Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Gezondheidsopvoeding vakdidactiek II34981/2125/2122/1/78
Studiegids

Gezondheidsopvoeding vakdidactiek II

34981/2125/2122/1/78
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • Gezondheidsopvoeding
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Smout Stef
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2022 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 80,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Zie algemene toelatingsvoorwaarden

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: de klas managen
Neemt op een authentieke en gestructureerde manier de leiding over de doelgroep, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Leerbevordering: doelgericht werken
Ontwerpt effectieve lessen door leerstrategieën zoals herhaling, variatie in oefenmateriaal, afbouw in ondersteuning gericht in te zetten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Ontwerpt effectieve lessen door doelgericht lesstructuren in te zetten (zorgbrede lessen, ADD, …), voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
Bereidt lessen op een functionele manier voor, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Zet de correcte (vak)didactiek in voor het onderwijsvak, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Hanteert geschikte groeperingsvormen, afgestemd op de te bereiken doelen, de beginsituatie en de aangereikte leerinhouden, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Creëert een rijke leeromgeving die ontdekkend en actief leren bevordert in functie van de diverse noden, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
gebruikt vakspecifieke strategieën en diens didactiek bij het uitwerken van een lesvoorbereidin, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Kiest rijke en gevarieerde (digitale) leermaterialen, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud

Leerinhoud

- Visie op het vak: wat? Hoe? En waarom?
- Het leerplan: raadplegen? Wat? Hoe? Welke informatie?
- Lesvoorbereiding: wat? Hoe? Structuur? Voorbereiding voor theoretische en praktische lessen
- Doelstellingen: operationeel formuleren.
- Praktijklessen organiseren: organisatie van het praktijklokaal? WPI?
- Didactische werkvormen: demonstreren en instructies geven

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Digitale leeromgevingVerplicht€ 5,00

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges20,00 uren
  • Omschrijving: Nederlands
  • Duur: Semester
  • Opmerking: Nederlands
Werktijd buiten de contacturen60,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Vaardigheidstoets simulatie permanent (Permanente evaluatie)100,00Permanente evaluatie
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie permanent (Permanente evaluatie)100,00Permanente evaluatie

Toetsing (tekst)

De student wordt beoordeeld op basis van de leerdoelen, de lesdoelen en beheersingsniveaus.
Deze lesdoelen en beheersingsniveaus staan in detail omschreven in de bij de ECTS-fiche/het OLOD behorende studiewijzer. De beoordeling/toetsing van het gebeurt op basis van alle richtlijnen vermeld in deze studiewijzer.