Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Leerlingen coachen 332535/2123/2122/1/57
Studiegids

Leerlingen coachen 3

32535/2123/2122/1/57
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het lager onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Pycke Lies
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2021 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In dit olod maak je kennis met coöperatieve leerstrategieën zodat je deze bewust kan inzetten om positieve interactie tussen leerlingen te bevorderen.
Je oefent coachingsvaardigheden (GRROW-methodiek: inspirerend en waarderend coachen) zodat je dit kan toepassen op leerlingen.
Daarnaast leer je hoe je leerlingen didactisch alsook in vaardigheden (EF) kan coachen in een structuur van feedup/feedback en feedforward

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: de klas managen
analyseert gedrag van leerlingen vanuit verschillende referentiekaders en gaat er constructief mee om
Interactie: diversiteit hanteren
analyseert gedrag van leerlingen vanuit verschillende referentiekaders en gaat er constructief mee om
Interactie: inspirerend coachen
begeleidt leerlingen, door middel van de juiste coachingsvaardigheden, in oplossingsgericht denken/handelen
bevordert kwaliteitsvolle interacties tussen leerlingen
creƫert coachingsmomenten in functie van de leerlingenbehoefte
gebruikt coachingsvaardigheden die leerlingen in hun kracht versterken
neemt een open luisterhouding aan
zet krachten van leerlingen bewust in
interactie: taal ontwikkelen
bevordert kwaliteitsvolle interacties tussen leerlingen
Interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
bevordert kwaliteitsvolle interacties tussen leerlingen

Leerinhoud

- Coöperatieve leerstategieën

- GRROW: waarderend en inspirerend coachen

- Feedup, feedback, feedforward

- Leerlingen didactisch coachen/leerlingen coachen in EF

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Aanbevolen: Waarderend coachen, Jef Clement.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges18,00 uren
  • Duur: Semester
Werktijd buiten de contacturen57,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Reflectieopdracht40,001 zelfreflectie + 2 keer peerevaluatie van filmpjes
Semester 1Vaardigheidstoets hands off20,00Vaardigheidstoets Hands off
Pimpen van 2 lesvoorbereidingen met CLS + reflectie
Semester 1Vaardigheidstoets hands on40,001 coachingsgesprek opnemen van 12 minuten + reflectie mondeling toelichten
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeReflectieopdracht70,003 kinderen tussen 6-12 jaar coachen met de GRROW-methodiek. Reflecties op gesprekken en 1 gesprek opnemen van 12 minuten + 1 peerfeedback
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off30,00Vaardigheidstoets Hands offPimpen van 2 lesvoorbereidingen (1 keer peerevaluatie) met CLS + reflectie