Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
campus Desguinlei
Desguinlei 25 - 2018 Antwerpen
T +32 3 244 18 00 - F +32 3 238 90 17
conservatorium@ap.be
Taalgevoeligheid (woordkunst)32779/2115/2122/1/67
Studiegids

Taalgevoeligheid (woordkunst)

32779/2115/2122/1/67
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Bachelor in het drama, trajectschijf 1
    Afstudeerrichting:
    • woordkunst
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Vandervost Rosa
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2021 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

1. Artistiek concept - 1.1. materiaal verwerken
ervaart het spreken op het podium als het recht op het hebben van een stem.
herkent het verschil tussen een verhaal vertellen en zijn eigen verhaal vertellen.
2. Vaktechnisch - 2.1. parameters en structuren beheersen
creëert een spanningsboog.
onderkent de materialiteit van taal als drager van de mededeling.
Onderzoekt, naast een dramaturgische analyse van een tekst, andere vormen van tekstbehandeling (klankkleur, metrum, muzikaliteit, beeldvorming)
2. Vaktechnisch - 2.2. zelfstudie
durft te experimenteren en grenzen op te zoeken.
2. Vaktechnisch - 2.3. lichamelijk en ruimtelijk bewustzijn
beschikt over spreekvaardigheid.
3. Samenwerking - 3.1. sociale- en communicatieve vaardigheden
ervaart het brengen van een tekst voor publiek als een samen denken.
3. Samenwerking - 3.2. samenspelen
ervaart het brengen van een tekst voor publiek als een samen denken.
4. Positioneren - 4.3. reflecteren
accepteert kritiek en kan feedback verwerken.

Leerinhoud

Het vak taalgevoeligheid biedt je oefenruimte om met tekstzegging te experimenteren.
Aan de hand van divers tekstmateriaal gaan we op zoek naar:
hoe het denken in het hier en nu je spreken actief maakt en er spanning gecreëerd wordt;
hoe je kan praten in beelden in plaats van in woorden;
hoe ook de beelden die buiten de tekst staan invloed hebben op je beleving en zegging;
hoe het standpunt dat je inneemt ten opzichte van de tekst je zegging beïnvloedt;
hoe standpuntwissels het spelen actief kunnen houden;
hoe de materialiteit van de taal (en de verklanking ervan) eveneens betekenis kan genereren.

Doordat je in dit vak niet hoeft toe te werken naar een resultaat of toonmoment kan je in alle vrijheid samen zoeken, proberen en reflecteren.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Artistieke praktijk30,00 uren
Werktijd buiten de contacturen60,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarReflectieopdracht permanent (Permanente evaluatie)100,00