Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Dodoens
Leopoldstraat 42 - 2800 Mechelen
wt@ap.be
Multidisciplinair projectwerk - OT32182/2141/2122/1/54
Studiegids

Multidisciplinair projectwerk - OT

32182/2141/2122/1/54
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Graduaat elektromechanische systemen (Mechelen), trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • onderhoudstechnieken
In andere opleidingen:
  • Graduaat elektromechanische systemen (Antwerpen) als Multidisciplinair projectwerk - OT
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Dieltiens Sien, Van Gyseghem Gert
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

binnen het opleidingsprogramma al minstens 35 studiepunten afgewerkt hebben EN ((eerder ingeschreven voor Communicatievaardigheden OF simultaan te volgen met Communicatievaardigheden) EN (eerder ingeschreven voor Professionele vaardigheden OF simultaan te volgen met Professionele vaardigheden)).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 104,00 uren

Korte omschrijving

In dit OLOD worden de studenten getraind om in een multidisciplinair team samen te werken en leiding te geven aan een projectteam. In teamverband creatief zoeken naar oplossingen voor de gestelde problemen in een opdracht. Dit OLOD loopt parallel met Werkplekleren 3 en is mede het sluitstuk van de opleiding. 

OLR-Leerdoelen (lijst)

06: Adviseur EMS: Adviseert en informeert gebruikers, collega’s en leidinggevenden over de toestand van de elektromechanische installaties en formuleert verbetervoorstellen met het oog op gebruik en werking.
De student stelt een concreet plan van eisen op van het project en presenteert dit door gebruik te maken van diverse communicatietechnieken.
07: Teamwork: Werkt constructief en flexibel samen in team voor het plannen en uitvoeren van goedgekeurde aanpassingen en neemt hierin verantwoordelijkheid op.
De student motiveert en activeert, als leider, een multidisciplinair team.
De student reflecteert kritisch over het projectmatig werken en het eigen leerproces.
De student neemt de verschillende taken en rollen op in een vergadering en is besluitvaardig.
De student werkt constructief samen in team en neemt verschillende rollen op (teamlid, leidinggevende ...).
De student licht de opdracht kritisch door rekening houdend met het projectplan en de vooropgestelde deadlines en evalueert in team de technische haalbaarheid.
08: Levenslang leren: Onderhoudt zijn deskundigheidsniveau door technologische ontwikkelingen op te volgen en is zelfkritisch.
De student selecteert de correcte meetapparatuur voor het preventief onderhoud in functie van de context.
De student documenteert zich zelfstandig aan de hand van (anderstalige) wetenschappelijk relevante literatuur met het oog op een efficiënte aanpak van het project.
09: Communicatie: Rapporteert op doeltreffende wijze aan collega’s en leidinggevenden over zijn werkzaamheden in functie van de opvolging.
De student toont aan dat hij kennis heeft van verschillende gespreksvaardigheden: non verbale communicatie, (actief) luisteren, vragen stellen, eigen mening en omgaan met feedback.
De student rapporteert schriftelijk en op gestructureerde wijze aan de leden van het projectteam en aan de projectcoach.
10 OT: Predictief onderhoud: Controleert en analyseert de werking van elektromechanische systemen op basis van de courante meet- en analysetechnieken en voorspelt storingen op basis van deze indicaties.
De student voorspelt aan de hand van het uitgewerkte projectplan mogelijke storingen.
De student voert de opdracht uit gebruikmakend van de verworven kennis uit de opleiding.
De student analyseert en beoordeelt meetdata, stelt een herstelplan voor, rekening houdend met de beheersaspecten eigen aan de mogelijkheden van het onderhoudsteam.

Leerinhoud

  • Een opdracht analyseren en in team een projectplan opstellen.
  • Een opdracht in team uitvoeren rekening houdend met de opgelegde deadlines en de kennis verworven tijdens de opleiding.
  • In Nederlandstalige/Engelstalige catalogi informatie opzoeken.
  • Kritisch reflecteren, zowel over het projectmatig werken als het eigen proces.
  • Schriftelijk en gestructureerd rapporteren. 
  • Presenteren van het project.
  • De concrete leerinhouden van de gemengde teamopdrachten zijn niet relevant en variëren naargelang de opdracht.  

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Het cursusmateriaal wordt via Digitap ter beschikking gesteld.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Vormen van groepsleren36,00 uren
Werktijd buiten de contacturen68,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio20,00Geen tweede examenkans mogelijk voor dit deelexamen.
AcademiejaarProjectopdracht80,00Geen tweede examenkans mogelijk voor dit deelexamen.

Toetsing (tekst)

Dit opleidingsonderdeel gaat uitsluitend door op de campus in Antwerpen.

Projectwerk/groepswerk
De uitgewerkte projecten zijn het resultaat van eigen werk dat ontwikkeld is binnen dezelfde groep. Samenwerken tussen twee of meerdere groepen voor een deel of voor de volledige proef is m.a.w. niet toegelaten en kan als fraude beoordeeld worden. Meer informatie over fraude vind je in het onderwijs- en examenreglement.

Permanente evaluatie

  • Aanwezigheid tijdens labozittingen is verplicht.
  • Tijdens labo wordt er permanent geëvalueerd.
  • Een student die 2 of meer keer afwezig is tijdens de labozitting, ongeacht wettig of onwettig, krijgt een code F van Fail voor het desbetreffende labo. 
  • Een code F voor een deelexamen resulteert in een code F voor het gehele opleidingsonderdeel. Meer informatie vindt de student in het onderwijs- en examenreglement.
  • Bij elke afwezigheid krijgt de student een 0-score voor dat labo-onderdeel van permanente evaluatie.
  • Indien organisatorisch mogelijk kan de student die hierbij wettig afwezig is, één labozitting inhalen. Hiervoor dient de student contact op te nemen met de betrokken lector en de afspraken te volgen zoals beschreven in de cursus. De inhaalzitting moet ten laatste 2 sessies voor het einde van het vak aangevraagd worden.
  • Afwezigheden buiten de examenreeks (m.a.w. voor een verplichte les, labosessie, permanente evaluatie, labotoets, toetsen tijdens een lesweek,…) moeten steeds binnen de 2 kalenderdagen gewettigd worden via iBaMaFlex. De student plaatst het ziekteattest of bewijs van overmacht op iBaMaFlex. Attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder de noemer van overmacht en geven sowieso geen recht op een inhaalles, inhaallabo of inhaalevaluatie.