Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
campus Desguinlei
Desguinlei 25 - 2018 Antwerpen
T +32 3 244 18 00 - F +32 3 238 90 17
conservatorium@ap.be
Praktijkstudie25803/2129/2122/1/47
Studiegids

Praktijkstudie

25803/2129/2122/1/47
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Verkorte educatieve bachelor muziek- en podiumkunsten
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Dierckx Ellen
Andere co-titularis(sen): Thielemans Magda, Van Kerkhoven Joost
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2021 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In dit opleidingsonderdeel gaat de student op zoek naar het eigen competentieprofiel in relatie tot het kunstenaarschap.

Doel:
Kijk op het werkveld van de toekomstige teaching artist verbreden.
De visie op het kunstenaarschap in relatie tot de maatschappij ontdekken en versterken en zo de vaardigheden van de teaching artist versterken/verbreden/verdiepen.


Per activiteit één reflectieverslag opmaken van 1 A4.
Indienen van de verslagen via Digitap ten laatste op 1 juni van dat academiejaar

Onderwijsorganisatie (tekst)

* Zelfstandig plannen van de verschillen opdrachten
* Reflectie
* Documenteren van de verschillende onderdelen in een portfolio.
* Opmaak van portfolio van de activiteiten en indien in Digitap.

Begincompetenties (tekst)

Beantwoorden aan de toelatingsvoorwaarden voor de Verkorte Educatiev Bachelor Muziek en podiumkunsten. 

OLR-Leerdoelen (lijst)

Dit opleidingsonderdeel omvat de volgende leerdoelen:
Maakt een eigen lesvoorbereiding voor een doelgroep uit het kunstonderwijs op basis van de didactische map van een cultuurhuis
Neemt deel aan een activiteit binnen de interdisciplinaire projectweek Next Doors
Gaat kijken naar een kunsteducatieve masterproef van één van de studenten van de The School of Arts, Antwerpen
Documenteert alle opdrachten voor dit vak en dient deze in via Digitap
Neemt deel aan een workshop EHBO technieken
Neemt deel aan ten minste één studiedag uit het eigen domein (of domeinoverschrijdend)
Gaat kijken naar minstens één voorstelling van zowel Dans, Drama en Muziek

Leerinhoud

EDUCATIEVE BACHELOR MUZIEK:

Dit opleidingsonderdeel komt overeen met Inleiding tot de Klavierpraktijk. Neem hiervoor contact met de docent: Joost Van Kerckhoven.


EDUCATIEVE BACHELOR DANS EN DRAMA:

In dit opleidingsonderdeel gaat de student op zoek naar het eigen competentieprofiel in relatie tot het kunstenaarschap.

Doel:
Kijk op het werkveld van de toekomstige teaching artist verbreden.
De visie op het kunstenaarschap in relatie tot de maatschappij ontdekken en versterken en zo de vaardigheden van de teaching artist versterken/verbreden/verdiepen.

Inhoud
3 studiepunten staat voor 30u
1 A4 verslag per activiteit
• Voorstellingen in huis bijwonen (live of online), 1 dans, 1 drama, 1 muziek (in de Singel of KCA) (3 uur per activiteit)
• Voorstelling gaan kijken (live of online) waarvan een didactisch map bestaat. De map mee indienen (3 uur)
• Gaan kijken naar één van Educatieve Masterproeven van een medestudent (live of online) (3 uur)
• Nextdoors (Indoors) (6 uur)
• Kunstenpunt, Danspunt,… debat meevolgen (of van gelijkaardige organisatie) (3 uur)
• Boek rond kunsteducatie lezen en reflectie opmaken over toepassing in eigen praktijk (6 uur)
* Deelname aan een cursus EHBO (aangeboden door KCA, op de campus) (6 uur)
* Eigen inbreng, voorstel in overleg met de coördinator


TOTAAL (zelf samenstellen) 30 uur

Per activiteit één verslag opmaken van 1 A4 en als besluit een eindreflectieverslag schrijven.
Binnenleveren de verslagen via Digitap ten laatste op 1 juni 2020


Studiematerialen (tekst): Verplicht

Elke student moet beschikken over een laptop, voor blended learning (online en offline lessen).

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen4,00 uren
Werktijd buiten de contacturen86,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarReflectieopdracht100,00

Toetsing (tekst)

Toetsing 

INHOUD
- Is het verslag van de activiteiten volledig?
- Stelde de student een gevarieerd programma samen
- Bleek uit de samenstelling dat de student zijn eigen kunstenaarschap wilde verbreden?
- Kwam de student tot inzichten?
- Keek de student op een kristisch manier?
- Kan de student de eigen mening helder fomuleren?


VORMGEVING
- Is de vormgeving verzorgd (tekst, schema's, tekeningen, foto's, afbeeldingen, geluidsopnames, videomateriaal)?
- Is er een heldere structuur?
- Is het taalgebruik verzorgd?
- Is de spelling correct?