Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen
campus Mutsaardstraat
Mutsaardstraat 31 - 2000 Antwerpen
T +32 3 213 71 00 - F +32 3 213 71 19
academie@ap.be
Stage Schoolgebeuren6814/2136/2122/1/04
Studiegids

Stage Schoolgebeuren

6814/2136/2122/1/04
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten, trajectschijf 1
    Afstudeerrichting:
    • beeldende kunsten
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Colpaert Ludovik
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2021 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 100,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Eindcompetenties van een academische masteropleiding in de beeldende kunst.
De Nederlandse taal voldoende beheersen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

De afgestudeerde beheerst de nodige kennis die de basiscompetenties voor leraren ondersteunt en kan verbindingen leggen met maatschappelijke thema's, uitdagende artistieke leeromgevingen creëren en ideeën ontwikkelen voor het (kunst-)onderwijs.
De student is in staat om op verkennende wijze kennis, vaardigheden en attitudes uit te breiden, te actualiseren, te verbreden, te verdiepen en te verbinden met actuele, onderwijsgebonden maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen via een onderzoeksvraag en actie-onderzoek.
De student kan onder begeleiding een vraagstelling formuleren, relevant voor het onderwijs, het kunstonderwijs en/of de kunsteducatieve sector en kan de keuze van de vraagstelling beargumenteren.
De student kan op basis van een actieve en onderzoekende houding ertoe bijdragen dat het proces en/of de output van het project een bijdrage kan leveren aan beleid en ontwikkeling van een school, een culturele instelling, een kunsteducatieve organisatie, enz.
De afgestudeerde creërt een positief leer- en leefklimaat en ondersteunt door doelgerichte activiteiten en formele en informele interacties de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing van lerenden.
De student kiest onder begeleiding en in relatie tot de gekozen onderzoeksvraag een gepaste werkvorm/methodiek om de output van het onderzoeksproject te delen met het brede publiek en/of het werkveld.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten kan de organisatie van onderwijs- en leeractiviteiten efficiënt op korte en lange termijn plannen, met het oog op het evidence informed creëren van een gestructureerde, creatieve, veilige en stimulerende artistieke leeromgeving.
De student kan administratieve taken zelfstandig en correct plannen en uitvoeren met respect voor deadlines.
De student toont zelfredzaamheid en gaat zelfstandig te werk.
De student kan in teamverband de nodige stappen zetten om een onderzoeksvraag kritisch te beantwoorden en kan daarbij een onderbouwd standpunt innemen.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten is in staat om, zelfstandig, kritisch en reflectief het beschikbare (inter)nationaal onderzoek op academisch niveau in het domein van het leraarschap in het algemeen en de eigen discipline in het bijzonder te kunnen ontsluiten en inzichten toe te passen.
De student kan in teamverband een gedegen onderzoek voeren door gepaste bronnen te raadplegen en toe te passen
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten is in staat om een volledige onderzoekscyclus te doorlopen, relevant voor het onderwijs, het kunstonderwijs en/of de kunsteducatieve sector.
De student kan de verschillende fases van een onderzoekscyclus benoemen en onder begeleiding uitvoeren.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten kan op basis van een actieve en onderzoekende houding voor beroepsvernieuwing creatief bijdragen aan beleid en ontwikkeling van een school, culturele instelling en kunsteducatieve organisatie.
De student kan op basis van een actieve en onderzoekende houding ertoe bijdragen dat het proces en/of de output van het project een bijdrage kan leveren aan beleid en ontwikkeling van een school, een culturele instelling, een kunsteducatieve organisatie, enz.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten kan door onderzoekend leren, kritische zelfevaluatie en -reflectie het eigen functioneren richting geven, bijsturen en vernieuwen.
De student kan zowel schriftelijk als mondeling kritisch reflecteren over de opgedane ervaringen binnen een team door kwaliteiten en werkpunten uit te lichten en aan te vullen met alternatieve oplossingen.
De student kan zowel schriftelijk als mondeling kritisch reflecteren over de eigen inbreng en het eigen handelen binnen een projectteam door kwaliteiten en werkpunten uit te lichten en aan te vullen met mogelijke alternatieve oplossingen.
De student kan binnen een projectteam samenwerken op een constructieve manier en initiatief nemen, deelnemen, verantwoordelijkheid opnemen, leiding nemen en leiding geven – communicatief werken.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten kan constructief samenwerken met collega’s en daarin initiatief nemen, deelnemen en leiding geven aan disciplinair en interdisciplinair teamoverleg.
De student kan, zowel fysiek als digitaal, efficiënt overleggen, organiseren en samenwerken binnen een team en maakt hiervan een gestructureerd schriftelijk verslag met op te volgen taken en afspraken.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten is in staat om over onderwijskundige thema’s, het lerarenberoep, en zelf ontwikkelde strategieën voor de onderwijspraktijk te communiceren met collega’s en andere stakeholders in het onderwijs en kunstenveld en als professional deel te nemen aan het maatschappelijk debat.
De student kan zowel fysiek als digitaal communiceren over het eigen onderzoeksproces, resultaten en bevindingen.

Leerinhoud

Stage schoolgebeuren is een zelfstudievak waarbij je zal ervaren dat leerkracht zijn niet alleen om lesgeven draait, maar ook om andere activiteiten en taken. Er wordt bv. als leerkracht van jou ook verwacht dat je over onderzoeksvaardigheden beschikt, dat je goed kan samenwerken in teamverband en met externe partners, dat je efficiënt kan vergaderen en dat je planmatig schoolgebonden mesoactiviteiten kan organiseren.

Binnen stage schoolgebeuren onderzoek je in teamverband het brede schoolgebeuren en ga je binnen een actueel (kunst)onderwijsgebonden en/of maatschappelijk relevant thema op zoek naar de noden binnen het kunstonderwijs. Je maakt kennis met de toepassing van een onderzoekscyclus waarbij je in team werkt aan een project waarvan het proces en/of de output een bijdrage kan leveren aan de professionalisering van het werkveld.

Je neemt actief deel aan het voorbereiden, organiseren, promoten en ondersteunen van het jaarlijkse professionaliseringsevent van de educatieve master beeldende kunsten. Dat evenement vindt plaats in de laatste lesweek voor de paasvakantie. In samenwerking met medestudenten leg je onder de vorm van een groepswerk de nodige ondernemingszin aan de dag. Je neemt, in overeenstemming met je teamgenoten, de verantwoordelijkheid op om één of meerdere deeltaken van de organisatie van het evenement op een correcte manier voor te bereiden en uit te voeren. Jouw deelname aan en inzet voor, tijdens en na het professionaliseringsevenement zal geëvalueerd worden aan de hand van een peerevaluatie en een schriftelijke reflectie.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Aanvullende informatie op DigitAP.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Vormen van groepsleren20,00 uren
Werktijd buiten de contacturen80,00 uren
  • Duur: Academiejaar

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeArtistiek-educatieve projectopdracht50,00
Tweede examenperiodeReflectieopdracht50,00

Toetsing (tekst)

Toetsmethode: - Werkstuk (toetsmedium: digitaal) + Open vragen (toetsmedium: mondeling)

Toetsmoment: momentopname na proces
Beoordelaar: lector en peers

In de studiewijzer staan gedetailleerde instructies en beoordelingscriteria.