Academiejaar
2021-22
Komt voor in:
- Graduaat marketing- en communicatiesupport (Antwerpen), trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): Mols Nadia, Tiebos Ruud, Van den Bossche Jeremie
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren
Korte omschrijving
Het opleidingsonderdeel (olod) Consumentengedrag gaat dieper in op de psychologische, sociologische en culturele inzichten om te begrijpen wie de consument is. We bekijken tevens hoe we kunnen inspelen op het aankoopgedrag van of de attitudevorming bij consumenten.
Het olod Consumentengedrag bereidt voor op een goede kennis van de factoren die het consumentengedrag beïnvloeden zodat de student met kennis van zaken in een marketing / communicatiedepartement kan functioneren.
OLR-Leerdoelen (lijst)
01: tools & technieken: ondersteunt de afdeling/organisatie en maakt correct gebruik van passende tools en technieken in functie van marketing- en/of communicatieactiviteiten.
De student verklaart de begrippen: demografische, psychografische en geografische kenmerken en gedragscriteria
|
De student bespreekt wat referentiegroepen zijn en toont aan hoe deze de product- en winkelkeuze van de consument beïnvloeden
|
De student onderscheidt vanuit Maslows behoeftenhiërarchie biogene en psychogene behoeften
|
De student legt uit hoe consumenten informatie vergaren en hoe we daar als marketeer op kunnen inspelen
|
De student heeft inzicht in de begrippen 'demografische, psychografische en geografische kenmerken en gedragscriteria' bij marktsegmentatie
|
De student beschrijft de koopmotieven en hoe deze beïnvloed worden door de koopomgeving
|
De student bespreekt welke ontwikkelingen de winkelomgeving beïnvloeden
|
De student verklaart hoe het begrip identiteit invloed heeft op het consumentengedrag en legt uit hoe producten en diensten een verlengstuk zijn van de eigen identiteit
|
De student toont aan dat schoonheidsidealen sterk plaats-, tijd- en cultuurgebonden zijn
|
De student legt het begrip attitude uit en bespreekt het belang (en de beperking ervan) als voorspeller van consumentengedrag
|
03: probleemoplossend & doelgroepgericht: werkt probleemoplossend en doelgroepgericht.
De student ontleedt het motivatieproces van de consument dat bestaat uit behoeften, wensen en doelen
|
De student onderzoekt de invloed van cultuur op consumentengedrag en -keuzes
|
Leerinhoud
- psychologische en sociologische invloeden op de consument
- cognitieve, affectieve en gedragsmatige reacties van consumenten op producten en diensten (en op de communicatie hiervan).
- actuele maatschappelijke, markt- en consumententrends
- communicatietechnieken in communicatie-uitingen
- de invloed van cultuur op het consumentengedrag
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Consumentengedrag /Johan A.M. Van Haverbeke
slides en papers gebruikt tijdens de les (beschikbaar via Digitap)
Consumentengedrag /M Solomon van uitgeverij Pearson
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 50,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 25,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets simulatie | 25,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 50,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 25,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets simulatie | 25,00 | |