Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Praktijkoriëntering32418/2142/2122/1/20
Studiegids

Praktijkoriëntering

32418/2142/2122/1/20
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Graduaat HR-support (Antwerpen), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Graduaat HR-support (Turnhout) als Praktijkoriëntering
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 10 studiepunten
Titularis: Van Praet Ellen
Andere co-titularis(sen): Doms Mike, Gys Kathleen, Gysbrechts Els, Truyen Robin, Van Agtmael Chantal, Van Hoof Sarah
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Coaching 1 OF geslaagd voor Coaching 1.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 266,00 uren

Korte omschrijving

Het OLOD Praktijkoriëntering behandelt de HR-praktijk a.d.h.v. werkplekleren in een organisatie naar keuze. Het doel van dit werkplekleren is de organisatie te leren kennen en praktijkervaring op te doen zonder evenwel de eindverantwoordelijkheid te dragen. Het olod Praktijkoriëntering bereidt voor op de rol van HR-deskundige.

Dit OLOD behandelt tevens het leerproces en de professionele ontwikkeling van de student. Reflecteren staat hierin centraal in functie van de ervaringen en het handelen binnen het werkplekleren. Het stelt de student in staat om veel over zichzelf en anderen in de groep te leren, alsook over het professioneel handelen in een organisatie en de deontologie van het beroep.

Dit OLOD bestaat uit werkplekleren en coaching.

Periode werkplekleren: periode februari tot mei, minimum van 182 uren werkplekleren.

OLR-Leerdoelen (lijst)

01: strategisch: Draagt bij aan de uitvoering van de verschillende acties en plannen binnen een duurzaam personeelsbeleid, rekening houdend met de strategische doelstellingen van de organisatie en het welzijn van de medewerkers.
De student beschrijft de doelstellingen en de werking van de werkplek.
03: operationeel: Staat in voor de operationele organisatie van de verschillende HR-processen die vallen onder het instroom-, doorstroom- en uitstroombeleid.
De student toont inzicht in de verschillende afdelingen/diensten van zijn/haar werkplek.
De student past op basis van de input van de werkplekbegeleider in-, door- en uitstroominstrumenten toe.
05: kwaliteit: Bewaakt in overleg met de leidinggevende de kwaliteit van de HR-processen.
De student levert opdrachten kwaliteitsvol af.
De student toetst onvolledige of tegenstrijdige informatie af.
De student werkt met de nodige flexibiliteit aan de opdrachten die gegeven worden door de werkplekbegeleider.
07: deskundigheidsontwikkeling: Stuurt de eigen professionalisering door zelfreflectie en deskundigheidsontwikkeling.
De student zoekt naar de juiste bronnen om kennis op te bouwen.
De student gaat aan de slag met feedback die hij/zij krijgt op de uitvoering van de taken.
09: team: Werkt teamgericht in een multidisciplinaire en interculturele context.
De student neemt zijn/haar rol op in de personeelsdienst.
04: personeelsdossiers: Staat in voor de administratieve en wettelijke opvolging en afhandeling van de verschillende personeelsdossiers en HR-processen en kan daarbij meerdere talen inzetten.
De student toetst arbeidssituaties aan de geldende arbeidsreglementering.
De student werkt met technisch-administratieve (personeels)procedures en systemen.
06: communiceren: Communiceert in functie van de eigen werkzaamheden met alle belanghebbenden in begrijpelijke en correcte taal, via verschillende communicatievormen- en kanalen.
De student communiceert op correcte wijze schriftelijk met collega's van de HR-dienst.
De student communiceert op een gepaste wijze met collega's van de HR-dienst.
08: efficiënt: Werkt oplossings- en doelgroepgericht.
De student verzamelt en verwerkt informatie op een doeltreffende manier binnen de beschikbare termijn.
10: deontologie: Handelt professioneel, ethisch, maatschappelijk verantwoord en loyaal ten aanzien van de organisatie en de medewerkers.
De student toont aan dat hij/zij met discretie en privacy kan omgaan in de opdrachten die hij/zij behandelt.

Leerinhoud

  • Het werkplekleren focust zich op:

    · Op basis van de input van de organisatie in-, door- en uitstroominstrumenten toepassen

    · Opdrachten in verband met technisch-administratieve (personeels)procedures en systemen uitvoeren

    · Informatie op een doeltreffende manier verzamelen en verwerken binnen de beschikbare termijn

    De coaching focust zich op:

    · het in kaart brengen van het eigen leerproces door middel van zelfreflectie;

    · het werken aan de beroepspersoonlijkheid en attitudes;

    · het eigen referentiekader en dat van anderen;

    · het zicht krijgen op het beroep van de HR-deskundige;

    · het zicht krijgen op andere actoren binnen een organisatie;

    · thema’s waarbij inzichten en methoden uit de andere opleidingsonderdelen verwerkt worden, in verband gebracht worden met de eigen praktijk en geïntegreerd worden;

    · thema’s die de individuele studenten vanuit de eigen praktijk als leermateriaal inbrengen.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Studiewijzer (verplicht) 
  • Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld.  

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Vormen van groepsleren21,00 uren
Werkplekleren en/of stage182,00 uren
Werktijd buiten de contacturen63,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio30,00Voor de Coaching geldt een verplichte aanwezigheid. Elke afwezigheid moet de student wettigen. Bij ongewettigde afwezigheid wordt 1 punt van het totaalcijfer van het opleidingsonderdeel afgetrokken voor elke afwezigheid. Je kan enkel gewettigd afwezig zijn als je het nodige bewijsmateriaal uploadt via de module ‘Mijn afwezigheden’ in Ibamaflex. Bij het niet tijdig indienen van het materiaal voor de coachingbijeenkomst wordt 1 punt van het totaalcijfer van het opleidingsonderdeel afgetrokken per bijeenkomst.
AcademiejaarStage70,00Werkplekleren: Permanente evaluatie met een tussentijdse evaluatie en een eindevaluatie met de mentor op vraag van de begeleider in aanwezigheid van de student. De begeleider bepaalt de quotatie, na overleg met de mentor en aan de hand van het ingevulde evaluatiedocument. Voor de Coaching geldt een verplichte aanwezigheid. Elke afwezigheid moet de student wettigen. Bij ongewettigde afwezigheid wordt 1 punt van het totaalcijfer van het opleidingsonderdeel afgetrokken voor elke afwezigheid. Je kan enkel gewettigd afwezig zijn als je het nodige bewijsmateriaal uploadt via de module ‘Mijn afwezigheden’ in Ibamaflex. Bij het niet tijdig indienen van het materiaal voor de coachingbijeenkomst wordt 1 punt van het totaalcijfer van het opleidingsonderdeel afgetrokken per bijeenkomst. Bij het niet (tijdig) indienen van het materiaal voor de coachingbijeenkomst wordt 1 punt van het totaalcijfer van het opleidingsonderdeel afgetrokken per bijeenkomst.

Toetsing (tekst)

Voor studenten die de combinatie maken van praktijkoriëntering en project zijn in overleg met de coach/trajectbegeleider aangepaste afspraken over de werkplekleren werkdagen mogelijk