Academiejaar
2021-22
Komt voor in:
- Graduaat marketing- en communicatiesupport (Antwerpen), trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): Marien Annelin, Van der Kraan Harold
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren
Korte omschrijving
Dit opleidingsonderdeel behandelt de verschillende massamedia en mediabedrijven. Daarnaast wordt er bekeken hoe reclame of een andere communicatieboodschap in de media terecht komt.
Het opleidingsonderdeel Medialandschap bereidt de student voor om te ondersteunen bij beslissingen en uitvoeringen aangaande het mediaplan van een organisatie of bedrijf.
OLR-Leerdoelen (lijst)
01: tools & technieken: ondersteunt de afdeling/organisatie en maakt correct gebruik van passende tools en technieken in functie van marketing- en/of communicatieactiviteiten.
De student benoemt de maatschappelijke en technologische ontwikkelingen met impact op de mediamarkt
|
De student verklaart in eigen woorden de verschillende functies van massamedia
|
De student licht de belangrijkste taken van een mediabureau toe
|
02: informatie- en databeheer: helpt bij het beheer van de informatie en data (van een afdeling) van een bedrijf of organisatie.
De student interpreteert mediacijfers
|
De student interpreteert de begrippen bereik, dekking en kosten m.b.t. reclame en promotieacties correct
|
03: probleemoplossend & doelgroepgericht: werkt probleemoplossend en doelgroepgericht.
De student schetst het medialandschap (mediabedrijven en spelers rond deze mediabedrijven)
|
De student illustreert hoe media gestuurd en beheerd worden
|
De student vergelijkt de verschillende types van media op basis van hun sterke en zwakke punten
|
De student schetst de mediaconcentratie in België
|
De student geeft een overzicht van de belangrijkste actoren in mediaplanning
|
06: projecten en acties: organiseert marketing en/of communicatieprojecten en -acties en stemt af met de betrokken partijen.
De student verklaart hoe mediaruimte gecommercialiseerd wordt
|
Leerinhoud
- massamedia
- mediatypes
- mediabeleid
- mediaconcentratie en groepen in België
- mediacijfers en onderzoek
- mediaplanning
Studiematerialen (tekst): Aanbevolen
Media onder de loep, Analyse van de Belgische massamedia, Acco.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 70,00 | Deelname aan gastcolleges en seminaries is verplicht om te kunnen slagen voor dit opleidingsonderdeel in 1ste zittijd. |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 30,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 100,00 | |