Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Maintenance management32179/2140/2122/1/56
Studiegids

Maintenance management

32179/2140/2122/1/56
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Graduaat elektromechanische systemen (Antwerpen), trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • onderhoudstechnieken
In andere opleidingen:
  • Graduaat elektromechanische systemen (Mechelen) als Maintenance management
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): De Mesmaeker Wim
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Maintenance Management behandelt het belang en de structuur van een efficiënt en effectief onderhoudsmanagement in een bedrijf. Tevens gaan we dieper in op de moderne onderhoudsfilosofie waarbij een integrale aanpak betreffende betrouwbaarheid en efficiëntie van een installatie met behulp van feiten (functieanalyse, storingsgedrag en storingsgevolgen) centraal staan. Deze gegevens worden in een vast stramien (FMEA) geanalyseerd met als uiteindelijk doel het verbeteren van de beschikbaarheid, de betrouwbaarheid en het rendement van de investering gedurende de ganse levenscyclus. Het kiezen van de juiste onderhoudstaak per storingsgevolg staat hierbij centraal.
Het olod Maintenance Management bereidt de studenten voor op de dagdagelijkse werking en het beheer van een onderhoudsafdeling in een bedrijf en leert hen hoe noodzakelijk en kostenbesparend onderhoud kan zijn.

OLR-Leerdoelen (lijst)

01: Installatiewerken: Voert zelfstandig gestandaardiseerde elektromechanische onderhouds-, aanpassingen herstelwerkzaamheden uit in een vertrouwd domein en onder toezicht van een leidinggevende.
De student beschrijft de verschillende soorten onderhoud en hun respectievelijk belang.
03: Technische lezing/interpretatie (meertalig): Leest en interpreteert zowel elektrische, mechanische, als P&ID-schema’s (proces- en instrumentatiediagrammen) en tekeningen en raadpleegt, ook in minstens één vreemde taal, vaktechnische informatie.
De student past het begrippenkader en de terminologie toe die gebruikt wordt in een maintenance omgeving, ook in het Engels.
04: Veiligheid/professionaliteit: Werkt op een maatschappelijk verantwoorde en kwaliteitsvolle manier en past veiligheidsvoorschriften en reglementeringen toe in een vertrouwd domein.
De student verantwoordt het belang van een goede voorraadbeheersing in functie van de daaraan gekoppelde voorraadkosten.
10 OT: Predictief onderhoud: Controleert en analyseert de werking van elektromechanische systemen op basis van de courante meet- en analysetechnieken en voorspelt storingen op basis van deze indicaties.
De student geeft schematisch de structuur van een onderhoudsdienst weer en verantwoordt de toegevoegde waarde binnen de bedrijfsomgeving.
De student analyseert in team een probleem of incident met behulp van Root Cause Analysis.
De student verantwoordt de verschillende technieken die gebruikt worden bij Condition Based Maintenance om elektrische en mechanische faalmodes op te sporen en legt uit wat de respectievelijke valkuilen zijn.
De student voert op een effectieve manier een risico-analyse uit op een onderhoudsactiviteit.
De student onderzoekt in team en aan de hand van een casus (voorraadbeheer, onderhoudsplan ...) de meest optimale KPI en beargumenteert de keuze.
De student past op basis van predictieve meetdata doeltreffende maatregelen toe binnen de bestaande soorten onderhoud.
11 OT: Werkvoorbereiding/uitvoering: Formuleert voorstellen voor mogelijke preventieve, correctieve en adaptieve interventies met betrekking tot onderhoudstechnische aspecten op basis van een analyse van meetresultaten en andere data en voert deze uit onder toezicht van de leidinggevende.
De student stelt aan de hand van de instructies van de constructeur en de historiek van de installatie zo optimaal mogelijk periodieke revisies op.

Leerinhoud

  • Belang en toepassingen van verschillende soorten onderhoud.
  • Structuur van een onderhoudsafdeling.
  • Begrippenkader en onderhoudsterminologie (Nederlands / Engels).
  • Uitvoeren van een risicoanalyse.
  • Plannen periodieke revisies.
  • Condition Based Maintenance.
  • Voorraadbeheersing versus voorraadkosten.
  • KPI

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Het cursusmateriaal wordt via Digitap ter beschikking gesteld.

Onderwijsorganisatie

Avondtraject
Hoor- en/of werkcolleges (avondtraject)12,00 uren
Practicum en/of oefeningen (avondtraject)12,00 uren
Voorziene tijd voor toetsing (avondtraject)2,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (avondtraject)52,00 uren
Dagtraject
Hoor- en/of werkcolleges (dagtraject)12,00 uren
Practicum en/of oefeningen (dagtraject)12,00 uren
Voorziene tijd voor toetsing (dagtraject)2,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (dagtraject)52,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets40,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off40,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets40,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off40,00
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht20,00Geen tweede examenkans mogelijk voor dit deelexamen. Behaalde deelcijfer van de eerste examenperiode wordt overgedragen naar de tweede examenperiode. De student kan niet verzaken aan deze overdracht.

Toetsing (tekst)

Permanente evaluatie:

  • Het maken van opdrachten/taken/oefeningen/testen is verplicht.
  • De taken/opdrachten/oefeningen/testen tellen mee als permanente evaluatie.
  • Elk opdracht/taak/oefening/testen die niet of niet tijdig wordt ingediend krijgt de student een 0-score voor de permanente evaluatie van dat onderdeel.
  • Indien organisatorisch mogelijk kan de student die hierbij wettig afwezig is, maximaal één taak/opdracht/oefening/test inhalen. Hiervoor dient de student contact op te nemen met de betrokken lector. Dit moet ten laatste 2 sessies voor het einde van het vak aangevraagd worden.
  • Afwezigheden buiten de examenreeks (m.a.w. voor een verplichte les, labosessie, permanente evaluatie, labotoets, toetsen tijdens een lesweek,…) moeten steeds binnen de 2 kalenderdagen gewettigd worden via iBaMaFlex. De student plaatst het ziekteattest of bewijs van overmacht op iBaMaFlex. Attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder de noemer van overmacht en geven sowieso geen recht op een inhaalles, inhaallabo of inhaalevaluatie.

Projectwerk/groepswerk:

  •  De uitgewerkte projecten zijn het resultaat van eigen werk dat ontwikkeld is binnen dezelfde groep. Samenwerken tussen twee of meerdere groepen voor een deel of voor de volledige proef is m.a.w. niet toegelaten en kan als fraude beoordeeld worden. Meer informatie over fraude vind je in het onderwijs- en examenreglement