Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Dodoens
Leopoldstraat 42 - 2800 Mechelen
wt@ap.be
Werkplekleren 3: EMS - MRT35016/2141/2122/1/89
Studiegids

Werkplekleren 3: EMS - MRT

35016/2141/2122/1/89
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Graduaat elektromechanische systemen (Mechelen), trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • meet- en regeltechnieken
In andere opleidingen:
  • Graduaat elektromechanische systemen (Antwerpen) als Werkplekleren 3: EMS - MRT
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 20 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): El Meziani Saïd, Sienack Luc, Vandenbosch Johan
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

binnen het opleidingsprogramma al minstens 51 studiepunten afgewerkt hebben EN (eerder ingeschreven voor Werkplekleren 2: periodiek onderhoud OF simultaan te volgen met Werkplekleren 2: periodiek onderhoud OF eerder ingeschreven voor Werkplekleren 2: periodiek onderhoud - deel 2 OF simultaan te volgen met Werkplekleren 2: periodiek onderhoud - deel 2) EN simultaan te volgen met Regeltechniek.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 520,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Werkplekleren 3: EMS - MRT biedt de student de mogelijkheid om in een een reële werkomgeving aan de slag te gaan. Bepaalde competenties/vaardigheden dient de student daar te ontwikkelen onder leiding van een mentor werkplekleren.

De student zoekt zelf een gepast bedrijf. Dit bedrijf kan hetzelfde zijn als voor Werkplekleren 2: periodiek onderhoud, indien deze voldoet aan de door de hogeschool gedefinieerde voorwaardenlijst voor Werkplekleren 3: EMS - MRT. Gedurende het zoekproces naar een geschikte plaats kan de student terugvallen op de coördinator werkplekleren.

Alvorens de student met werkplekleren kan starten, dient hij/zij een voorstel werkplekleren in (werkplekfiche). Na goedkeuring van dit voorstel brengt de student de contractuele verplichtingen in orde, inclusief het gezondheidstoezicht (indien van toepassing). De student moet een risicoanalyse door de preventiedienst van het bedrijf laten uitvoeren en zich houden aan de conclusies van deze analyse.

Gedurende de looptijd van deze periode werkplekleren blijft de persoonlijk toegekende begeleider werkplekleren op diverse manieren het leerproces kwalitatief opvolgen en bijsturen waar nodig. De begeleider werkplekleren doet dat onder andere op basis van het portfolio (inclusief de dagrapporten) en door ongeveer 3 bedrijfsbezoeken te plannen. Tijdens die bezoeken zijn ook de student en de mentor werkplekleren aanwezig.

Het olod Werkplekleren 3: EMS - MRT bereidt voor op een functie in het werkveld.

OLR-Leerdoelen (lijst)

01: Installatiewerken: Voert zelfstandig gestandaardiseerde elektromechanische onderhouds-, aanpassingen herstelwerkzaamheden uit in een vertrouwd domein en onder toezicht van een leidinggevende.
De student voert diverse installatiewerken uit.
De student voert zelfstandig gestandaardiseerde elektromechanische onderhoudswerkzaamheden uit in een vertrouwd domein en onder toezicht van een leidinggevende.
02: Basismetingen/testen: Voert elektrische en mechanische basismetingen en -testen uit.
De student voert elektrische en mechanische basismetingen en testen uit op elektrische verbruikers en mechanische aandrijfsystemen.
De student werkt oplossingsgericht.
03: Technische lezing/interpretatie (meertalig): Leest en interpreteert zowel elektrische, mechanische, als P&ID-schema’s (proces- en instrumentatiediagrammen) en tekeningen en raadpleegt, ook in minstens één vreemde taal, vaktechnische informatie.
De student raadpleegt vaktechnische informatie in het Nederlands en in minstens één vreemde taal.
De student leest en interpreteert elektrische, mechanische en eenvoudige P&ID-schema's en tekeningen.
04: Veiligheid/professionaliteit: Werkt op een maatschappelijk verantwoorde en kwaliteitsvolle manier en past veiligheidsvoorschriften en reglementeringen toe in een vertrouwd domein.
De student past voorschriften en reglementeringen rond veiligheid, milieu en welzijn toe in een vertrouwd domein.
De student levert kwaliteitsvol werk met aandacht voor afwerking, welzijn, netheid, etc.
De student reflecteert over de naleving van veiligheidsvoorschriften op de werkvloer aan de hand van casussen.
De student werkt tijdsbewust in functie van het productieproces.
05: Storingsonderzoek: Lokaliseert, identificeert en diagnosticeert storingen aan elektromechanische installaties, rekening houdend met situationele elementen en/of onderhoudshistoriek.
De student lokaliseert, identificeert en diagnosticeert storingen aan elektromechanische installaties, rekening houdend met situationele elementen en/of onderhoudshistoriek.
06: Adviseur EMS: Adviseert en informeert gebruikers, collega’s en leidinggevenden over de toestand van de elektromechanische installaties en formuleert verbetervoorstellen met het oog op gebruik en werking.
De student informeert en adviseert gebruikers, collega's en leidinggevenden over de toestand van de elektromechanische installaties.
07: Teamwork: Werkt constructief en flexibel samen in team voor het plannen en uitvoeren van goedgekeurde aanpassingen en neemt hierin verantwoordelijkheid op.
De student gaat op een constructieve manier om met feedback.
De student werkt constructief samen in teamverband.
De student gaat flexibel om met veranderende werkschema's en opdrachten.
08: Levenslang leren: Onderhoudt zijn deskundigheidsniveau door technologische ontwikkelingen op te volgen en is zelfkritisch.
De student reflecteert over verschillende soft- en hardskills.
De student vertoont een waarneembaar groeiproces.
De student vult zelf zijn werkplekbeoordeling in en laat zien dat hij zelfkritisch is.
09: Communicatie: Rapporteert op doeltreffende wijze aan collega’s en leidinggevenden over zijn werkzaamheden in functie van de opvolging.
De student rapporteert over zijn werkzaamheden in een dagrapport en maakt RCA's op over complexe storingen.
De student rapporteert via opvolgdocumenten doeltreffend over zijn werkzaamheden aan collega's en leidinggevenden (schriftelijk).
De student wisselt doeltreffend informatie uit over zijn werkzaamheden met collega's en leidinggevenden (mondeling).
10 MRT: aanpassing processturing: Controleert en analyseert de werking van processor gestuurde productie- en proceslijnen en/of producten en voert er aanpassingen aan uit volgens vaste procedures.
De student voert aanpassingen uit volgens vaste procedures (bv. kalibreren van een zuurstofmeting in een proces) en geeft de installatie vrij onder toezicht.
De student controleert en analyseert de werking van de sturing en de regeling, stelt ze af en geeft de installatie vrij onder toezicht.
12 MRT: Onderhoudswerk: Formuleert voorstellen voor mogelijke preventieve, correctieve en adaptieve interventies met betrekking tot meet- en regeltechnische aspecten op basis van een analyse van meetresultaten en andere data en voert deze uit onder toezicht van de leidinggevende.
De student formuleert voorstellen voor mogelijke preventieve, correctieve of adaptieve interventies onder toezicht van een leidinggevende.

Leerinhoud

  • Interne werkprocedures en werkinstructies
  • Interne montage- en demontagevoorschriften
  • Interne veiligheidsinstructies
  • Codex ARAB, AREI
  • EN-normering
  • Catalogi (Nederlands/Engels)
  • Alle kennis en vaardigheden die aan bod gekomen zijn tijdens de opleiding elektromechanische systemen
  • Curatieve onderhoudstaken uitvoeren met aandacht voor taken specifiek voor een beginnend meet- en regeltechnicus

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Het cursusmateriaal wordt via Digitap ter beschikking gesteld.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Vormen van groepsleren9,00 uren
Werkplekleren en/of stage376,00 uren
Werktijd buiten de contacturen135,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio30,00Geen tweede examenkans mogelijk voor dit deelexamen.
AcademiejaarStage70,00Geen tweede examenkans mogelijk voor dit deelexamen.

Toetsing (tekst)

Algemeen:

  • De student raadpleegt de procedures en de syllabus werkplekleren voor meer gedetailleerde informatie i.v.m. de procedures, de evaluatie en richtlijnen voor het praktische verloop van het werkplekleren. Enkel de syllabus die bij de start van het desbetreffende academiejaar wordt bekend gemaakt, is geldig.
  • Zonder een correct ingevulde en ondertekende overeenkomst werkplekleren en risicoanalyse en werkpostfiche kan het werkplekleren niet aanvangen.
  • Zonder een goedgekeurd gezondheidsattest uitgeschreven door een arbeidsgeneesheer (indien vereist) op basis van een risicoanalyse en werkpostanalyse, kan het werkplekleren niet aanvangen.

Portfolio:

  • De inhoud van het portfolio wordt in detail besproken in de syllabus werkplekleren. De student rapporteert op de gepaste tijdstippen aan de persoonlijk toegekende begeleider werkplekleren.
  • Op het einde van de periode werkplekleren evalueert de mentor werkplekleren in het bijzijn van de persoonlijk toegekende begeleider werkplekleren de student, aan de hand van een beoordelingsformulier aangeleverd door de hogeschool.


Permanente evaluatie:

  • Aanwezigheid tijdens het werkplekleren en de intervisiemomenten is verplicht.
  • Tijdens het werkplekleren en de intervisiemomenten wordt er permanent geëvalueerd.
  • Een student die tijdens het werkplekleren onwettig afwezig is, krijgt een code ‘F’ van Fail voor deze deelevaluatie van Werkplekleren 3.
  • Een student die tijdens het intervisiemoment onwettig afwezig is, krijgt een code ‘F’ van Fail voor het desbetreffende intervisiemoment.
  • Een student die geen 47 werkende dagen kan bewijzen op basis van dagrapporten, ongeacht wettige of onwettige afwezigheid, krijgt de code ‘F’ van Fail voor het desbetreffende gehele opleidingsonderdeel Werkplekleren 3.
  • Een code 'F' voor een deelexamen resulteert in een code 'F' voor het gehele opleidingsonderdeel. Meer informatie vindt de student in het onderwijs- en examenreglement.
  • Indien organisatorisch mogelijk kan de student met gewettigde afwezigheid voor het werkplekleren, in overleg met hun zijn/haar mentor werkplekleren en begeleider werkplekleren AP, deze afwezigheden inhalen.
  • De student met gewettigde afwezigheid voor het intervisiemoment neemt contact op met de betrokken lector.
  • Laattijdig indienen van een opdracht resulteert in een 0 score voor die opdracht tenzij de student o.w.v. medische redenen of een andere overmachtssituatie de toestemming kreeg om de opdracht later in te dienen dan de opgegeven deadline.
  • Afwezigheid bij het werkplekleren en intervisiemoment moeten steeds binnen de 2 kalenderdagen gewettigd worden via iBaMaFlex. De student plaatst het ziekteattest of bewijs van overmacht op iBaMaFlex. Attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder de noemer van overmacht en geven sowieso geen recht op een inhaalles, inhaallabo of inhaalevaluatie.