Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Learn@work 132252/2145/2122/1/78
Studiegids

Learn@work 1

32252/2145/2122/1/78
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Graduaat Internet of Things, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: De Ridder Ward
Andere co-titularis(sen): Van Loo Erwin
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

(eerder ingeschreven voor Elektriciteit OF simultaan te volgen met Elektriciteit) EN (eerder ingeschreven voor Elektronica OF simultaan te volgen met Elektronica).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 104,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Learn@work1 behandelt de dagelijkse handelingen op de IoT-werkplek. Door in contact te komen met verschillende aspecten van het werkveld wordt sectorspecifieke kennis verworven.
Het olod Learn@work1 bereidt voor op het olod Learn@work2 en op een functie in het werkveld.

OLR-Leerdoelen (lijst)

08: Communiceren: Communiceert op een gepaste manier in een sterk geglobaliseerde, internationale en meertalige beroepsomgeving.
De student documenteert de eigen werkzaamheden.
De student verklaart het anderstalige vakjargon in eigen woorden.
10: Duurzaam werken: Werkt met oog voor veiligheid, duurzaamheid en welzijn en past de relevante reglementeringen en normeringen toe.
De student maakt spontaan gebruik van de geschikte veiligheidskledij en/of het gepaste veiligheidsmateriaal.
De student observeert tijdens een werfbezoek de best practices rond veiligheid en beschrijft deze.
01: Ontwerpen: Analyseert een IoT-opdracht en bedenkt, in samenspraak met de klant/gebruiker en/of met collega-experten, één of meerdere technische oplossingen. Bepaalt, selecteert en verzamelt de benodigde componenten.
De student onderscheidt de verschillende niveaus van customer service.
De student herkent de gebruikte ticketsystemen.
De student maakt kennis met professionele hardware en geeft voorbeelden in eigen woorden.
De student zoekt zelfstandig voorbeelden van automatisatie en beschrijft deze.
07: Documenteren: Documenteert de eigen werkzaamheden en voorziet deze informatie conform de afspraken met de opdrachtgever.
De student verzamelt informatie uit de observaties op het werkveld en deelt deze met medestudenten
09: Levenslang leren: Ontwikkelt en verbetert via (zelf)reflectie continu de eigen vaardigheden en kennis, volgt evoluties in de snel veranderende IoT-wereld op en identificeert de behoefte aan eigen ontwikkelingsnoden.
De student reflecteert over zijn eigen handelen in een professionele omgeving.
De student reflecteert over de eigen interesses en de eigen ontwikkelingsnoden.
De student reflecteert over de eigen observaties in het werkveld en die van de medestudenten en motiveert hierbij de aspecten die bij zijn/haar interesses aansluiten.
06: Samenwerken: Werkt constructief en flexibel samen in team voor het plannen en uitvoeren van de goedgekeurde IoT-opdracht en neemt hierin de gepaste verantwoordelijkheid op.
De student kan gepast en efficiënt communiceren bij het werken in teamverband.
De student werkt constructief en actief samen in teamverband.
De student gaat planmatig te werk bij het uitvoeren van dagelijkse werkzaamheden.

Leerinhoud

Verschillende aspecten van het werkveld ontdekken:
• Observatiedagen
• Rondleidingen
• Presentaties
• Evenementen
• Bedrijfsopleidingen

Cv- en sollicitatietraining


Studiematerialen (tekst): Verplicht

Het cursusmateriaal wordt via Digitap ter beschikking gesteld.

Onderwijsorganisatie

Avondtraject
Vormen van groepsleren (avondtraject)8,00 uren
Werkplekleren en/of stage (avondtraject)40,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (avondtraject)56,00 uren
Dagtraject
Vormen van groepsleren (dagtraject)8,00 uren
Werkplekleren en/of stage (dagtraject)40,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (dagtraject)56,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio100,00Permanent uitgesteld. Geen tweede examenkans mogelijk voor dit deelexamen.

Toetsing (tekst)

Permanente evaluatie met verplichte aanwezigheid.
Indien de student een tekort heeft op het deelexamen 'Stage' krijgt de student automatisch een code ‘F’ van 'Fail' voor dit deelexamen. Een code 'F' voor een deelexamen resulteert in een code 'F' voor het gehele opleidingsonderdeel. Meer informatie over de code 'F' lees je van het onderwijs- en examenreglement (www.ap.be).

Aanwezigheid is verplicht. Een student die ongewettigd afwezig is op de werkplek, krijgt een code ‘F’ van Fail voor het deelexamen stage en dus ook voor het volledige opleidingsonderdeel in zowel eerste als tweede examenkans. Studenten kunnen met hun werkplek/lector afspreken om gewettigde afwezigheden in te halen, maar enkel als dit praktisch haalbaar is voor de werkplek. De afwezigheden en bijhorende rapportage, moeten uiterlijk ingehaald worden op de laatste examendag van de eerste examenkans. De verplichte aanwezigheid geldt op alle dagen die op de werkplek gepresteerd worden en dit gedurende het volledige academiejaar. Dit komt omdat de competentiegerichte leerprocessen met specifieke accenten op vaardigheidstrainingen en attitudevorming enkel kunnen verworven en geëvalueerd worden binnen de vooropgestelde onderwijssetting.

Bij sommige evaluatie-onderdelen die deel uitmaken van permanente evaluatie kan aanwezigheid tijdens een specifiek contactmoment vereist/verplicht zijn. Afwezigheid op zulk moment resulteert in een 0 voor dat evaluatie onderdeel.

Laattijdig indienen van een opdracht resulteert in een 0 score voor die opdracht tenzij de student o.w.v. medische redenen of een andere overmachtssituatie de toestemming kreeg om de opdracht later in te dienen dan de opgegeven deadline.