Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Dodoens
Leopoldstraat 42 - 2800 Mechelen
wt@ap.be
Regeltechniek2635/2141/2122/1/85
Studiegids

Regeltechniek

2635/2141/2122/1/85
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Graduaat elektromechanische systemen (Mechelen), trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • meet- en regeltechnieken
In andere opleidingen:
  • Graduaat elektromechanische systemen (Antwerpen) als Regeltechniek
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): El Meziani Saïd, Lejeune Kris
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

(geslaagd of getolereerd voor Mechatronica OF geslaagd of getolereerd voor Mechatronica / PLC) EN (eerder ingeschreven voor Inleiding in de meet- en regeltechniek OF simultaan te volgen met Inleiding in de meet- en regeltechniek) EN simultaan te volgen met Meet- en instrumentatiesystemen.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Regeltechniek behandelt regelkringen en regelprincipes en het lezen en interpreteren van PFD (Process Flow Diagram) en P&ID (Proces & Instrumentation Diagram) schema's aan de hand van praktische voorbeelden. 
Het olod Regeltechniek bereidt voor op de alledaagse werkzaamheden tijdens de stage EMS om geautomatiseerde processen nauwgezet te kunnen analyseren in functie van onderhoud, de herkenning van veiligheidsrisico's en de proactieve bijsturing. 

OLR-Leerdoelen (lijst)

03: Technische lezing/interpretatie (meertalig): Leest en interpreteert zowel elektrische, mechanische, als P&ID-schema’s (proces- en instrumentatiediagrammen) en tekeningen en raadpleegt, ook in minstens één vreemde taal, vaktechnische informatie.
De student herkent relevante proceseigenschappen aan de hand van opgenomen grafieken, op basis waarvan een PID-regelaar kan ingesteld worden zodat het proces stabiel reageert.
De student analyseert en interpreteert P&ID schema's in functie van het functioneel bijsturen van het proces.
05: Storingsonderzoek: Lokaliseert, identificeert en diagnosticeert storingen aan elektromechanische installaties, rekening houdend met situationele elementen en/of onderhoudshistoriek.
De student analyseert regeltechnisch een technisch proces en formuleert verbetervoorstellen.
07: Teamwork: Werkt constructief en flexibel samen in team voor het plannen en uitvoeren van goedgekeurde aanpassingen en neemt hierin verantwoordelijkheid op.
De student gebruikt de terminologie van meten en regelen functioneel correct op casussen uit de praktijk.
12 MRT: Onderhoudswerk: Formuleert voorstellen voor mogelijke preventieve, correctieve en adaptieve interventies met betrekking tot meet- en regeltechnische aspecten op basis van een analyse van meetresultaten en andere data en voert deze uit onder toezicht van de leidinggevende.
De student stelt, aan de hand van een casus, een regelkring schematisch op en verklaart de werking.
De student stelt vervangonderdelen kwalitatief correct in dienst op basis van fabriekshandleidingen (in minstens één vreemde taal).
De student analyseert en interpreteert P&ID schema's in functie van het uitvoeren van onderhoudstaken.
De student analyseert en interpreteert P&ID-schema's in functie van het herkennen van veiligheidsrisico's.

Leerinhoud


  • Soorten regelingen
  • Eigenschappen van processen
  • Testfuncties in regelkringen
  • Continue regelaars (P, I, PI, PD, PID)
  • Regelaar en proces in een gesloten kring
  • P&ID-schema’s


Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Het cursusmateriaal wordt via Digitap ter beschikking gesteld.
  • PowerPointpresentaties van de hoorcolleges worden via Digitap ter beschikking gesteld. 
  • Opgaven van labo's worden via Digitap ter beschikking gesteld. 

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Practicum en/of oefeningen12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen52,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets35,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off15,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off permanent (Permanente evaluatie)10,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets35,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off25,00
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie permanent (Permanente evaluatie)40,00Geen tweede examenkans mogelijk voor dit deelexamen. Behaalde deelcijfer van de eerste examenperiode wordt overgedragen naar de tweede examenperiode. De student kan niet verzaken aan deze overdracht.

Toetsing (tekst)

Permanente evaluatie:

  • Aanwezigheid tijdens labozittingen is verplicht.
  • Tijdens labo wordt er permanent geëvalueerd.
  • Een student die 2 of meer keer afwezig is tijdens de labozitting, ongeacht wettig of onwettig, krijgt een code 'F' van Fail voor het desbetreffende labo. 
  • Een code 'F' voor een deelexamen resulteert in een code 'F' voor het gehele opleidingsonderdeel. Meer informatie vindt de student in het onderwijs- en examenreglement.
  • Bij elke afwezigheid krijgt de student een 0-score voor dat labo-onderdeel van permanente evaluatie.
  • Indien organisatorisch mogelijk kan de student die hierbij wettig afwezig is, één labozitting inhalen. Hiervoor dient de student contact op te nemen met de betrokken lector en de afspraken te volgen zoals beschreven in de cursus. De inhaalzitting moet ten laatste 2 sessies voor het einde van het vak aangevraagd worden.
  • Het maken van voorbereidingen opdrachten/taken/oefeningen is verplicht.
  • De taken/opdrachten/oefeningen tellen mee als permanente evaluatie.
  • Elk opdracht/taak/oefeningen die niet of niet tijdig wordt ingediend krijgt de student een 0-score voor de permanente evaluatie van dat onderdeel.
  • Indien organisatorisch mogelijk kan de student die hierbij wettig afwezig is, maximaal één taak/opdracht/oefening inhalen. Hiervoor dient de student contact op te nemen met de betrokken lector. Dit moet ten laatste 2 sessies voor het einde van het vak aangevraagd worden.
  • Afwezigheden buiten de examenreeks (m.a.w. voor een verplichte les, labosessie, permanente evaluatie, labotoets, toetsen tijdens een lesweek,…) moeten steeds binnen de 2 kalenderdagen gewettigd worden via iBaMaFlex. De student plaatst het ziekteattest of bewijs van overmacht op iBaMaFlex. Attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder de noemer van overmacht en geven sowieso geen recht op een inhaalles, inhaallabo of inhaalevaluatie.