Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
campus Desguinlei
Desguinlei 25 - 2018 Antwerpen
T +32 3 244 18 00 - F +32 3 238 90 17
conservatorium@ap.be
Schrijven 310660/2115/2122/1/62
Studiegids

Schrijven 3

10660/2115/2122/1/62
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Bachelor in het drama, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • woordkunst
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Titularis: Vertongen Marleen
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2021 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 180,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd voor Schrijven 2 EN geslaagd voor Podium 2 EN geslaagd voor Media 2 EN geslaagd voor Project 2 EN geslaagd voor Lichamelijk bewustzijn 2 EN geslaagd voor Dans 2 EN geslaagd voor Stemtraining 2.

Korte omschrijving

Docenten
Peter Verhelst
Astrid Lampe
Gastdocenten

OLR-Leerdoelen (lijst)

1. Artistiek concept - 1.1. materiaal verwerken
weet, op basis van inzicht over eigen schrijfkwaliteiten en werkpunten, het eigen schrijfproces bij te sturen
1. Artistiek concept - 1.3. publiek
getuigt van een eigen literair universum.
stelt de eigen schrijfwetten in vraag en probeert nieuwe werkmethodes uit
2. Vaktechnisch - 2.1. parameters en structuren beheersen
verdiept zich in de fictionele wereld van een tekst
komt tot verdieping in de vaktechnische kennis.
benoemt de eigen groei als schrijver
2. Vaktechnisch - 2.2. zelfstudie
vertoont een grote mate van zelfwerkzaamheid in het redigeren van eigen werk
voltooit een opdracht met restricties en vrijheden opgelegd aan zichzelf.
4. Positioneren - 4.1. filosofische en (cultuur)historische context
toont nieuwsgierigheid voor verschillende schrijfstijlen en literaire opvattingen
4. Positioneren - 4.2. onderzoeken
neemt een onderzoekende houding aan om een tekst inhoudelijk voldoende grond te geven
4. Positioneren - 4.3. reflecteren
beargumenteert welke plaats zijn teksten (kunnen) innemen in een professioneel veld.
behoudt een gezonde afstand tussen zichzelf en zijn werk waardoor er plaats is voor discussie.
kan omgaan met een vorm van feedback die eigen is aan het professionele veld
schat in of hij een masterproject Schrijven kan aanvatten.

Leerinhoud

Tijdens je opleiding werd stilaan duidelijk dat je de verschillende literaire genres en kunstdisciplines met elkaar kunt combineren. Je wordt nu uitgedaagd om op zoek te gaan naar je eigen mix, binnen de literatuur en over de grenzen van de literatuur heen.

Belangrijk is dat je inzicht verwerft in je eigen schrijverschap, dat je je bewust bent van je eigen literaire stemgeluid en dat je leert ontdekken hoe jij als schrijver het best functioneert. Hoe beter je jezelf als schrijver leert kennen, hoe makkelijker je ook je comfortzone kunt verlaten. In dit derde bachelorjaar is het van belang om niet alleen je schrijverschap te bestendigen, maar ook om te experimenteren, zodat je vanuit het experiment je eigen grenzen verder kan oprekken.

Bovendien zou je op het einde van dit jaar ook in staat moeten zijn om toe te werken naar een publiceerbare tekst, puntgaaf afgewerkt.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Artistieke praktijk40,00 uren
Werktijd buiten de contacturen140,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarArtistieke praktijk100,00