Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Dodoens
Leopoldstraat 42 - 2800 Mechelen
wt@ap.be
Inleiding in de meet- en regeltechniek32175/2141/2122/1/10
Studiegids

Inleiding in de meet- en regeltechniek

32175/2141/2122/1/10
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Graduaat elektromechanische systemen (Mechelen), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Graduaat elektromechanische systemen (Antwerpen) als Inleiding in de meet- en regeltechniek
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Van den Broeck Linda
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Inleiding in de meet- en regeltechniek behandelt de terminologie van meten, omvormen en regelen. De student interpreteert en verwerkt meetsignalen en past  verschillende meettechnieken toe. Als regelalgoritmes worden de aan/uit-regelaar en de P-regelaar behandeld.
Het olod Inleiding in de meet- en regeltechniek bereidt voor op het gebruik van industriële sensoren en regelaars. De meetsignalen worden verwerkt in regelalgoritmes. De interpretatie van de kwaliteit, betrouwbaarheid en nauwkeurigheid van metingen en meetsignalen zijn dan ook uitermate belangrijk.

OLR-Leerdoelen (lijst)

02: Basismetingen/testen: Voert elektrische en mechanische basismetingen en -testen uit.
De student past de juiste meetprincipes en meetinstrumenten toe in functie van de specifieke meetopdracht in een machine/installatie/proces.
03: Technische lezing/interpretatie (meertalig): Leest en interpreteert zowel elektrische, mechanische, als P&ID-schema’s (proces- en instrumentatiediagrammen) en tekeningen en raadpleegt, ook in minstens één vreemde taal, vaktechnische informatie.
De student leest, tekent en interpreteert een eenvoudig P&ID-schema.
04: Veiligheid/professionaliteit: Werkt op een maatschappelijk verantwoorde en kwaliteitsvolle manier en past veiligheidsvoorschriften en reglementeringen toe in een vertrouwd domein.
De student voorspelt de invloed van de verschillende componenten in een eenvoudige regelkring met het oog op het bereiken van de gewenste functionaliteit.
De student onderzoekt de kwaliteit van meetomvomers.
De student sluit meetomvomers correct aan.
06: Adviseur EMS: Adviseert en informeert gebruikers, collega’s en leidinggevenden over de toestand van de elektromechanische installaties en formuleert verbetervoorstellen met het oog op gebruik en werking.
De student legt aan de hand van een voorbeeld uit hoe een aan/uit-regelaar werkt en geconstrueerd is.
08: Levenslang leren: Onderhoudt zijn deskundigheidsniveau door technologische ontwikkelingen op te volgen en is zelfkritisch.
De student zoekt op efficiënte wijze informatie op via Nederlands- en anderstalige handleidingen om ze oplossingsgericht te gebruiken.
09: Communicatie: Rapporteert op doeltreffende wijze aan collega’s en leidinggevenden over zijn werkzaamheden in functie van de opvolging.
De student herkent verschillende sensorprincipes en verklaart de werking ervan met betrekking tot hun functionaliteit in de regelkring.
De student verklaart het verschil tussen een sturing en een regeling aan de hand van voorbeelden uit de praktijk.
De student stelt eenvoudige regelprocessen blokschematisch voor.
De student beschrijft de karakteristieke eigenschappen en het werkingsprincipe van een P-regelaar.

Leerinhoud

  • Vakjargon uit de meet- en regeltechniek
  • Sensoren onderzoeken en aansluiten
  • Signalen en omvormers interpreteren
  • Lezen van bedrijfsschema's
  • Processen en procesparameters
  • Aan/uit-regelaar
  • P-regelaar
  • Labo

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Het cursusmateriaal wordt via Digitap ter beschikking gesteld. De cursus zelf is ook beschikbaar via Universitas.
  • PowerPointpresentatiesvan de hoorcolleges worden via Digitap ter beschikking gesteld.
  • Opgaven van labo’s worden via Digitap ter beschikking gesteld.
  • Tijdens de contactmomenten heeft de student een papieren versie van de cursus en bijlagen bij zich.
  • Laptop met software Visio (gratis via e-campus)

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Practicum en/of oefeningen12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen52,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets35,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off15,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off permanent (Permanente evaluatie)10,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets35,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off25,00
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie permanent (Permanente evaluatie)40,00Geen tweede examenkans mogelijk voor dit deelexamen. Behaalde deelcijfer van de eerste examenperiode wordt overgedragen naar de tweede examenperiode. De student kan niet verzaken aan deze overdracht.

Toetsing (tekst)

Permanente evaluatie:
  • Aanwezigheid tijdens labozittingen is verplicht.
  • Tijdens labo wordt er permanent geëvalueerd.
  • Een student die 2 of meer keer afwezig is tijdens de labozitting, wettig of onwettig, krijgt een code 'F' van Fail voor het desbetreffende labo. 
  • Een code 'F' voor een deelexamen resulteert in een code 'F' voor het gehele opleidingsonderdeel. Meer informatie vindt de student in het onderwijs- en examenreglement.
  • Bij elke afwezigheid krijgt de student een 0-score voor de permanente evaluatie van dat labo-onderdeel.
  • Indien organisatorisch mogelijk kan de student die hierbij wettig afwezig is, één labozitting inhalen. Hiervoor dient de student contact op te nemen met de betrokken lector en de afspraken te volgen zoals beschreven in de cursus. De inhaalzitting moet ten laatste 2 sessies voor het einde van het vak aangevraagd worden.
  • Het maken van voorbereidingen van opdrachten/taken/oefeningen is verplicht.
  • De taken/opdrachten/oefeningen tellen mee als permanente evaluatie.
  • Elk opdracht/taak/oefeningen die niet of niet tijdig wordt ingediend krijgt de student een 0-score voor de permanente evaluatie van dat onderdeel.
  • Indien organisatorisch mogelijk kan de student die hierbij wettig afwezig is, maximaal één taak/opdracht/oefening inhalen. Hiervoor dient de student contact op te nemen met de betrokken lector. Dit moet ten laatste 2 sessies voor het einde van het vak aangevraagd worden.
  • Afwezigheden buiten de examenreeks (m.a.w. voor een verplichte les, labosessie, permanente evaluatie, labotoets, toetsen tijdens een lesweek,…) moeten steeds binnen de 2 kalenderdagen gewettigd worden via iBaMaFlex. De student plaatst het ziekteattest of bewijs van overmacht op iBaMaFlex. Attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder de noemer van overmacht en geven sowieso geen recht op een inhaalles, inhaallabo of inhaalevaluatie.