Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Digital32432/2148/2122/1/66
Studiegids

Digital

32432/2148/2122/1/66
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Graduaat marketing- en communicatiesupport (Antwerpen), trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Co-titularis(sen): Pairon Leen, Van der Kraan Harold
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 104,00 uren

Korte omschrijving

Het opleidingsonderdeel (olod) Digital biedt een helder overzicht van de evolutie van de digitale communicatie en van marketing naar digitale marketing. In dit onderdeel bespreken we de belangrijkste begrippen, principes en mogelijkheden van de online communicatie en marketing.

Het opleidingsonderdeel Digital bereidt de student voor op het correct uitvoeren van (delen van) het online marketingplan of het meewerken aan de opmaak van elementen hiervan.


OLR-Leerdoelen (lijst)

01: tools & technieken: ondersteunt de afdeling/organisatie en maakt correct gebruik van passende tools en technieken in functie van marketing- en/of communicatieactiviteiten.
De student legt de basisprincipes van social media marketing en adverteren in eigen woorden uit
De student schetst de werking van online acquisitie en kan een SEO-advies interpreteren 
De student legt uit hoe bedrijven hun online zichtbaarheid kunnen vergroten 
De student geeft de belangrijkste aandachtspunten bij het opbouwen van een website weer 
De student herkent verschillende vormen van online reclamemogelijkheden
De student past de basisprincipes van online marketing toe 
De student selecteert de gepaste tool om een boodschap over te brengen 
De student vergelijkt traditionele marketing met inbound marketing en legt uit wat de voordelen van inbound marketing zijn 
De student licht het begrip inbound marketing toe 
02: informatie- en databeheer: helpt bij het beheer van de informatie en data (van een afdeling) van een bedrijf of organisatie.
De student voert eenvoudige aanpassingen en updates door aan een website 
De student interpreteert gegevens verkregen via Google Analytics correct 
De student bouwt een website met eenvoudige tools 
03: probleemoplossend & doelgroepgericht: werkt probleemoplossend en doelgroepgericht.
De student houdt bij de keuze van tools rekening met de doelgroep
08: eigen deskundigheid: zelfkritisch, identificeert eigen professionaliseringsnoden, ontwikkelt en verbetert hierbij permanent de eigen deskundigheid.
De student licht de evolutie van de digitale communicatie toe en illustreert met trends en voorbeelden

Leerinhoud

  • de evolutie van de digitale cultuur
  • technology en tools
  • het proces van online acquisitie 
  • analytics
  • social media

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursusmateriaal beschikbaar via Digitap.

Onderwijsorganisatie

Avondtraject
Hoor- en/of werkcolleges (avondtraject)8,00 uren
Practicum en/of oefeningen (avondtraject)10,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (avondtraject)86,00 uren
Dagtraject
Hoor- en/of werkcolleges16,00 uren
Practicum en/of oefeningen16,00 uren
Werktijd buiten de contacturen72,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off100,00