Academiejaar
2021-22
Komt voor in:
- Graduaat systeem- en netwerkbeheer, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
-
Graduaat Internet of Things als Webtechnologie
-
Graduaat programmeren als Webtechnologie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Lettany Barbara, Maes Sven, Verhulst David, Willemen Vaya
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren
Korte omschrijving
Het olod Webtechnologie behandelt het creëren van interactieve en grafische websites met behulp van HTML, CSS
Het olod Webtechnologie bereidt voor op het creëren van een volledige statische website.
OLR-Leerdoelen (lijst)
De gegradueerde past de standaarden van datacommunicatie en netwerken correct toe om kwaliteitsvol werk af te leveren.
De student gebruikt de juiste bestandsformaten voor beeld, video en audio voor gebruik op het web.
|
De gegradueerde installeert, configureert en test clients en servers in een professionele virtuele of fysieke omgeving.
De student host/structureert websites op een webserver.
|
De gegradueerde implementeert en onderhoudt besturingssystemen, applicaties en netwerkservices.
De student realiseert een website in HTML en CSS op basis van een gegeven wireframe/mockup.
|
De student realiseert een website in HTML en CSS op basis van een gegeven ontwerp.
|
De student past HTML toe voor de constructie van een webpagina en hedendaagse webfunctionaliteiten.
|
De student voegt eenvoudige JavaScript-functionaliteiten toe aan een website.
|
De student hanteert een correcte syntax en semantiek bij de structurele opbouw in HTML, CSS, JavaScript.
|
De gegradueerde verzamelt informatie, documenteert, communiceert en rapporteert over het geleverde werk, afgestemd op de doelgroep. De gegradueerde gebruikt hiervoor het gepaste anderstalige vakjargon.
De student documenteert de constructie van zijn/haar website op heldere wijze.
|
Leerinhoud
Basiskennis voor het structureren van webpagina's met de opmaaktaal HTML:
- De bouwstenen: elementen, tags en attributen
- Structuur kunnen geven aan teksten met semantische HTML-elementen
- Lijsten, andere tekstmarkeringen en speciale tekens
- Koppelingen
- Beeld, geluid en andere externe inhouden
- Werken met tabellen en formulieren
Basiskennis voor het vormgeven van webpagina’s met de opmaaktaal CSS:
- De opbouw van stijlregels en waar die komen te staan
- Het gebruik van lettertypen en de opmaak van tekst en menu’s
- Gebruikmaken van eenvoudige en meer geavanceerde selectors
- Het boxmodel en de positionering van elementen
- Lay-outtechnieken: grid lay-out en flexbox
- Kleurgebruik en achtergrondafbeeldingen
- Responsive webdesign met media queries met een mobile first-aanpak
Basiskennis over de werking van webpagina's:
- filestructuur op webserver
- bestandsformaten
- API-uitlezen d.m.v. Postman
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Het cursusmateriaal wordt via Digitap ter beschikking gesteld.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Vaardigheidstoets simulatie | 50,00 | Momentopname op examen |
Academiejaar | Vaardigheidstoets simulatie permanent (Permanente evaluatie) | 50,00 | Permanent uitgesteld |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets simulatie | 100,00 | Momentopname op examen |
Toetsing (tekst)
Aanwezigheid op evaluatie-onderdelen die deel uitmaken van permanente evaluatie is verplicht. Afwezigheid op dergelijke evaluatie-activiteit resulteert in een 0-score voor dat evaluatie-onderdeel, tenzij de student ten laatste de dag van de evaluatie een geldig medisch attest of attest van overmacht inlevert via de iBaMaflex-module ‘Mijn Afwezigheden’ en de lector(en) via mail op de hoogte brengt van de afwezigheid. De student bezorgt het medisch attest of attest van overmacht eveneens via mail aan de lector(en). Indien een wettiging is ingeleverd, kan de student op een door de lector(en) bepaald tijdstip deelnemen aan een inhaalevaluatie, op voorwaarde dat dit organisatorisch haalbaar is.
Laattijdig indienen van een opdracht resulteert in een 0 score voor die opdracht tenzij de student o.w.v. medische redenen of een andere overmachtssituatie de toestemming kreeg om de opdracht later in te dienen dan de opgegeven deadline.
Monitoraat (dagtraject)
Deelname aan het monitoraat is vrijblijvend.