Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Wiskunde vakdidactiek II34991/2125/2122/1/30
Studiegids

Wiskunde vakdidactiek II

34991/2125/2122/1/30
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • Wiskunde
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Meskens Ad
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2022 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 84,00 uren

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Algemene didactiek I OF simultaan te volgen met Algemene didactiek I.

Begincompetenties (tekst)

Zie algemene toelatingsvoorwaarden

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: de klas managen
Neemt op een authentieke en gestructureerde manier de leiding over de doelgroep, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Leerbevordering: doelgericht werken
Ontwerpt effectieve lessen door leerstrategieën zoals herhaling, variatie in oefenmateriaal, afbouw in ondersteuning gericht in te zetten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Ontwerpt effectieve lessen door doelgericht lesstructuren in te zetten (zorgbrede lessen, ADD, …), voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
Bereidt lessen op een functionele manier voor, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Zet de correcte (vak)didactiek in voor het onderwijsvak, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Hanteert geschikte groeperingsvormen, afgestemd op de te bereiken doelen, de beginsituatie en de aangereikte leerinhouden, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Creëert een rijke leeromgeving die ontdekkend en actief leren bevordert in functie van de diverse noden, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
gebruikt vakspecifieke strategieën en diens didactiek bij het uitwerken van een lesvoorbereidin, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Kiest rijke en gevarieerde (digitale) leermaterialen, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud

Leerinhoud

Zie eindcompetenties
* het opstellen van een lesvoorbereiding

* het 6E model en andere modellen

* Visies op het wiskunde-onderwijs

* Hulpmiddelen bij het lesgeven



Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Digitale leeromgevingVerplicht€ 5,00

Studiematerialen (tekst): Verplicht




Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Handboek Argument 1 Getallenleer (Richtprijs +/- 28,35 €)
Auteur: Jean-Pierre Daems, Edward Jennekens
Handboek Argument 1 Meetkunde (Richtprijs +/- 26,55 €)
Auteur: Jean-Pierre Daems, Edward Jennekens
Handboek Argument 2 Getallenleer (Richtprijs +/- 25,50 €)
Auteur: Jean-Pierre Daems, Edward Jennekens
Handboek Argument 2 Meetkunde (Richtprijs +/- 23,20 €)
Auteur: Jean-Pierre Daems, Edward Jennekens
Handboek Argument 3 Getallenleer (Richtprijs +/- 30,50 €)
Auteur: Jean-Pierre Daems, Edward Jennekens
Handboek Argument 3 Meetkunde (Richtprijs +/- 28,35 €)
Auteur: Jean-Pierre Daems, Edward Jennekens

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges21,00 uren
Werktijd buiten de contacturen63,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Vaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)100,00permanente evaluatie aan de hand van verschillende opdrachten
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)100,00permanente evaluatie aan de hand van verschillende opdrachten

Toetsing (tekst)

De student wordt beoordeeld op basis van de leerdoelen, de lesdoelen en beheersingsniveaus.
Deze lesdoelen en beheersingsniveaus staan in detail omschreven in de bij de ECTS-fiche/het OLOD behorende studiewijzer. De beoordeling/toetsing van het gebeurt op basis van alle richtlijnen vermeld in deze studiewijzer.