Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Leraar in interactie 132489/2123/2122/1/45
Studiegids

Leraar in interactie 1

32489/2123/2122/1/45
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het lager onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Martens Nele
Andere co-titularis(sen): Robert Nathan, Rosseel Tom
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2021 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In dit opleidingsonderdeel leer je in interactie gaan met verschillende gesprekspartners in en rond de school.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: constructief samenwerken
communiceert verbindend
stemt zijn communicatiestijl af op de context
Interactie: de klas managen
herkent de groepsdynamische processen in de leerlingengroep
Interactie: diversiteit hanteren
stemt zijn communicatiestijl af op de context
Interactie: inspirerend coachen
bevordert kwaliteitsvolle interacties tussen leerlingen
neemt een open luisterhouding aan
interactie: taal ontwikkelen
handelt taalsensitief in de klas en het bredere schoolgebeuren
bevordert kwaliteitsvolle interacties tussen leerlingen
hanteert een gepast taalregister in functie van communicatiedoel en gesprekspartners
Interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
bevordert kwaliteitsvolle interacties tussen leerlingen
stimuleert groepsvorming
zet muzische competenties/talen doelgericht in om in communicatie te treden

Leerinhoud

Als leraar ga je in de eerste plaats in interactie met kinderen, maar ook met collega's, ouders (Nederlandstalige én anderstalige) en externen.

Leraars moeten met heel diverse gesprekspartners kunnen communiceren op een verbindende manier.

Ze verzorgen hun mondelinge en schriftelijke taal en streven daarbij naar het juiste register. Ze handelen bovendien taalsensitief en talensensibiliserend.

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Cursus via DigitapVerplicht
Klink Klaar, uitspraak- en intonatiegids NederlansAanbevolen
  • Auteur: Bernadette Timmermans

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges4,00 uren
  • Omschrijving: mededelend-aanbiedende en interactieve werkvormen waarbij de sturing van het leerproces in handen is van de lector
  • Opmerking: Tijden de lessen hanteren de studenten bewust het AN.
Practicum en/of oefeningen3,00 uren
  • Omschrijving: werkvormen waarbij de studenten in hoofdzaak individueel (of per twee) aan de uitvoering van opdrachten of oefeningen werken. De nadruk ligt hierbij op de zelfactiviteit van de student. Tussenkomsten van de lector beperken zich in hoofdzaak tot begeleiden (ondersteunen, feedback geven, e.d.).
  • Opmerking: Tijdens de lessen hanteren de studenten bewust het AN.
Vormen van groepsleren14,00 uren
  • Omschrijving: werkvormen waarbij de studenten in groepsverband – meestal in kleinere groepen – werken aan opdrachten of projecten. De sturing van het leerproces is in sterke mate in handen van de groep. Tussenkomsten van de lector beperken zich in hoofdzaak tot het coachen van de groep.
  • Opmerking: Tijdens de interactie met medestudenten hanteren de studenten het AN.
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren
  • Omschrijving: Studietijd die voorzien is voor zelfstudie door de student buiten de contacturen. Deze vorm van studietijd is van toepassing op alle werkvormen.

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Vaardigheidstoets hands on10,00schriftelijke opdracht
Semester 1Vaardigheidstoets simulatie90,0015 minuten mondeling examentijd per student
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands on10,00schriftelijke opdracht
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie90,0015 minuten mondeling examentijd per student