Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Sociale vaardigheden 132414/2142/2122/1/78
Studiegids

Sociale vaardigheden 1

32414/2142/2122/1/78
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Graduaat HR-support (Antwerpen), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Graduaat HR-support (Turnhout) als Sociale vaardigheden 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Titularis: Keulemans Anneke
Andere co-titularis(sen): Van Hoof Sarah
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 140,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Sociale vaardigheden 1 behandelt de principes van mondelinge communicatie, professionele gespreksvoering en veranderings- en teamgericht werken.
Het olod Sociale vaardigheden 1 bereidt voor op de rol van professioneel gespreksleider.

OLR-Leerdoelen (lijst)

07: deskundigheidsontwikkeling: Stuurt de eigen professionalisering door zelfreflectie en deskundigheidsontwikkeling.
De student zet feedback om in aandachtspunten voor het eigen communicatiegedrag.
De student reflecteert over eigen werkpunten bij gespreksvoering.
09: team: Werkt teamgericht in een multidisciplinaire en interculturele context.
De student stelt zich open en leerbereid op in de trainingsgroep.
06: communiceren: Communiceert in functie van de eigen werkzaamheden met alle belanghebbenden in begrijpelijke en correcte taal, via verschillende communicatievormen- en kanalen.
De student geeft feedback aan de hand van de afgesproken regels.
De student hanteert bewust de eigen non-verbale communicatie.
De student kadert de basisprincipes van professionele gespreksvoering en agogisch handelen in opdrachten.
De student maakt een analyse van zijn/haar eigen communicatiegedrag (nulmeting).
De student past de theoretische principes van professionele gespreksvoering toe in gesimuleerde situaties.
De student toont dat hij/zij in een gesprek kan luisteren.
De student toont dat hij/zij in een gesprek kan samenvatten.
De student beschrijft de invloed van verbale en non-verbale communicatie in opdrachten.
De student toont dat hij/zij in een gesprek kan doorvragen.
08: efficiƫnt: Werkt oplossings- en doelgroepgericht.
De student speelt in op de non-verbale communicatie van de gesprekspartner.
10: deontologie: Handelt professioneel, ethisch, maatschappelijk verantwoord en loyaal ten aanzien van de organisatie en de medewerkers.
De student omschrijft hoe de ethische communicatie correct kan verlopen door middel van casusanalyse.

Leerinhoud

Domein 1: Werving, selectie en introductie 

  • Communicatie: de basis
  • Ik: de zender
  • Lichaamstaal en non-verbale communicatie
  • Ik: de ontvanger (feedback geven en ontvangen)
  • Spreek- en luistergedrag, spiegelen

Domein 2: Functioneren en belonen

  • Je rol als professioneel gespreksleider
  • Basisprincipes van verandering en agogiek
  • Gesprekstechnieken en -fasering
  • Gespreksmodellen (informatievergarend gesprek)
  • Zakelijk telefoneren

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Studiewijzer (verplicht)
  • Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld. 

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen35,00 uren
Werktijd buiten de contacturen105,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio50,00
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio50,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie50,00

Toetsing (tekst)

De resultaten van deelonderdelen waarvoor je in de eerste examenperiode geslaagd was, worden automatisch overgedragen naar de tweede examenperiode. Deelonderdelen waarvoor je geslaagd was in de eerste examenperiode hoef je dus niet te herkansen. Let wel, dit principe van puntenoverdracht is niet van toepassing wanneer blijkt dat je ook in de tweede examenperiode niet geslaagd bent en dit olod moet hernemen in een volgend academiejaar.

Er is nooit puntenoverdracht van onderdelen waarvoor je niet geslaagd bent, deze onderdelen ben je verplicht te herkansen. In de tweede examenperiode worden deze scores automatisch op nul gezet. Zonder herkansing geen punten.