Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Bedrijfsorganisatie/Economie vakdidactiek II35038/2125/2122/1/76
Studiegids

Bedrijfsorganisatie/Economie vakdidactiek II

35038/2125/2122/1/76
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • Bedrijfsorganisatie
    • Economie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Van Oers Fran, Vertongen Marjo
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2022 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Zie algemene toelatingsvoorwaarden

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: de klas managen
Neemt op een authentieke en gestructureerde manier de leiding over de doelgroep, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Leerbevordering: doelgericht werken
Ontwerpt effectieve lessen door leerstrategieën zoals herhaling, variatie in oefenmateriaal, afbouw in ondersteuning gericht in te zetten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Ontwerpt effectieve lessen door doelgericht lesstructuren in te zetten (zorgbrede lessen, ADD, …), voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
Bereidt lessen op een functionele manier voor, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Zet de correcte (vak)didactiek in voor het onderwijsvak, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Hanteert geschikte groeperingsvormen, afgestemd op de te bereiken doelen, de beginsituatie en de aangereikte leerinhouden, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Creëert een rijke leeromgeving die ontdekkend en actief leren bevordert in functie van de diverse noden, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
gebruikt vakspecifieke strategieën en diens didactiek bij het uitwerken van een lesvoorbereidin, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Kiest rijke en gevarieerde (digitale) leermaterialen, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud

Leerinhoud

Na de eerste kennismaking met economie en/of bedrijfsorganisatie tijdens het eerste semester, zijn we nu toe aan de koppeling van deze competenties aan de didactiek. In een lerarenopleiding is dit immers een van de te bereiken eindcompetenties.

De cursus 2 Toegepaste didactiek sluit aan bij de algemene didactiek van het eerste semester. Het woord toegepast slaat op de typische didactiek voor elk vak: muziek, Frans of economie en bedrijfsorganisatie kennen een verschillende aanpak.

Tijdens de lessen 2 Toegepaste didactiek worden heel wat opdrachten gemaakt. Eerst gaan we ons vak en de leraar kaderen in het Vlaamse onderwijslandschap. Ons hoofddoel is een lesvoorbereiding opmaken voor de eerste graad en deze les(jes) ook geven, rekening houdend met de didactische principes en een aantal eenvoudige werkvormen.

Zie studiewijzer.

Studiematerialen (lijst)

Cursus en lesmateriaal op DigitapVerplicht
  • Auteur: Alena Van Camp
StudiewijzerVerplicht
Bedrijfsorganisatie Toegepaste DidactiekVerplicht
  • Auteur: Alena Van Camp
Cursus Economie 2 toegepaste didactiekVerplicht€ 3,00
  • Auteur: Danny De Meyer
Vakdidactiek economieAanbevolen€ 39,99
  • Auteur: Kristof De Witte, Wouter Schelfhout

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen21,00 uren
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Vaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)100,00Verschillende formatieve opdrachten (minimaal) op toepassingsniveau. Uiteraard zijn een aantal van je (tussentijdse) scores summatief en zorgen ze samen voor de eindscore. De summatieve opdrachten waarvoor je niet slaagt, hermaak je in tweede zittijd.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)100,00De summatieve opdrachten waarvoor je niet slaagt, hermaak je in tweede zittijd.

Toetsing (tekst)

De student wordt beoordeeld op basis van de leerdoelen, de lesdoelen en beheersingsniveaus.
Deze lesdoelen en beheersingsniveaus staan in detail omschreven in de bij de ECTS-fiche/het OLOD behorende studiewijzer. De beoordeling/toetsing van het gebeurt op basis van alle richtlijnen vermeld in deze studiewijzer.