Academiejaar
2021-22
Komt voor in:
- Graduaat logies-, restaurant- en cateringmanagement, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
5 studiepunten
Co-titularis(sen): Van den Broeck Peter, Van Thiel Daniel
Onderwijstalen: Nederlands
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 130,00 uren
Korte omschrijving
Het olod Sales en negociatietechnieken behandelt de commerciële taken van een hotelbediende in de dienstensector, waartoe een hotelbediende binnen een hotel en hotelketen in het binnen- en buitenland behoort. Voorts komen marketing- en verkoopbeleid uitgebreid aan bod. De analyse van en het inspelen op nieuwe commerciële trends in de hotelindustrie maken integraal deel uit van deze module vertrekkend van de theoretische concepten van sales.
Het olod bereidt de studenten voor op het detecteren van de klantbehoefte en deze op een klantvriendelijke manier in te vullen middels passende communicatie. De student ontwikkelt technieken om een lange termijnklantenrelatie op te bouwen, alsook om een klantenrelatie te optimaliseren en intensifiëren. Hij leert de omgeving te analyseren en in te spelen op nieuwe commerciële trends.
Kwaliteitszorg is een belangrijke item in de uitvoering van de commerciële taken.
Een optimaal gebruik van moderne vreemde talen in een internationale context maakt eveneens deel uit van deze module.
OLR-Leerdoelen (lijst)
01: Dagelijkse werking: Handelt vanuit een actuele kennis van de horecasector en neemt verantwoordelijkheid op voor de correcte dagelijkse werking van de eigen afdeling.
De student analyseert een afdeling van de organisatie en de omgeving.
|
De student evalueert de groeimogelijkheden, de kernvaardigheden en de waardepositie van een afdeling van de organisatie.
|
De student analyseert de productportfolio en leert hoe de afdeling van de organisatie radicaal innoveren op klantwaarde
|
04: Gasten/klanten informeren en adviseren: Informeert en adviseert de gast/klant, rekening houdend met diens individuele wensen en behoeften en gebruikmakend van de gepaste verkooptechnieken.
De student bepaalt de behoefte van de klant en de perceptie van kwaliteit.
|
De student beoogt een langetermijnrelatie met aandacht voor klanttevredenheid en -loyaliteit.
|
De student analyseert en verbetert het dienstverleningsproces met het oog op meer convenience.
|
De student analyseert klantengedrag en streeft naar klantenbehoud.
|
05: Verhuur/verkoop afdeling in kaart brengen en een leven lang leren: Brengt de verhuur/verkoop van producten en diensten binnen de eigen afdeling in kaart. Op basis van ontwikkelingen in het eigen vakgebied, beperkte marktstudies, een inschatting van de vraag en de wensen van de beoogde gasten/klanten en de vooropgestelde doelstellingen, stuurt de gegradueerde bij in overleg met het management.
De student analyseert de adoptie van nieuwe diensten en tegelijk de weerstand ertegen
|
06: Activiteiten afdeling promoten: Voert promotie voor de activiteiten van de eigen afdeling en zet hiervoor adequate informatie- en communicatiemiddelen in.
De student realiseert individueel een marketingplan van een afdeling.
|
De student presenteert het individueel gerealiseerd marketingplan van de afdeling.
|
Leerinhoud
Sales
- zich eigen maken van klantwaarde & waardepositie
- het detecteren van klantbehoefte
- het nastreven van klanttevredenheid
- met het oog op een lange termijnrelatie
- het optimaliseren en intensifiëren van de klantenrelatie door upselling, cross-selling,...
- het aanleren van negociatietechnieken
Kwaliteit en kwaliteitszorg
- het toepassen van kwaliteitszorg bij de uitvoering van het takenpakket
Communicatie
- het verwerven en verwerken van informatie
- het analyseren en interpreteren van informatie
- het passend rapporteren en communiceren van informatie aan leidinggevende
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Handboek – Strategie voor dienstverleners – 30 managementvragen en antwoorden
Wouter de Vries jr., Niels Dekker, Hans Hylkema
Noordhoff Uitgevers Groningen/Houten – recentste druk.
ISBN 978-90-01-79714-0
PowerPointpresentaties tijdens de lessen door de lector gebruikt + aanvullingen door de lector overhandigd tijdens de colleges.
Uitschrijven van een strategisch marketingplan voor een zelf gekozen hotel: globale opdracht uit te werken door de studenten en te presenteren op basis van een powerpoint.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 40,00 | |
Academiejaar | Projectopdracht | 20,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 40,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 40,00 | |
Tweede examenperiode | Projectopdracht | 20,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 40,00 | |