new Media and changing habits in film consumption show a new approach in film making at the verge of the new millenium.
BA6 - The student understands the characteristics of his/her personal designs and/or realizations and is able to communicate about this in an appropriate manner.
The student can clearly formulate his or her new insights in these matters in a short paper.

Course content

After the first four decades the 20th century, film became one of the most popular forms of art and entertainment. Narrative strategies and technological innovations lured large audiences to the theaters. Even in times of worldwide  depression, film was relatively cheap. It was a universal form of artistic expression, ranging from cheap entertainment to radical new approaches. Because film had to re invent itself over and over(after television, new media,...) it shows an interesting perspective of how new generations of film makers paid hommage to previous innovators but also got rid of some of the conventions. This is what makes the second part interesting. 

Na de eerste vier decennia van de twintigste eeuw, manifesteerde film zich als een van de meest populaire vormen van kunst en vermaak. Nieuwe narratieve visies en technische innovaties trokken een alsmaar groter publiek naar de filmzalen. zelf in tijden van wereldwijde recessie was film immers goedkoop. Het was een universele vorm van expressie die varieerde van goedkoop entertainment tot een radicale vorm van artistieke expressie. Aangezien film zich herhaaldelijk opnieuw moest uitvinden, is het interessant om nieuwe makers zich te zien afzetten tegen de oude conventies en tegelijkertijd de oudere generatie met veel respect te citeren.

Study material (text): Mandatory

History of Film 2 picks op at the dawn of World War 2. Whereas a lot of Continental directors searched refugee in the United Kingdom and the United States, from the Thirties. A second generation of American directors like Welles and Ford, plus the European born directors (Wilder, Hitchcock, Sirk, ...) would help establish  Hollywood's dominance in the film history. After WW2 Europe and Asia will recover and new directions in film shall compete with the declining Hollywood scene. 

Film History by Bordwell/Thompson is available in the campus library. PPT and film fragments will be available on Digitap. The course is provided either distance learning (MS Teams)  or physical seminars on fixed weekly basis. 

Geschiedenis van de film 2 pikt de draad op bij het begin van Wereldoorlog 2. Veel Europese regisseurs verlaten het continent tijdens de jaren dertig en zoeken toeverlaat in de VS. Daar staat een nieuwe generatie regisseurs aan het roer; Welles en Ford, aangevuld met hun Europese collega's bewerkstelligen Hollywoods dominantie. Tijdens het herstel na de oorlog zullen m.n in Europa en Azië nieuwe bewegingen ontstaan die de inmiddels tanende Hollywood scene beconcurreren. 

Film History van Bordwell en Thompson is beschikbaar in de campusbibliotheek. Alle PPT's alsook een aantal filmfragmenten zijn beschikbaar op digitaal. De cursus wordt via afstandsleren (MS Teams)  of fysiek aangeboden op vaste wekelijkse tijdstippen.

Evaluation (text)

Student has to hand in a paper on a specific film or director at the end of semester 2 . Six pages (minimum) incl. illustrations and references.

Aan het einde van semester twee schrijft de student een paper over een film of regisseuR. Deze paper bevat minimaal zes pagina's incl. bronvermeldingen en afbeeldingen