Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Werkplekleren 3: EMS - OT35017/2140/2122/1/33
Studiegids

Werkplekleren 3: EMS - OT

35017/2140/2122/1/33
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Graduaat elektromechanische systemen (Antwerpen), trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • onderhoudstechnieken
In andere opleidingen:
  • Graduaat elektromechanische systemen (Mechelen) als Werkplekleren 3: EMS - OT
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 20 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Adriaensens Raoul, Aouad Rachid, De Meester Johan, El Meziani Saïd, Houtmeyers Niels, Lejeune Kris, Linart Wouter, Peeters Joris, Rotty Laurens, Sienack Luc, Unal Safak, Van den Heijning Freddy, Vyncke Dirk
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

binnen het opleidingsprogramma al minstens 51 studiepunten afgewerkt hebben EN (eerder ingeschreven voor Werkplekleren 2: periodiek onderhoud OF simultaan te volgen met Werkplekleren 2: periodiek onderhoud OF eerder ingeschreven voor Werkplekleren 2: periodiek onderhoud - deel 2 OF simultaan te volgen met Werkplekleren 2: periodiek onderhoud - deel 2) EN simultaan te volgen met Maintenance management .
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 520,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Werkplekleren 3: EMS - OT biedt de student de mogelijkheid om in een een reële werkomgeving aan de slag te gaan. Bepaalde competenties/vaardigheden dient de student daar te ontwikkelen onder leiding van een mentor werkplekleren.

De student zoekt zelf een gepast bedrijf. Dit bedrijf kan hetzelfde zijn als voor Werkplekleren 2: periodiek onderhoud, indien deze voldoet aan de door de hogeschool gedefinieerde voorwaardenlijst voor Werkplekleren 3: EMS - OT. Gedurende het zoekproces naar een geschikte plaats kan de student terugvallen op de coördinator werkplekleren.

Alvorens de student met werkplekleren kan starten, dient hij/zij een voorstel werkplekleren in (werkplekfiche). Na goedkeuring van dit voorstel brengt de student de contractuele verplichtingen in orde, inclusief het gezondheidstoezicht (indien van toepassing). De student moet een risicoanalyse door de preventiedienst van het bedrijf laten uitvoeren en zich houden aan de conclusies van deze analyse.

Gedurende de looptijd van deze periode werkplekleren blijft de persoonlijk toegekende begeleider werkplekleren op diverse manieren het leerproces kwalitatief opvolgen en bijsturen waar nodig. De begeleider werkplekleren doet dat onder andere op basis van het portfolio (inclusief de dagrapporten) en door ongeveer 3 bedrijfsbezoeken te plannen. Tijdens die bezoeken zijn ook de student en de mentor werkplekleren aanwezig.

Het olod Werkplekleren 3: EMS - OT bereidt voor op een functie in het werkveld.

OLR-Leerdoelen (lijst)

01: Installatiewerken: Voert zelfstandig gestandaardiseerde elektromechanische onderhouds-, aanpassingen herstelwerkzaamheden uit in een vertrouwd domein en onder toezicht van een leidinggevende.
De student voert diverse installatiewerken uit.
De student voert zelfstandig gestandaardiseerde elektromechanische onderhoudswerkzaamheden uit in een vertrouwd domein en onder toezicht van een leidinggevende.
02: Basismetingen/testen: Voert elektrische en mechanische basismetingen en -testen uit.
De student werkt oplossingsgericht.
De student voert elektrische en mechanische basismetingen en testen uit op elektrische verbruikers en mechanische aandrijfsystemen.
03: Technische lezing/interpretatie (meertalig): Leest en interpreteert zowel elektrische, mechanische, als P&ID-schema’s (proces- en instrumentatiediagrammen) en tekeningen en raadpleegt, ook in minstens één vreemde taal, vaktechnische informatie.
De student raadpleegt vaktechnische informatie in het Nederlands en in minstens één vreemde taal.
De student leest en interpreteert elektrische, mechanische en eenvoudige P&ID-schema's en tekeningen.
04: Veiligheid/professionaliteit: Werkt op een maatschappelijk verantwoorde en kwaliteitsvolle manier en past veiligheidsvoorschriften en reglementeringen toe in een vertrouwd domein.
De student past voorschriften en reglementeringen rond veiligheid, milieu en welzijn toe in een vertrouwd domein.
De student levert kwaliteitsvol werk met aandacht voor afwerking, welzijn, netheid, etc.
De student reflecteert over de naleving van veiligheidsvoorschriften op de werkvloer aan de hand van casussen.
De student werkt tijdsbewust in functie van het productieproces.
05: Storingsonderzoek: Lokaliseert, identificeert en diagnosticeert storingen aan elektromechanische installaties, rekening houdend met situationele elementen en/of onderhoudshistoriek.
De student lokaliseert, identificeert en diagnosticeert storingen aan elektromechanische installaties, rekening houdend met situationele elementen en/of onderhoudshistoriek.
06: Adviseur EMS: Adviseert en informeert gebruikers, collega’s en leidinggevenden over de toestand van de elektromechanische installaties en formuleert verbetervoorstellen met het oog op gebruik en werking.
De student informeert en adviseert gebruikers, collega's en leidinggevenden over de toestand van de elektromechanische installaties.
07: Teamwork: Werkt constructief en flexibel samen in team voor het plannen en uitvoeren van goedgekeurde aanpassingen en neemt hierin verantwoordelijkheid op.
De student werkt constructief samen in teamverband.
De student gaat op een constructieve manier om met feedback.
De student gaat flexibel om met veranderende werkschema's en opdrachten.
08: Levenslang leren: Onderhoudt zijn deskundigheidsniveau door technologische ontwikkelingen op te volgen en is zelfkritisch.
De student vertoont een waarneembaar groeiproces.
De student vult zelf zijn werkplekbeoordeling in en laat zien dat hij zelfkritisch is.
De student reflecteert over verschillende soft- en hardskills.
09: Communicatie: Rapporteert op doeltreffende wijze aan collega’s en leidinggevenden over zijn werkzaamheden in functie van de opvolging.
De student rapporteert via opvolgdocumenten doeltreffend over zijn werkzaamheden aan collega's en leidinggevenden (schriftelijk).
De student wisselt doeltreffend informatie uit over zijn werkzaamheden met collega's en leidinggevenden (mondeling).
De student rapporteert over zijn werkzaamheden in een dagrapport en maakt RCA's op over complexe storingen.
11 OT: Werkvoorbereiding/uitvoering: Formuleert voorstellen voor mogelijke preventieve, correctieve en adaptieve interventies met betrekking tot onderhoudstechnische aspecten op basis van een analyse van meetresultaten en andere data en voert deze uit onder toezicht van de leidinggevende.
De student analyseert meetresultaten en andere data met betrekking tot onderhoudstechnische aspecten.
De student formuleert voorstellen voor mogelijke preventieve interventies met betrekking tot onderhoudstechnische aspecten.
De student formuleert voorstellen voor mogelijke correctieve interventies met betrekking tot onderhoudstechnische aspecten.
De student formuleert voorstellen voor mogelijke adaptieve interventies met betrekking tot onderhoudstechnische aspecten.
De student doet metingen met betrekking tot onderhoudstechnische aspecten onder toezicht van een leidinggevende.
De student voert mogelijke preventieve interventies met betrekking tot onderhoudstechnische aspecten uit.
De student voert mogelijke adaptieve interventies met betrekking tot onderhoudstechnische aspecten uit.
De student voert mogelijke correctieve interventies met betrekking tot onderhoudstechnische aspecten uit.

Leerinhoud

  • Interne werkprocedures en werkinstructies
  • Interne montage- en demontagevoorschriften
  • Interne veiligheidsinstructies
  • Codex ARAB, AREI
  • EN-normering
  • Catalogi (Nederlands/Engels)
  • Alle kennis en vaardigheden die aan bod gekomen zijn tijdens de opleiding elektromechanische systemen
  • Curatieve onderhoudstaken uitvoeren met aandacht voor taken specifiek voor een beginnend onderhoudstechnicus

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Het cursusmateriaal wordt via Digitap ter beschikking gesteld.

Onderwijsorganisatie

Avondtraject
Vormen van groepsleren (avondtraject)9,00 uren
Werkplekleren en/of stage (avondtraject)376,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (avondtraject)135,00 uren
Dagtraject
Vormen van groepsleren (dagtraject)9,00 uren
Werkplekleren en/of stage (dagtraject)376,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (dagtraject)135,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio30,00Geen tweede examenkans mogelijk voor dit deelexamen.
AcademiejaarStage70,00Geen tweede examenkans mogelijk voor dit deelexamen.

Toetsing (tekst)

Algemeen:

  • De student raadpleegt de procedures en de syllabus werkplekleren voor meer gedetailleerde informatie i.v.m. de procedures, de evaluatie en richtlijnen voor het praktische verloop van het werkplekleren. Enkel de syllabus die bij de start van het desbetreffende academiejaar wordt bekend gemaakt, is geldig.
  • Zonder een correct ingevulde en ondertekende overeenkomst werkplekleren en risicoanalyse en werkpostfiche kan het werkplekleren niet aanvangen.
  • Zonder een goedgekeurd gezondheidsattest uitgeschreven door een arbeidsgeneesheer (indien vereist) op basis van een risicoanalyse en werkpostanalyse, kan het werkplekleren niet aanvangen.

Portfolio:

  • De inhoud van het portfolio wordt in detail besproken in de syllabus werkplekleren. De student rapporteert op de gepaste tijdstippen aan de persoonlijk toegekende begeleider werkplekleren.
  • Op het einde van de periode werkplekleren evalueert de mentor werkplekleren in het bijzijn van de persoonlijk toegekende begeleider werkplekleren de student, aan de hand van een beoordelingsformulier aangeleverd door de hogeschool.

Permanente evaluatie:

  • Aanwezigheid tijdens het werkplekleren en de intervisiemomenten is verplicht.
  • Tijdens het werkplekleren en de intervisiemomenten wordt er permanent geëvalueerd.
  • Een student die tijdens het werkplekleren onwettig afwezig is, krijgt een code ‘F’ van Fail voor deze deelevaluatie van Werkplekleren 3.
  • Een student die tijdens het intervisiemoment onwettig afwezig is, krijgt een code ‘F’ van Fail voor het desbetreffende intervisiemoment.
  • Een student die geen 47 werkende dagen kan bewijzen op basis van dagrapporten, ongeacht wettige of onwettige afwezigheid, krijgt de code ‘F’ van Fail voor het desbetreffende gehele opleidingsonderdeel Werkplekleren 3.
  • Een code 'F' voor een deelexamen resulteert in een code 'F' voor het gehele opleidingsonderdeel. Meer informatie vindt de student in het onderwijs- en examenreglement.
  • Indien organisatorisch mogelijk kan de student met gewettigde afwezigheid voor het werkplekleren in overleg met hun zijn/haar mentor werkplekleren en begeleider werkplekleren AP deze afwezigheden inhalen.
  • De student met gewettigde afwezigheid voor het intervisiemoment neemt contact op met de betrokken lector.
  • Laattijdig indienen van een opdracht resulteert in een 0 score voor die opdracht tenzij de student o.w.v. medische redenen of een andere overmachtssituatie de toestemming kreeg om de opdracht later in te dienen dan de opgegeven deadline.
  • Afwezigheid bij het werkplekleren en intervisiemoment moeten steeds binnen de 2 kalenderdagen gewettigd worden via iBaMaFlex. De student plaatst het ziekteattest of bewijs van overmacht op iBaMaFlex. Attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder de noemer van overmacht en geven sowieso geen recht op een inhaalles, inhaallabo of inhaalevaluatie.