Academiejaar
2021-22
Komt voor in:
- Graduaat logies-, restaurant- en cateringmanagement, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): Laureys Peter, Van Thiel Daniel
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren
Korte omschrijving
Het olod Interculturele communicatie behandelt de verschillen in communicatie tussen culturen en leert hoe men het best omgaat met verschillende culturen.
Het olod Interculturele communicatie bereidt voor op het vorm en inhoud geven aan de interculturele communicatie van een organisatie. De student maakt kennis met de verschillen tussen culturen en leert hoe interculturele communicatie dient te worden toegepast in de huidige communicatie.
OLR-Leerdoelen (lijst)
10: Bijdragen aan beheer personeelszaken, coaching en vorming afdeling: Draagt bij aan het beheer van personeelszaken en de coaching en vorming van werknemers en stagiairs binnen de eigen afdeling.
De student legt uit hoe cultuur het denken/handelen kan bepalen
|
De student legt het TOPOI-model uit
|
11: In team werken: Werkt teamgericht in een interculturele en/of multidisciplinaire beroepsomgeving. De gegradueerde plant de operationele werkzaamheden van het team en stuurt bij.
De student beheerst de technieken om miscommunicatie van non-verbale signalen te vermijden
|
De student legt de invloed van multiculturaliteit op de werkvloer uit
|
De student verwerft inzicht en vaardigheden a.d.h.v. verschillende casussen
|
12: Meertalig functioneel communiceren: Communiceert functioneel met gasten, klanten, leveranciers en collega's in een interculturele en meertalige context.
De student legt de dimensies van Trompenaars uit
|
De student legt culturele verschillen uit
|
De student neemt actief deel aan discussies op het forum in de leeromgeving
|
De student legt de dimensies van Hofstede uit
|
De student verklaart de zes elementen die in de praktijk een grote rol spelen bij interculturele communicatie
|
De student toont aan hoe men interculturele competenties kan ontwikkelen
|
De student illustreert wat cultuur is a.d.h.v. het uimodel
|
De student verklaart het belang van interculturele communicatie
|
De student past de dimensies van Hofstede toe in een landenpresentatie
|
De student kent de verschillende fases van het Developmental Model of Intercultural Sensitivity
|
Leerinhoud
- Belang van interculturele communicatie
- Interculturele communicatie toepassen
- Interculturele verschillen en hoe ermee omgaan
- Verbale en non-verbale interculturele communicatie
- Dimensies van Trompenaars
- Dimensies van Hofstede
- Ontwikkeling interculturele competenties
- Illustratie cultuur a.d.h.v. het uimodel
- Fases van Developmental Model of Intercultural Sensitivity
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiemateriaal door de docent opgesteld op basis van:
Culturele waarden en communicatie. Marinel Gerritsen en Marie-Therese Claes.Uitgeverij: Coutinho.
Studiematerialen (tekst): Aanbevolen
Studiemateriaal werd gebaseerd op:
'Culturele waarden en communicatie in internationaal perspectief'. Manuel Gerritsen en Marie-Therese Claes. Uitgeverij: Coutinho. 2017
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 100,00 | |