Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
campus Desguinlei
Desguinlei 25 - 2018 Antwerpen
T +32 3 244 18 00 - F +32 3 238 90 17
conservatorium@ap.be
Stemtraining 2831/2115/2122/1/41
Studiegids

Stemtraining 2

831/2115/2122/1/41
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Bachelor in het drama, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • woordkunst
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Titularis: De Clercq Carine
Andere co-titularis(sen): De Hondt Eva
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2021 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 180,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd voor Stemtraining 1 OF geslaagd voor Spraakvaardigheid 1 (woordkunst).

Korte omschrijving

Docenten
Carry De Clercq (Spraak)
Eva De Hondt (Taal)
Anita Eggermont (Stem)

OLR-Leerdoelen (lijst)

2. Vaktechnisch - 2.1. parameters en structuren beheersen
beheerst de correcte uitspraak van het Algemeen Nederlands en past deze toe in teksten en in spontane spraak.
beheerst de basisprincipes van de eutonie (houding, adem, stem, resonantie, articulatie) en past deze toe in teksten en in spontane spraak.
past parametervariatie van stem (volume, toonhoogte, tempo) en resonantieveranderingen toe in functie van een levendige en authentieke intonatie in teksten en in spontane spraak.

Leerinhoud

Taal
In de les Taal B2 verfijn en verdiep je je beheersing van het Algemeen Nederlands. Je onderzoekt hoe je de competenties die je in Taal B1 hebt verworven, kan toepassen in voorbereide teksten én in spontane spraak. Je leert om op een authentieke, organische en gestructureerde manier Standaardnederlands te spreken. Daarbij wordt ook aandacht besteed aan een eutone lichaamshouding, een lage ademhaling en ademritmisch spreken, een goed stemgebruik, een volle en heldere resonantie, en een actieve articulatie. Je leert hoe je parametervariatie van stem (tempo, toonhoogte, volume) kan inzetten om meer levendigheid, intonatie en betekenis in je taal te brengen. Je onderzoekt zowel de verbale als de paraverbale aspecten van taal als mondeling communicatiemiddel.

Spraak
In het vak Spraak leer je vat krijgen op je spreken. Je leert hoe spreken werkt in je lichaam en hoe het wordt beïnvloed door je autonoom zenuwstelsel, door stress. Je leert weer natuurlijk en laag ademen én ademritmisch praten. Je stem zal daardoor ontspannen en mooier klinken. Je leert ook opnieuw vooraan in je mond praten met een goede verstaanbaarheid en met de juiste klanken. Je zult merken dat je spraak op die manier je stress reduceert. Je mond die niet praat krijgt veel aandacht. Het teveel aan spierspanning of het gebrek eraan zet zich namelijk door tijdens het spreken.
Tot slot leer je hoe een natuurlijke lichaamshouding je stem en spraak positief beïnvloedt.
In B1 pas je alles toe in oefeningen en teksten. In B2 en B3 pas je alles toe in teksten en in je gewone spraak.

Stem
In de les STEM B2 leer je de competenties van gezond stemgebruik van B1 verder verfijnen en uitdiepen. Je leert hoe je je stem met steeds minder moeite kan laten klinken op klank-, woord-, zins- en tekstniveau. Hoe kan je dit toepassen in je conversatiestem, maar ook in jouw projectiestem.
De zintuiglijke waarneming van de stemklank en de verbinding met je lichaam staan centraal in alle oefeningen. Je wordt gestimuleerd om goede stemgewoonten en/of aspecten ervan toe te passen in het dagelijkse leven. Stemzorg is een blijvend aandachtspunt.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen60,00 uren
Werktijd buiten de contacturen120,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on50,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands on100,00

Toetsing (tekst)

De student wordt beoordeeld op haar/zijn technische mogelijkheden, motivatie, vaardigheden, attitude, inbreng en evolutie doorheen het jaar.

50% vaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)

Voor het onderdeel permanente evaluatie zal gewerkt worden met een quoteringsnorm volgens onderstaand principe:
Bij 10% tot 20% ongewettigde afwezigheid, kan de student max 18/20 halen;
Bij 20% tot 25% ongewettigde afwezigheid, kan de student max 16/20 halen;
Bij 25% tot 30 % ongewettigde afwezigheid, kan de student max 14/20 halen;
Bij meer dan 30% ongewettigde afwezigheid, kan de student max 12/20 halen;

Het cijfer voor de toetsvorm permanente evaluatie van de eerste examenperiode wordt overgedragen naar de tweede examenperiode. Alleen voor toetsvormen niet permanent is een tweede examenkans mogelijk.


50% vaardigheidstoets hands on (Examen)
Tweede examenkans mogelijk.