Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Vakdidactiek mens en maatschappij 332499/2121/2122/1/11
Studiegids

Vakdidactiek mens en maatschappij 3

32499/2121/2122/1/11
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Timmermans Annie
Andere co-titularis(sen): Robert Nathan
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2021 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

voor Spelend leren 1 reeds eerder al minstens 8/20 behaald.

Korte omschrijving

"Wat als je als leerkracht kleuteronderwijs een opdracht hebt gekregen binnen je schoolteam: je moet een projectweek uitwerken en daarbij hou je rekening met verschillende noden en afspraken.
Eindproduct: Je schrijft de opdracht uit rekening houdende met de doelen van het opleidingsonderdeel en daarbij denk je aan een manier hoe je het resultaat, jouw voorstel gaat voorstellen aan het schoolteam. Je wil hen niet alleen informeren maar ook warm maken voor de inspanningen die elke lesgever in haar klas (of klasdoorbrekend) zal leveren."

Dit houdt de opdracht in voor de evaluatie. Het ganse aanbod dat draait rond ontwikkelingsdoelen/-domeinen, Axenroos, Verkeerseducatie enz. wordt geïntegreerd verwerkt binnen de opdracht. Alle hoor- en werkcolleges staan ook ten dienste van de opdracht.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Leerbevordering: doelgericht werken
gebruikt de eindtermen/ontwikkelingsdoelen bij het maken van leermomenten als referentiekader en linkt deze aan leerplannen
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
selecteert geschikte groeperingsvormen, afgestemd op de beginsituatie, de leerinhoud en de te bereiken doelen
selecteert leerinhouden die aansluiten bij de specifieke beginsituatie en de te bereiken doelen
vertaalt leerinhouden op maat van de leerlingen
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
kiest (digitale) werkvormen en zet deze adequaat in, afgestemd op de beginsituatie, leerinhouden en de te bereiken doelen
selecteert geschikte groeperingsvormen, afgestemd op de beginsituatie, de leerinhoud en de te bereiken doelen
voorziet een gedifferentieerd aanbod dat uitdaging biedt aan alle leerlingen

Leerinhoud

Binnen dit opleidingsonderdeel richten we ons, vanuit de ontwikkelingsdoelen van mens en maatschappij (kleuteronderwijs) op de vakdidactiek die nodig is om deze inhouden aan kleuters over te brengen.
De studenten gaan aan de slag met:
ontwikkelingsdoelen, Axenroos, Rafa Rafa, verkeerseducatie, (digitale) werkvormen, differentiatie, groeperingsvormen en het vertalen van leerinhouden: allemaal op het vlak van WO.

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Dagtraject
Hoor- en/of werkcolleges (dagtraject)18,00 uren
Werkvormen
Practicum en/of oefeningen3,00 uren
  • Opmerking: speel en beleefmoment
Werktijd buiten de contacturen57,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Vaardigheidstoets hands off100,00De evaluatie voor dit opleidingsonderdeel bestaat voor 100 % uit een casus. Deze opdracht omvat enerzijds de verwerking van een praktijkprobleem vanuit mens en maatschappij, op basis van een gekozen beginsituatie wordt er een praktische vertaling gemaakt van hoe je daarmee om kunt gaan in de klasomgeving. Anderzijds is het de bedoeling dat de student zijn verwerking mondeling komt toelichten en verdedigen tijdens het examen.Het resultaat steunt op de doelen aangevuld met de mondelinge argumentatie.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off100,00mondelinge presentatie bij examenperiode