Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Learn@work 232260/2156/2122/1/79
Studiegids

Learn@work 2

32260/2156/2122/1/79
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Graduaat systeem- en netwerkbeheer, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): De Meersman Patrick, Roelants Dieter, Willemen Vaya
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

(geslaagd of getolereerd voor Learn@work 1 OF (geslaagd of getolereerd voor CMS Intro EN geslaagd of getolereerd voor Network Security) OF (geslaagd of getolereerd voor CMS Intro EN simultaan te volgen met Network Security) OF (geslaagd of getolereerd voor Network Security EN simultaan te volgen met CMS Intro)) EN (geslaagd of getolereerd voor Serverbeheer Windows OF geslaagd of getolereerd voor Serverbeheer Intro) EN (geslaagd of getolereerd voor Serverbeheer OF geslaagd of getolereerd voor Serverbeheer) EN (geslaagd of getolereerd voor Routering & Switching OF geslaagd of getolereerd voor Routering & Switching) EN (geslaagd of getolereerd voor Datacom & Netwerken OF (geslaagd of getolereerd voor Netwerken EN geslaagd of getolereerd voor Datanetwerken)) EN geslaagd of getolereerd voor Linux.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 156,00 uren

Korte omschrijving

In het olod Learn@work 2 gaan studenten individueel of in kleine groepen aan de slag op de werkplek. Binnen een afgebakende periode draaien studenten gedurende enkele dagen mee met minstens twee verschillende profielen (technische support, helpdeskmedewerker, netwerkbeheerder, systeembeheerder etc.), observeren ze en voeren ze een aantal taken van deze profielen uit volgens de procedures en werkwijzen van de werkplek. 
Het olod Learn@Work 2 bereidt voor op het olod SNB werkplekleren.

OLR-Leerdoelen (lijst)

De gegradueerde past de standaarden van datacommunicatie en netwerken correct toe om kwaliteitsvol werk af te leveren.
De student past de bedrijfseigen procedures correct toe binnen strikt afgebakende taken.
De gegradueerde ondersteunt de gebruikers bij het optimaal en veilig gebruik van de besturingssystemen, applicaties en netwerkservices.
De student participeert bij het configureren, testen of troubleshooten van de routing of switching infrastructuur
De student participeert bij het configureren, testen of troubleshooten van endpoints
De studenten participeert aan gebruikersondersteunende taken
De gegradueerde monitort de systemen en netwerken en suggereert verbeterpunten en structurele oplossingen bij vastgestelde problemen.
De student suggereert verbeterpunten met betrekking tot de uitgevoerde procedures en taken.
De gegradueerde verzamelt informatie, documenteert, communiceert en rapporteert over het geleverde werk, afgestemd op de doelgroep. De gegradueerde gebruikt hiervoor het gepaste anderstalige vakjargon.
De student documenteert de uitgevoerde taken volgens afgesproken criteria.
De gegradueerde handelt deontologisch en gaat op een professionele manier om met data en privacy. De gegradueerde past de relevante wetgeving en normering toe.
De student handelt deontologisch bij het uitvoeren van de taken op de werkplek.
De gegradueerde volgt relevante IT-evoluties op en verbetert continu de eigen praktijk. De gegradueerde identificeert de eigen ontwikkelingsnoden.
De student gaat constructief om met feedback.
De student reflecteert over het eigen handelen en dat van zijn/haar medestudenten.
De student stuurt zichzelf bij op basis van zelfreflectie.
De student toont initiatief bij het vervullen van zijn/haar takenpakket.
De student zoekt zelfstandig informatie op rond niet-gekende tools/technieken/services die in het bedrijf gebruikt worden en documenteert dit.
De gegradueerde werkt constructief en actief samen in een multidisciplinair team en participeert actief tijdens overlegmomenten.
De student stelt proactief vragen.
De student werkt constructief mee binnen het team.

Leerinhoud

  • Werkzaamheden van verschillende profielen observeren
  • Afgebakende taken volgens de procedures en werkwijzen van de werkplek uitvoeren
  • Tijdens intervisiemomenten reflecteren over zijn/haar interesse, groeiproces, de werkplek aan de hand van een groeiportfolio

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Het cursusmateriaal wordt via Digitap ter beschikking gesteld.

Onderwijsorganisatie

Avondtraject
Vormen van groepsleren (avondtraject)6,00 uren
Werkplekleren en/of stage (avondtraject)96,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (avondtraject)54,00 uren
Dagtraject
Vormen van groepsleren (dagtraject)6,00 uren
Werkplekleren en/of stage (dagtraject)96,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (dagtraject)54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio40,00Geen tweede examenkans mogelijk voor dit deelexamen.
AcademiejaarStage60,00Geen tweede examenkans mogelijk voor dit deelexamen.

Toetsing (tekst)

Algemeen

  • Voor dit opleidingsonderdeel geldt er een aanvraagprocedure met strikte deadlines. Alle informatie en deadlines zijn te vinden op Digitap. Wanneer de student de deadlines heeft overschreden, kan het werkplekleren-team beslissen het werkplekleren te weigeren en uit te stellen naar het volgende semester.
  • Zonder een correct ingevulde en ondertekende overeenkomst en risicoanalyse en werkpostfiche kan het werkplekleren niet aanvangen.

 

Permanente evaluatie

  • Aanwezigheid tijdens het werkplekleren en de intervisiemomenten is verplicht.
  • Tijdens het werkplekleren en de intervisiemomenten wordt er permanent geëvalueerd.
  • Een student die tijdens het werkplekleren onwettig afwezig is, krijgt een code ‘F’ van Fail voor het desbetreffende deelexamen. Indien organisatorisch mogelijk kan de student met gewettigde afwezigheid voor het werkplekleren, in overleg met zijn/haar mentor werkplekleren en begeleider werkplekleren, deze afwezigheden inhalen.
  • Een student die tijdens het intervisiemoment onwettig afwezig is, krijgt een code ‘F’ van Fail voor het desbetreffende intervisiemoment. De student met gewettigde afwezigheid voor het intervisiemoment neemt contact op met de betrokken lector.
  • Afwezigheden bij het werkplekleren en intervisiemomenten moeten steeds binnen de 2 kalenderdagen gewettigd worden via iBaMaFlex. De student plaatst het ziekteattest of bewijs van overmacht op iBaMaFlex. Attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder de noemer van overmacht en geven sowieso geen recht op een inhaalles, inhaallabo of inhaalevaluatie.
  • Een code 'F' voor een deelexamen resulteert in een code 'F' voor het gehele opleidingsonderdeel. Meer informatie vindt de student in het onderwijs- en examenreglement.
  • De student presteert minstens 12 werkdagen van gemiddeld 8u per dag. Een student die geen 12 werkende dagen kan bewijzen, krijgt de code ‘F’ van Fail voor het desbetreffende deelexamen. In uitzonderlijke gevallen (bij specifieke deelsectoren) kan er afgeweken worden van de standaardregeling.
    Laattijdig indienen van een opdracht resulteert in een 0 score voor die opdracht tenzij de student o.w.v. medische redenen of een andere overmachtssituatie de toestemming kreeg om de opdracht later in te dienen dan de opgegeven deadline.