Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Organisation of the accommodation32189/2147/2122/1/56
Study guide

Organisation of the accommodation

32189/2147/2122/1/56
Academic year 2021-22
Is found in:
  • Associate Degree of Hospitality Management, programme stage 1
This is a single course unit.
Study load: 3 credits
Teaching staff: Van Thiel Daniel
Languages: Dutch
Scheduled for: Semester 2
This course unit is marked out of 20 (rounded to an integer).

Prerequisites

There are no prerequisites for this course.
Re-sit exam: is possible.
Possibility of tolerance: This course unit is eligible for tolerance according to the criteria as determined by the degree programme you are enrolled in.
Total study time: 78,00 hours

Learning outcomes (list)

01: Daily Operation: Acts from a current knowledge of the hospitality industry and assumes responsibility for the proper daily operation of their own department.  
The student will interpret the responsibilities of and interrelationships among hotel employees
The student will gain an understanding of the operational front office and housekeeping activities within various types of hotels
The student will describe various reservation channels and the role of front office information and GDS systems within the overall reservation process
The student interprets the importance of internal and external lines of communication from Front Office and Housekeeping
02: Organize, coordinate and evaluate department-specific activities: Organizes department-specific hospitality activities and coordinates and evaluates their implementation.
The student will describe common check-in and check-out procedures
The student chooses appropriate activities within the reception department on the basis of a case study
The student will gain insight into the basic principles of the front office module of a Property Management System and process data related to front office activities in the OPERA PMS Front Office System.
04: Inform and advise guests/customers: Informs and advises guests/customers, taking into account their individual wants and needs and using appropriate sales techniques. 
The student manages guest profiles and reservations through OPERA
The student will present step-by-step solutions to potential problems with guests
The student analyzes hotel room rates and explains them in their own words
07: Work professionally and apply safety regulations: Acts in accordance with hygiene, maintenance, safety and other applicable legislation and ensures compliance within own department. 
The student will prepare a work instruction for the housekeeping department, taking into account ergonomic aspects

Study material (list)

Mandatory
  • Author: S. Cackaert/P. Goyvaerts/E. Hermans/F. Loiseaux/F. Malbrancke/H. Nicolay/A Remeysen/K. Vekemans

Educational organisation (list)

Learning Activities
Lectures and / or tutorials12,00 hours
Practicum12,00 hours
Work time outside of contact hours54,00 hours

Evaluation (list)

Evaluation(s) for first exam chance
MomentForm%Remark
Academic yearContinuous project assignment (Permanent evaluation)75,00PMS: permanente evaluatie PMS systeem
Academic yearReflection assignment25,00Opdrachten doorheen de hele module over de leerinhouden van de hele module: telt mee voor 25% van het totaal.
Het tijdig en volledig indienen van de opdrachtenbundel is een vereiste om aan de examenzittijd te mogen deelnemen. De student kan pas geslaagd zijn voor het geheel van de module indien hij/zij voor beide onderdelen (opdrachten en examen) afzonderlijk geslaagd is.
Evaluation(s) for re-sit exam
MomentForm%Remark
2nd examination periodContinuous project assignment (Permanent evaluation)75,00PMS: permanente evaluatie PMS systeem
2nd examination periodReflection assignment25,00Indien de student niet is geslaagd voor het onderdeel opdrachten zal hij/zij nieuwe opdrachten krijgen. Deze opdrachten moeten een week voor de tweede examenkans ingeleverd zijn. Studenten die hun opdrachtenbundel niet tijdig inleverden voor de eerste examenperiode krijgen een nieuwe opdrachtenreeks voor de tweede examenperiode. In beide gevallen is het de verantwoordelijkheid van de student om zelf voor 1 juli de nieuwe opdrachten op te vragen bij de lector. Het tijdig en volledig indienen van de opdrachtenbundel is een vereiste om aan de examenzittijd te mogen deelnemen. De student kan pas geslaagd zijn voor het geheel van de module indien hij/zij voor beide onderdelen (opdrachten en examen) afzonderlijk geslaagd is.