Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Aardrijkskunde vakdidactiek II34976/2125/2122/1/05
Studiegids

Aardrijkskunde vakdidactiek II

34976/2125/2122/1/05
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • Aardrijkskunde
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Heyrman Rita
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2022 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Algemene didactiek I OF simultaan te volgen met Algemene didactiek I.

Korte omschrijving

De cursus start met het voorstellen van het lesvak aardrijkskunde. Vervolgens verkennen we de nieuwe eindtermen ruimtelijk bewustzijn voor de eerste graad A-stroom en B-stroom. We starten hier met het uitwerken van ons stappenplan naar een lessenreeks: mindmap, clustertabel, script en lesvoorbereidingen
Na BBP 2 vertrekken we vanuit onze eigen lesvoorbereidingen om bijsturingen, verbeteringen aan te brengen en analyseren we aangeleverde voorbeelden van lesvoorbereidingen voor de eerste graad.
Tenslotte staan we stil bij de leermiddelen eerste graad voor ruimtelijk bewustzijn, gebruik van atlas en aanschouwelijk materiaal en oefenen we in activerende werkvormen.

Begincompetenties (tekst)

Zie algemene toelatingsvoorwaarden

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: de klas managen
Neemt op een authentieke en gestructureerde manier de leiding over de doelgroep, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Leerbevordering: doelgericht werken
Ontwerpt effectieve lessen door leerstrategieën zoals herhaling, variatie in oefenmateriaal, afbouw in ondersteuning gericht in te zetten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Ontwerpt effectieve lessen door doelgericht lesstructuren in te zetten (zorgbrede lessen, ADD, …), voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
Bereidt lessen op een functionele manier voor, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Zet de correcte (vak)didactiek in voor het onderwijsvak, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Hanteert geschikte groeperingsvormen, afgestemd op de te bereiken doelen, de beginsituatie en de aangereikte leerinhouden, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Creëert een rijke leeromgeving die ontdekkend en actief leren bevordert in functie van de diverse noden, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
gebruikt vakspecifieke strategieën en diens didactiek bij het uitwerken van een lesvoorbereidin, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Kiest rijke en gevarieerde (digitale) leermaterialen, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud

Leerinhoud


Positie van de schoolaardrijkskunde in Vlaanderen
Eindtermen ruimtelijk bewustzijn.
De geografische kubus - ruimte als systeem.
Een functionele lesvoorbereiding zorgt voor een goede les.
Stappenplan in thematisch clusteren: opbouw van een lesthema.
Evaluatiecriteria en evaluatiemethode koppelen.
Leermiddelen functioneel inzetten.
Geografische werkwijze in passende werkvormen.
GIS als generieke werkvorm in lesfasen didactisch inzetten

Studiematerialen (lijst)

Cursus aardrijkskunde II vakdidactiek.Verplicht€ 4,00
  • Auteur: Rita Heyrman
StudiewijzerVerplicht
Plantyn Algemene WereldatlasVerplicht€ 35,00
Vakdidactiek aardrijkskunde. Leraar worden en zijnVerplicht€ 36,50
  • Auteur: Steegen An

Studiematerialen (tekst): Verplicht

cursus aardrijkskunde 2 toegepaste didactiek.

handboek vakdidactiek aardrijkskunde Leraar worden en zijn.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges21,00 uren
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Kennistoets permanent (Permanente evaluatie)20,00
Semester 2Projectopdracht30,00
Semester 2Vaardigheidstoets hands on50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeAfstudeeropdracht50,00
Tweede examenperiodeKennistoets permanent (Permanente evaluatie)20,00
Tweede examenperiodeProjectopdracht30,00

Toetsing (tekst)

De student wordt beoordeeld op basis van de leerdoelen, de lesdoelen en beheersingsniveaus.
Deze lesdoelen en beheersingsniveaus staan in detail omschreven in de bij de ECTS-fiche/het OLOD behorende studiewijzer. De beoordeling/toetsing van het gebeurt op basis van alle richtlijnen vermeld in deze studiewijzer.

Het OLOD aardrijkskunde didactiek II steunt volledig op permanente evaluatie. In deze werkperiode zal je diverse opdrachten individueel en in groep voorbereiden. Deze taken worden procesmatig begeleid. De evaluatie van en feedback op proces en product worden permanent geëvalueerd.