Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
campus Desguinlei
Desguinlei 25 - 2018 Antwerpen
T +32 3 244 18 00 - F +32 3 238 90 17
conservatorium@ap.be
Media 212081/2115/2122/1/70
Studiegids

Media 2

12081/2115/2122/1/70
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Bachelor in het drama, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • woordkunst
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 8 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Vertongen Marleen
Andere co-titularis(sen): Dilles Marieke
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2021 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 240,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd voor Atelier 1 (podium, schrijven, media, project) EN geslaagd voor Lichamelijk bewustzijn 1 EN geslaagd voor Dans 1 EN geslaagd voor Stemtraining 1.

Korte omschrijving

Docenten
Kristof Bilsen
Inne Eysermans
Annemie Tweepenninckx
Marieke Dilles
Joris Hessels
gastdocenten

OLR-Leerdoelen (lijst)

1. Artistiek concept - 1.2. presentatie vormgeven
‘verbeeldt’ een interview.
creëert een spanningsboog in een beeldmatig verslag.
exploreert en experimenteert met verschillende artistieke vormen
1. Artistiek concept - 1.3. publiek
bewaart op een podium, voor een publiek, doorheen verschillende presentatiemomenten toegewijd de concentratie.
boeit een publiek met het resultaat van diens zoektocht.
komt tot een artistieke confrontatie met een publiek.
past eerder aangeleerde interviewtechnieken toe bij een live publiek.
reageert voor het live publiek alert en aangepast aan de context.
2. Vaktechnisch - 2.1. parameters en structuren beheersen
beheerst de behandelde technische vaardigheden en kan er ook mee experimenteren
creëert een spanningsboog.
heeft de basistechnieken van video onder de knie (juiste witbalans, scherpteregeling, goeie klank).
reageert goed en improviseert gepast bij onverwachte situaties.
2. Vaktechnisch - 2.3. lichamelijk en ruimtelijk bewustzijn
is nieuwsgierig. Gebruikt techniek en energie om te verbinden met de gesprekspartner/geïnterviewde en (doel)publiek
3. Samenwerking - 3.1. sociale- en communicatieve vaardigheden
kan opbouwende gesprekken aangaan rond de artistieke keuzes van en met zichzelf, medestudenten en docenten
4. Positioneren - 4.2. onderzoeken
onderzoekt verschillende vormen van media.
Kan eigen overtuigingen in vraag stellen
4. Positioneren - 4.3. reflecteren
hanteert zijn emotionele intelligentie in functie van de context en past psychologische inzichten toe.
4. Positioneren - 4.4. probleemoplossen en plannen
kan een spanningsboog creëren in een eindproduct van 10 min

Leerinhoud

Interview
In het tweede jaar verdiep je het vak interview aan de hand van verschillende insteken, benaderingen van de docenten. De basis blijft: ‘luisteren, in gesprek gaan, doorvragen’. Je benadert interview de ene keer vanuit een persoonlijke invalshoek, dan weer eerder technisch, journalistiek. Verbinding, oprechte nieuwsgierigheid en durven zijn woorden die in alle blokken aan bod komen. Je leert hoe je een interview voorbereidt, maar ook hoe je zelfs compleet onvoorbereid een spannend gesprek kan voeren. Je ondervindt hoe het is om dat gesprek te voeren voor een live publiek, of met een doelpubliek in je achterhoofd. Je bouwt capaciteiten op om interview ook in andere lessen toe te passen, bijvoorbeeld bij audio, docu of beeld.

Audio
Binnen 'audio' exploreren we geluid en muziek in relatie tot taal, uitgaande van alledaagse interacties, de praktijk van luisteren, compositie, performance, improvisatie, opnametechnieken en audio bewerking. Zo gaan we dieper in op de rol van geluid en muziek in onder andere klankgedichten, sound essay, radio drama, interactive fiction, film en games. We gaan daarbij ook aan de slag met hedendaagse tools en technieken als sampling, text-to-speech en scripting. In de verschillende workshops onderzoeken we een artistieke en kritische praktijk van luisteren en werken met audio, als toegang tot spel en exploratie van betekenis(sen).

Beeld
Tijdens Beeld/Documentaire leer je de basisvaardigheden van camera en montage onder de knie te krijgen. Aan de hand van oefeningen die elke keer iets complexer worden, word je vertrouwd met beeldregie, observatie, interview, standpunt en verzamel je de bouwstenen voor een visuele vertelling. Aan het einde van dit blok werk je intensief aan een korte documentaire portretfilm, die je zelf researcht, filmt en monteert.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Artistieke praktijk110,00 uren
Werktijd buiten de contacturen130,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarArtistieke praktijk100,00