Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Vakinhoudelijke verruiming vak 2/6 - Leren in de praktijk33229/2125/2122/1/68
Studiegids

Vakinhoudelijke verruiming vak 2/6 - Leren in de praktijk

33229/2125/2122/1/68
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Beine Ann, Laurent Marleen
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2022 (2de semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: constructief samenwerken
is respectvol en open in communicatie met anderen en hanteert een transparante manier van communiceren
Interactie: diversiteit hanteren
benadert en waardeert diversiteit positief bij mede studenten, lectoren, externe partners en op maatschappelijk vlak
Interactie: inspirerend coachen
is respectvol en open in communicatie met anderen en hanteert een transparante manier van communiceren
Leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
integreert op basis van kritische ingesteldheid en maatschappelijke betrokkenheid vernieuwende elementen in eigen lesmateriaal
stuurt zichzelf bij d.m.v. kritische beschouwing op onderwijs en maatschappij
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
hanteert domeinspecifieke en vakoverschrijdende kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes i.f.v. de doelen en de beginsituatie
Zelfontwikkeling: creatief denken
bekijkt problemen vanuit meerdere invalshoeken en zoekt nieuwe oplossingen i.f.v de context
geeft op originele manier vorm aan oplossingen
Zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
stuurt zichzelf bij d.m.v. kritische beschouwing op onderwijs en maatschappij
hanteert domeinspecifieke en vakoverschrijdende kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes i.f.v. de doelen en de beginsituatie
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
integreert op basis van kritische ingesteldheid en maatschappelijke betrokkenheid vernieuwende elementen in eigen lesmateriaal
Zelfontwikkeling: planmatig handelen
speelt soepel in op uiteenlopende omstandigheden en vragen
is in staat een planning op korte en lange termijn uit te voeren
Zelfontwikkeling: veerkrachtig handelen
speelt soepel in op uiteenlopende omstandigheden en vragen

Leerinhoud

In dit laatste semester van de lerarenopleiding heb je de mogelijkheid om je basiscompetenties uit te diepen en individuele hiaten te dichten. Met eindtermen, leerplannen en het afgelegde curriculum Nederlands van de lerarenopleiding als hulpmiddelen gaan we op zoek naar lacunes in je persoonlijke leertraject.

Door kennis te nemen van resultaten van onderwijsonderzoek en vakdidactisch en vakinhoudelijk onderzoek en het eigen functioneren ter discussie te stellen, werken we ook aan de basiscompetentie ‘de leraar als innovator/onderzoeker’.

Er is tijd voor vakinhoudelijke en vakdidactische uitdieping/remediëring in functie van je beginsituatie en van actuele thema's. Er worden telkens bruggen gebouwd naar de stage.

We werken projectmatig.

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Vormen van groepsleren12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen63,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Projectopdracht permanent (Permanente evaluatie)25,00
Semester 2Reflectieopdracht50,00mondeling examen 20'
Semester 2Vaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)25,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht25,00
Tweede examenperiodeReflectieopdracht50,00mondeling examen 20'
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)25,00