Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
campus Desguinlei
Desguinlei 25 - 2018 Antwerpen
T +32 3 244 18 00 - F +32 3 238 90 17
conservatorium@ap.be
Atelier 1 (podium, schrijven, media, project)33355/2115/2122/1/57
Studiegids

Atelier 1 (podium, schrijven, media, project)

33355/2115/2122/1/57
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Bachelor in het drama, trajectschijf 1
    Afstudeerrichting:
    • woordkunst
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 30 studiepunten
Titularis: Vertongen Marleen
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2021 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 900,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Docenten
Rosemie Lauwers
Mieke De Groote
Rashif El Kaoui
Lara Taveirne
Maud Vanhauwaert
Dierdre Timp
Annelies Moons
Anissa Boujdaini
Gastdocenten

Begincompetenties (tekst)

Geslaagd zijn voor de artistieke toelatingsproef.

OLR-Leerdoelen (lijst)

1. Artistiek concept - 1.1. materiaal verwerken
creëert een authenticiteit in het schrijven door gebruik te maken van de eigen stem.
ervaart het spreken op het podium als het recht op het hebben van een stem.
heeft plezier in het schrijven.
herkent het verschil tussen een verhaal vertellen en zijn eigen verhaal vertellen.
interpreteert een tekst met fantasie en eigen persoonlijkheid, zonder hem te vervormen.
maakt het persoonlijke standpunt prioritair in het brengen van een tekst, presentatie of performance
maakt montages die getuigen van persoonlijkheid en een meerlagige aanpak, zowel inhoudelijk als wat sfeerschepping betreft.
staat op het podium als zichzelf.
vindt een eigen standpunt ten opzichte van opgelegd materiaal.
1. Artistiek concept - 1.2. presentatie vormgeven
bezit taalgevoeligheid en beschouwt taal als een expressiemiddel bij uitstek.
combineert muziek, geluiden, opnames en effecten tot eigen audiocreaties.
demonstreert zijn kennis met het medium audio.
ervaart de noodzaak om op het podium te staan.
experimenteert met tekst in verschillende fora (waaronder papier, podium, media en andere presentatiemogelijkheden).
implementeert technische en inhoudelijke inzichten in een interview van 5 minuten.
ontdekt hoe taal beeldend kan worden.
vertoont een artistieke attitude en verantwoordelijkheid in elk project
voltooit een opdracht met bepaalde vrijheden en restricties opgelegd door de docent.
voltooit een opdracht met restricties en vrijheden vanuit de docent en in samenspraak met andere studenten.
1. Artistiek concept - 1.3. publiek
bouwt mentale weerbaarheid op in confrontatie met het publiek.
neemt geen verdedigende maar een open houding aan.
2. Vaktechnisch - 2.1. parameters en structuren beheersen
beheerst de technische vaardigheden van het schrijven en kan omgaan met de bouwstenen van de taal, stijlfiguren en verschillende literaire genres.
brengt zijn stem bewust in de ruimte.
ervaart het podium als een hier en nu.
hanteert intonatie naargelang de toon van de tekst.
heeft inzicht in de dramaturgie van een tekst.
herkent het verschil in een tekst gecreëerd voor een lezend of een luisterend publiek.
is zich bewust van wat spanning is.
leert schrappen om tot de essentie van het schrijven te komen.
past de basisregels van interviewen toe.
is zich bewust van correct Nederlands.
ziet in dat de opmaak van zijn tekst mee bepaalt hoe de tekst ervaren of gelezen wordt (alinea, inspringen, interlinie, uitvullen van de tekst, plaatsing van een titel/auteur – kortom het optisch lezen van de tekst).
2. Vaktechnisch - 2.2. zelfstudie
durft te experimenteren en grenzen op te zoeken.
Zoekt zelfstandig achtergrondinformatie.
2. Vaktechnisch - 2.3. lichamelijk en ruimtelijk bewustzijn
beschikt over spreekvaardigheid.
brengt zijn zelfgeschreven tekst bewust in de ruimte
heeft een energieke podiumprésence.
ontwikkelt ruimtelijk bewustzijn.
spreekt correct en verstaanbaar voor een publiek.
toont diens bewustzijn van lichamelijke en verbale mogelijkheden
2. Vaktechnisch - 2.4. technische middelen
maakt een eindbalans en levert een technisch verantwoorde audiomontage af.
maakt een technisch perfecte geluidsopname.
monteert geluidsfragmenten met behulp van een eenvoudig montageprogramma.
3. Samenwerking - 3.1. sociale- en communicatieve vaardigheden
herkent en verwoordt wat hij denkt en doet op het podium, en wat dat teweegbrengt.
kan het eigen schrijfproces inzichtelijk maken voor betrokken docenten en studenten.
ventileert zijn opinie in een vlotte, heldere maar ferme stijl.
3. Samenwerking - 3.2. samenspelen
luistert naar anderen op het podium.
werkt in groep en neemt in die groep een plaats in op het podium.
3. Samenwerking - 3.3. participeren in/ samenwerken aan (interdisciplinair) artistiek concept
luistert naar anderen op het podium.
raakt aan andere expressiemedia zoals muziek en beeld.
werkt in groep en neemt in die groep een plaats in op het podium.
4. Positioneren - 4.1. filosofische en (cultuur)historische context
is nieuwsgierig naar het podiumkunstenveld.
vertrekt vanuit zijn wereldbeleving.
4. Positioneren - 4.2. onderzoeken
brengt in de voorbereiding op papier structuur aan in het interview door een onderverdeling te maken in thema’s.
neemt de werkelijkheid rond zich heen scherp waar en onderzoekt de eigen interpretatie van die werkelijkheid.
voorziet een grondige voorbereiding en informeert zich uitgebreid over het onderwerp of de geïnterviewde.
4. Positioneren - 4.3. reflecteren
argumenteert indien hij de basisregels bewust niet toepast.
gaat om met vormende kritiek en feedback.
heeft inzicht in goede en sterke kanten.
velt een kritisch oordeel over een kunstwerk.
4. Positioneren - 4.4. probleemoplossen en plannen
vertrekt vanuit het aangeboden materiaal.

Leerinhoud

Podium
In Ba1 ga je zowel individueel als in groep aan de slag om een bestaande (soms zelf gekozen) literaire tekst op het podium te brengen. Samen met de docent analyseer je het materiaal om tot een concrete, eigen en boeiende zegging te komen. Je gaat op zoek naar de juiste concentratie voor een ontspannen lichaam en open geest, die een performance in het hier en nu mogelijk maakt. Het werkproces mondt telkens uit in een toonmoment voor een klein publiek.

Schrijven
In het eerste bachelorjaar word je uitgedaagd om het blad papier als een speelplaats te zien. Je leert een aantal spelregels kennen, om ze daarna op je hoogsteigen manier te kunnen overtreden.
Belangrijk is dat je inzicht verwerft in de verschillende bouwstenen van een tekst en voeling krijgt met verschillende literaire genres. In deze opleiding wordt al snel duidelijk dat schrijven vooral herschrijven is. Dat betekent dat het heel belangrijk is dat je goed om kunt met feedback. Ook leer je je eigen schrijfproces inzichtelijk maken voor je docenten en collega-studenten.
Het allerbelangrijkste is dat je een eigen verbeeldingswereld hebt en dat taal voor jou hét medium bij uitstek is om daar uitdrukking aan te geven.

Media
Interview: In het eerste jaar 'interview' duik je in de verschillende mogelijkheden die er zijn binnen deze gespreksvorm. Vergelijk het met een gigantisch mengpaneel, waarvan we in de lessen elke 'schuif' gaan ontdekken en op zoek gaan naar welke schuif in wélk type gesprek voor jou op wélke positie kan staan. Zijn assertieve en provocerende vragen iets voor jou? Of praat je net het liefst vanuit je eigen emoties?
Je gaat dus op zoek naar wat jouw sterktes en zwaktes zijn en hoe je die kan inzetten en vermijden tijdens een interview. Je interviewt klasgenoten, bekendere medemensen en misschien wel iemand waar je altijd al eens mee wilde spreken. Dat doe je vanuit je eigen interesseveld, terwijl je de tijd neemt om te exploreren wat interviewen voor jou kan zijn en betekenen.

Audio: In het vak audiomontage kom je in een heel andere wereld terecht, die van geluid en verbeelding. Je leert geluiden zuiver opnemen met een Zoom- die je heel het jaar persoonlijk ter beschikking hebt, je leert monteren op je laptop, je krijgt les in een opnamestudio. Korte opdrachten leiden je naar het verkennen van dit medium. Je maakt zelf montages die de verbeelding van de luisteraar uitdagen. Je gaat verder dan cliché’s, zoekt naar eigenzinnige manieren om met geluid, muziek en effecten een sfeer op te roepen en een verhaal te vertellen. Je maakt nog geen uitzendklare audioproducties maar experimenteert volop met de bouwstenen om een eigen manier van vertellen te vinden, vaak zonder woorden. Een hele uitdaging, een verslavend spel!

Tijdens deze groepslessen beluisteren we jullie werkjes kritisch. We staan als groep open voor verwondering en experiment maar zoeken ook naar diepgang in verhalen en verhaalstructuren die kloppen. Door te luisteren leer je heel veel en merk je dat iedereen telkens een heel eigen audioverhaal maakt.
Aan het einde van het jaar ben je in staat om technisch zuivere opnames te doen, goed zelfstandig te monteren, je eindbalans juist te maken. Je maakt korte verhalen op basis van muziek, geluid, effecten en eventueel woorden die ons een wereld laten horen waar we helemaal inzitten, met een boeiend thema en een duidelijke stempel van de maker.


Project
PodiumSchrijven: Voor dit drie weken durend project kies je bij welke van de gastdocenten je aan de slag gaat. Je schrijft, door de docent intensief gecoacht, een publieksgerichte tekst. Bijzonder aan dit project is dat de klasgroepen gemengd worden: je werkt samen met tweede- en derdejaarsstudenten die voor dezelfde docent kozen. Aan het eind van het werkproces is er een toonmoment waarin jullie de teksten brengen voor publiek.

Spoken Word

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Artistieke praktijk390,00 uren
Werktijd buiten de contacturen510,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarArtistieke praktijk100,00