Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
campus Desguinlei
Desguinlei 25 - 2018 Antwerpen
T +32 3 244 18 00 - F +32 3 238 90 17
conservatorium@ap.be
Stemtraining 1829/2115/2122/1/70
Studiegids

Stemtraining 1

829/2115/2122/1/70
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Bachelor in het drama, trajectschijf 1
    Afstudeerrichting:
    • woordkunst
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Titularis: De Clercq Carine
Andere co-titularis(sen): De Hondt Eva
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2021 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 210,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Docenten
Carry De Clercq (Spraak)
Eva De Hondt (Taal)
Anita Eggermont (Stem)

OLR-Leerdoelen (lijst)

2. Vaktechnisch - 2.1. parameters en structuren beheersen
beheerst de correcte uitspraak van het Algemeen Nederlands in voorbereide oefeningen en eenvoudige spreekoefeningen. Daarbij wordt gestreefd naar een correcte toepassing van de tongpunt-r.
kan de basisprincipes van de eutonie (houding, adem, stem, resonantie, articulatie) toepassen in voorbereide oefeningen en in eenvoudige spreekoefeningen.
onderzoekt de mogelijkheden van parametervariatie in de spreekstem (volume, toonhoogte, tempo) in functie van een levendige en authentieke intonatie.
heeft inzicht in de theorie van de fonetica van het Algemeen Nederlands en kan deze theorie correct toepassen in de praktijk.

Leerinhoud

Taal
In de les Taal B1 leer je hoe je Algemeen Nederlands kan spreken. Je onderzoekt de eigenschappen van het Standaardnederlands en bekijkt hoe en wanneer je deze taalvariant het beste als communicatiemiddel kan inzetten. Je verwerft een inzicht in de fonetica van het Algemeen Nederlands en krijgt oefenmethoden om correct en op een authentieke manier het Standaardnederlands te gebruiken. Daarbij gaan we holistisch te werk. Er wordt niet alleen aandacht besteed aan een correcte uitspraak, maar ook aan een eutone lichaamshouding, een lage ademhaling en ademritmisch spreken, een goed stemgebruik, een volle en heldere resonantie, een actieve articulatie, en een levendige intonatie. In B1 werken we vooral aan de beheersing van al deze vaardigheden op technisch niveau.

Spraak
In het vak Spraak leer je vat krijgen op je spreken. Je leert hoe spreken werkt in je lichaam en hoe het wordt beïnvloed door je autonoom zenuwstelsel, door stress. Je leert weer natuurlijk en laag ademen én ademritmisch praten. Je stem zal daardoor ontspannen en mooier klinken. Je leert ook opnieuw vooraan in je mond praten met een goede verstaanbaarheid en met de juiste klanken. Je zult merken dat je spraak op die manier je stress reduceert. Je mond die niet praat krijgt ook veel aandacht. Het teveel aan spierspanning of het gebrek eraan zet zich namelijk door tijdens het spreken.
Tot slot leer je hoe een natuurlijke lichaamshouding je stem en spraak positief beïnvloedt.
In B1 pas je alles toe in oefeningen en teksten. In B2 en B3 pas je alles toe in teksten en in je gewone spraak.

Stem
In de les Stem B1 krijg je theoretisch inzicht over de anatomie en de fysiologie van de stem. Je leert hoe je zorg draagt voor je stem en hoe je je stem het best kan voorbereiden voor een spreekopdracht. Tijdens individuele sessies ontwikkel je jouw stem door intensief te luisteren naar je eigen stem en naar die van je medestudenten. Niet door te oordelen, maar door zintuiglijke waarneming en intense beleving van de stemklank. Je leert ervaringsgericht verbanden begrijpen tussen de stemklank en basisvoorwaarden van goed stemgebruik, zoals eutonie, de oprichtingsreflex, de loslaatreflex en intentie. Je werkt hoofdzakelijk op basis van lange tonen in het spreekstemgebied, en in de hoge stemgeving. Je gaat op ontdekkingsreis naar jouw eigen stem in vrijheid.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen90,00 uren
Werktijd buiten de contacturen120,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on50,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands on100,00

Toetsing (tekst)

De student wordt beoordeeld op haar/zijn technische mogelijkheden, motivatie, vaardigheden, attitude, inbreng en evolutie doorheen het jaar.

50% vaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)

Voor het onderdeel permanente evaluatie zal gewerkt worden met een quoteringsnorm volgens onderstaand principe:
Bij 10% tot 20% ongewettigde afwezigheid, kan de student max 18/20 halen;
Bij 20% tot 25% ongewettigde afwezigheid, kan de student max 16/20 halen;
Bij 25% tot 30 % ongewettigde afwezigheid, kan de student max 14/20 halen;
Bij meer dan 30% ongewettigde afwezigheid, kan de student max 12/20 halen;

Het cijfer voor de toetsvorm permanente evaluatie van de eerste examenperiode wordt overgedragen naar de tweede examenperiode. Alleen voor toetsvormen niet permanent is een tweede examenkans mogelijk.


50% vaardigheidstoets hands on (Examen)
Tweede examenkans mogelijk.