leren arrangeren voor octettp-as-ts-tb-bars-p-b-dr)
- instrumentenleer: kennismaking met alle instrumenten. De range, de technische mogelijkheden/beperkingen, de kleur, de functie binnen het ensemble, de transpositieregels, de schriftuur, eventuele doublures en mutes, ...
- arrangeren voor ritmesectie en 1 blazers: dit doelt vnl. op het vinden van de juiste range en het ideale register voor elk van de blazers.
- arrangeren voor ritmesectie en 2 blazers: bouwt verder op het vorige punt, maar nu komen er ook wat harmonische overwegingen bij: Welke unisono's werken? Welke tweede stem kan ik toevoegen? homofoon of contrapunt?
- arrangeren voor ritmesectie en 3 blazers: bouwt verder op het vorige punt.
- arrangeren voor ritmesectie en 4 blazers: bouwt verder op het vorige punt, maar is een cruciale fase. de stap naar een 5de blazer is doorgaans niet zo moeilijk, aangezien we bij veel technieken spreken van een 'dubbele lead'. (verdubbeling van de lead, een octaaf lager).
In deze fase wordt lang stilgestaan bij de basistechnieken 'close' en 'open positions', met al haar varianten (drop2, drop3, drop2-4), en wanneer deze van toepassing kunnen zijn.
- arrangeren voor octet: optimaliseren van bovenstaande technieken. er wordt nu ook aandacht gegeven aan de mogelijkheid om 1 blazer de melodie, en de andere 4 tegenmelodie of background te laten spelen. (of andere combinaties).
- harmonisch aspect: tot nu toe zouden ze enkel 'makkelijke' opgaves gekregen hebben: Enkel akkoordnoten (of ev. tensies) harmoniseren, lange noten of 'eenvoudige' melodieën zoals die van standards. In dit luik echter wordt er dieper ingegaan op de verschillende mogelijkheden van doorgangsnoten, doorgangsakkoorden, reharmonisaties,...
- styllistisch aspect: arrangeren is in veel opzichten een consistente stijl vinden en je daar consequent aan houden. Dit lijkt vanzelfsprekend, maar ik weet uit ervaring dat dit een punt is dat zeer gemakkelijk over het hoofd wordt gezien.
- vormelijk aspect: Tot slot wordt het algemene kader van vorm en structuur onder de loep gehouden. De klassieke vormen komen uiteraard eerst aan bod (blues-aaba-abac), maar hoe wordt daar in een arrangement mee omgesprongen? We bekijken de functie van:intro's, interludes, outro's, tutti's, maar ook modulaties, ritmische modulaties, vamps, pedaalstructuren,... kortom alle elementen om van een leadsheet een uitgewerkt stuk te maken. Ik leg hen ook het belang uit van op voorhand een planning te maken.
kort komt het dus hierop neer: de eerste helft van het jaar wordt gebruikt om de basistechnieken aan te leren de tweede helft kijken/luisteren we veel naar voorbeelden uit de praktijk en is er ruimte voor analyse. het jaar wordt afgesloten met het maken van een arrangement (van een standard uit het Great American Songbook), dat liefst van al op een moment gerepeteerd en gespeeld wordt. Dit laatste is van belang omdat ze dan hun arr. tot leven horen komen, met alle eventuele gebreken en sterke punten van dien.